آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

یک نهاد اقتصادی بین‌المللی: در صورت لغو تحریم های آمریکا، اقتصاد ایران می‌تواند به رشد ۴.۴ درصد برگردد



اخبار,اخبار اقتصادی,رشد اقتصادی ایران
موسسه مالی بین المللی (IIF) گفت: اگر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، تحریم های ایران را که موجب یک رکود اقتصادی عمیق سه ساله شده است را لغو کند، اقتصاد ایران سال آینده می تواند به رشد 4.4 درصد برگردد.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، پیروزی بایدن در انتخابات 3 نوامبر، این شانس را ایجاد کرده است که ایالات متحده بتواند مجددا به توافق برجام که تحت آن تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران لغو شد، بپیوندد.

 

با این وجود بعید است که این اتفاق یک شبه رخ دهد و هنوز چشم اندازها نامشخص هستند و هر دو طرف تعهداتی مازاد بر برجام می خواهند.

 

ریال ایران در سال 2020 حدود 50٪ از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است که این امر خسارت اقتصادی ناشی از تحریم ها و ویروس کرونا را نشان می دهد، البته در اواخر اکتبر، با افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ایالات متحده، ریال کمی از ارزش از دست رفته خود را بازیافت.

 

ترامپ در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد و تهران با کاهش تهدات خود به این اقدام رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد.

 

موسسه مالی بین الملل (IIF) گفت که اگر ایالات متحده بیشتر تحریم های اقتصادی ایران را تا پایان سال 2021 لغو کند، اقتصاد ایران می تواند سال آینده به رشد  4.4 درصد برگردد.

 

IIF گفت در سال 2022 رشد اقتصاد ایران 6.9 درصد و در سال 2023، 6 درصد خواهد بود و افزود که اگر صادرات نفت افزایش یابد، ایران می تواند ذخایر ارزی خود را تا پایان سال 2023 به 109.4 میلیارد دلار افزایش دهد.

 

تهران در مورد بازگشت شرکت های خارجی در دولت جدید ایالات متحده خوشبینانه صحبت کرده است، اما عدم شفافیت مالی هنوز هم می تواند بر علاقه شرکت هایی را که پس از انعقاد قرارداد 2015 اقدام به سرمایه گذاری کرده اند،تاثیر منفی بگذارد .

 

گاربیس ایرادیان ، اقتصاددان ارشد IIF در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 890 میلیون دلار امسال به تدریج به بیش از 6.4 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش می یابد.

 

ایرادیان گفت: با فرض برداشته شدن بیشتر تحریم ها در اواخر سال آینده، سرمایه گذاری مستقیم خارجی به احتمال زیاد در سال 2021، زیر 2 میلیارد دلار باقی خواهد ماند و بیشتر پول آن از چین تأمین می شود.

 

وی افزود: "علاوه بر این، بیماری همه گیر کرونا باعث کاهش ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2021 می شود."

 

IIF گفت: "اگر اکثر تحریم ها باقی بماند" اگر چه اقتصادایران "در آستانه سقوط نیست" ولی شکننده باقی خواهد ماند.

 

با چنین سناریوی بدبینانه ای، اقتصاد ایران سال آینده 1.8٪ رشد خواهد داشت و ذخایر خارجی آن از حدود 80 میلیارد دلار در سال جاری به 46.9 میلیارد دلار در پایان سال 2023 کاهش می یابد.

 

حدود 90٪ از ذخایر ارزی رسمی ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده در خارج از کشور مسدود شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------