آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

وزیر نفت: قطع صادرات گاز به عراق صحت ندارد



اخبار,اخبار اقتصادی,وزیر نفت
وزیر نفت با بیان اینکه صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است و قطع صادرات گاز به عراق صحت ندارد گفت: ذخیره‌سازی‌های بنزین ایران در اردیبهشت و اوایل خردادماه به بیش از ۵ میلیارد لیتر رسیده بود.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه در حاشیه ملاقات عمومی با مردم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار هفته گذشته به مناسبت هفته دولت که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد بر دیدار چهره به چهره با مردم با مراعات پروتکل بهداشتی تاکید کردند، یادآوری کرد: البته ملاقات عمومی با مردم از مدت‌ها پیش در برنامه وزارت نفت قرار داشته است، امروز با حدود هشت نفر به صورت تک به تک ملاقات داشتم که ارتباطی با کارهای اداری جاری نداشت.

 

وی ضمن مطلوب و مفید خواندن این ملاقات مردمی که از شاخه‌های مختلف و به صورت اتفاقی انتخاب شده بودند بر تداوم آن تاکید کرد و گفت: این افراد براساس سامانه ارتباط با وزیر نفت که مدت‌هاست راه‌اندازی شده ثبت‌نام کرده بودند و مشکلات خود را عنوان کردند، بعضی از این چالش‌ها راه‌حل‌هایی داشت که به آنها ارائه شد مانند اجاره شناورهای ایرانی. وزارت نفت از اساس اجاره شناورهای خارجی را ممنوع کرده و اجاره شناور ساخت داخل را در اولویت قرارداده است. دستور دادم اگر اشکال‌هایی در اجرا وجود دارد رفع شود.

 

سی‌ان‌جی اولویت وزارت نفت

وزیر نفت توسعه صنعت سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) در سطح خودروهای عمومی مانند اتوبوس‌های شهری را از دیگر موارد مطرح شده عنوان کرد و گفت: این موضوع نیز قرار شد که پیگیری شود، اما پیشنهاد دادم که نشست بعدی را با انجمن جایگاهداران سی‌ان‌جی داشته باشند که حرف‌های یکدیگر را از نزدیک بشوند زیرا سی‌ان‌جی از مسائل اولویت‌دار در وزارت نفت است.

 

زنگنه به مذاکره با چند شرکت دانش بنیان که در ساخت تجهیزات و ارائه خدمات فعال بودند اشاره و تصریح کرد: همه تجهیزات عنوان شده مورد نیاز وزارت نفت بود و مقرر شد که پیگیری شوند؛ اگر اثبات شود که شرکتی کاری را می‌تواند انجام دهد وزارت نفت به‌طور حتم از خرید مشابه خارجی آن ممانعت می‌کند و این به عنوان یک اصل در وزارت نفت است، تجهیزی که در ایران ساخته شود و با کیفیت باشد جلو واردات آن گرفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: این موضوع بر شرکت‌های غیردولتی نیز مانند پتروشیمی‌ها و یا پالایشگاه‌ها نیز جاری و حاکم است و تنها برای شرکت‌های دولتی اجرا نمی‌شود به‌ویژه در شرایط کنونی که مشکلات اشتغال در کشور وجود دارد باید به این نکته نیز توجه کرد.

 

بالا رفتن کیفیت با رقابت

زنگنه در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های ایرانی به‌منظور اجرای پروژه در کشورهای خارجی چیست؟ افزود: بزرگترین حمایتی که وزارت نفت می‌تواند از شرکت‌های ایرانی داشته باشد این است که این شرکت‌ها مرجع داشته باشند یعنی فعالیت‌هایی در ایران داشته باشند که قابل ارائه به شرکت‌های خارجی باشد چه در ساخت و چه در ارائه خدمات.

 

وی با اشاره به اینکه رقابت سبب بالارفتن کیفیت تولید می‌شود، گفت: حضور خارجی‌ها هم‌اکنون در ایران بسیار کم شده و رقابت بالایی در کشور وجود ندارد. البته موضوع خوبی نیست، اما این موقعیت فرصتی برای رشد شرکت‌های ایرانی فراهم کرده است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه تجهیزات ساخت داخل مورد نیاز صنعت نفت به‌طور حتم بررسی می‌شود و اگر مسئله وجود نداشته باشد بی‌شک خرید و واردات آنها ممنوع می‌شود.

 

زنگنه اظهار کرد: سازمان صدور گواهی کیفیت حرکت بسیار مهمی است که دو هفته پیش آغاز شد، این سازمان به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد کالایی که در داخل ساخته شده است استانداردهای مورد نیاز صنعت نفت را دارد.

 

وی گفت: هیچ سازمانی با وجود ریسک‌های بسیار در تولید، تجهیزی را که برای نخستین بار ساخته شده است به کار نمی‌گیرد مگر اینکه نهادی بی‌طرف، حرفه‌ای و تخصصی این توانایی و استاندارد بودن آن را تأیید کند.

 

وزیر نفت افزود: سازمان صدور گواهی کیفیت به این منظور راه‌اندازی شده و حرکتی بسیار بزرگ و مهم و همسو با اهداف حمایت از ساخت داخل و بهره‌گیری بی‌خطر و آرامش‌بخش از تجهیزات ساخت شرکت‌های ایرانی است.

 

صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است

زنگنه به این پرسش که وزیر نفت عراق عنوان کرده است که نیازی به گاز ایران ندارد و تا چند وقت دیگر آن را قطع می‌کند، پاسخ داد: نه چنین سخنی نگفته‌اند، عراق می‌داند هیچکس در منطقه نیست که گاز مورد نیاز آنها را تأمین کند، آنها قراردادهایی برای تولید گاز در عراق امضا کرده‌اند زیرا به هر حال عراق ظرفیت‌هایی برای تولید گاز دارد و می‌تواند از آن استفاده کند اما اینها زمان‌بر است و هم اکنون عراقی‌ها راغب هستند و مقدار زیادی هم از ایران گاز دریافت می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است، ادامه داد: برای عراق هم بسیار اقتصادی است زیرا گاز طبیعی جایگزین فرآورده نفت‌گاز می‌شود و قیمت آن بیش از دوبرابر قیمت گازی است که ایران به آنها می‌فروشد بنابراین چنین حرفی که عراق احتیاج به گاز ایران ندارد را نشنیدم و همچنین موضوعی را هم نگفته‌اند.

 

وزیر نفت درباره اینکه آیا ذخیره‌سازی‌های بنزین ایران هم‌اکنون به بالاترین سطح رسیده است، پاسخ منفی داد و گفت: ذخیره‌سازی‌های بنزین ایران در اردیبهشت و اوایل خردادماه به بیش از ۵ میلیارد لیتر رسیده بود، اما اکنون با توجه به صادراتی که انجام شده، پایین آمده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------