آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

سهمیه بنزین نوروزی در راه است؟



تخصیص سهمیه بنزین نوروزی، این پیشنهاد البته نه از سوی مقامات اقتصادی و سیاستگذاران حوزه انرژی که از سوی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، علی اصغر مونسان رسانه ای شده است.

به گزارش خبرآنلاین، تخصیص سهمیه بنزین نوروزی با هدف تشویق مردم به مسافرت داخلی در شرایطی در دستور کار قرار گرفته است که حالا دیگر شمار ماه‌هایی که بنزین به صورت سهمیه‌ای در باک‌های خودروها می سوزد به دو ماه رسیده است. در بیست و چهارمین روز آبان ماه بود که سهمیه‌بندی بنزین اعلام و مقرر شد ماهانه خودروهای شخصی ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی را به عنوان سهمیه دریافت کرده و سوختگیری مازاد بر این میزان نیز مستلزم پرداخت سه هزار تومان به ازای هر لیتر بنزین باشد.

 

حالا اما به سنت سال‌های پیشین، در سال‌هایی که بنزین به صورت سهمیه‌ای عرضه می شد، موضوع اختصاص سهمیه خاص برای سفرهای نوروزی ارائه شده است.

 

پیش از این در سال های ابتدایی دهه نود میزان سهمیه نوروزی برابر با ۵۰ لیتر بود. هر چند مونسان هنوز اعلام نکرده است که میزان سهمیه پیشنهادی دستگاه تحت تصدی‌اش برای تخصیص بنزین سهمیه‌بندی چه میزان است اما گزارش های رسیده نشان می‌دهد رقم پیشنهادی در همین محدوده ۵۰ تا ۶۰ لیتر قرار دارد.

 

وی از مساعدت دولت در زمینه تخصیص این سهمیه به رسانه‌ها خبر داده و تاکید کرده است برنامه مذکور اجرایی خواهد شد با این حال نه تنها مقامات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که حتی وزیر نفت خبر داده‌اند هنوز مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده و فعلا خبری از تخصیص سهمیه‌های نوروزی نیست. با این حال به نظر می‌رسد بنا بر پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امسال نیز بنزینی تحت عنوان سهمیه بنزین نوروزی تخصیص داده شود.

 

میزان صرفه‌جویی در مصرف بنزین چقدر است؟

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزیر نفت نشان می دهد سهمیه بندی بنزین، میزان مصرف را با کاهشی آشکار مواجه کرده است. در حال حاضر میزان مصرف بنزین کاهشی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز را تجربه کرده است. این آمار هر چند از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران تایید شده است اما وی تاکید می‌کند: هم اکنون حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین کاهش داریم که البته این میزان تثبیت نشده و فکر می‌کنم میزان صرفه جویی واقعی روزانه کمتر از این میزان باشد و مصرف بالاتر برود و بخش عمده این صرفه جویی هم اکنون صادر می‌شود و عمده مصرف بنزین مردم هم، بنزین سهمیه‌ای است.این نکته روشن می‌کند که تخصیص بنزین نوروزی با توجه به سبد مصرفی خانوارها می‌تواند در ترغیب به سفر موثر واقع شود . تجربه سالیات گذشته نیز نشان می دهد تصمیم گیری نهایی و ابلاغ سهمیه در اسفند ماه هر سال صورت می‌گیرد.

 

سوختگیری چه تغییری کرده است؟

هر چند مصرف بنزین کاهش یافته است اما شلوغی پمپ بنزین‌ها و تراکم بالای خودروها در جایگاه‌های سوختگیری بسیار بیشتر از گذشته به چشم می‌آید.

 

 یکی از متصدیان جایگاه سوختگیری در خصوص دلایل شلوغی پمپ بنزین‌ها به خبرانلاین گفت: یکی از مهمترین دلایل این است که مردم تعداد دفعات سوختگیری را بالا برده‌اند، اگر تا قبل افراد به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ لیتر بنزین می‌زدند، در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۰ لیتر بنزین می‌زنند و حتی بسیاری از رانندگان برای اینکه کمتر از ۱۰ لیتر بنزین در باک بریزند در صف می‌ایستند. به این ترتیب خودروهایی که قبلا شاید هر هفته یا دو هفته یک بار به جایگاه سوختگیری می آمدند، حالا با تغییر وضعیت در دفعاتی بسیار بیشتر مراجعه می‌کنند، در عین حال اوایل و اواخر ماه نیز به دلیل شارژ سهمیه‌ها پمپ بنزین‌ها با شلوغی بیشتری روبرو هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------