آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

بانک جهانی به السالوادور: بیت کوین را به رسمیت نمی‌شناسیم



بیت کوین در السالوادور،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بانک جهانی، درخواست السالوادور برای کمک به دوران گذار این کشور در استفاده از بیت کوین به‌عنوان پول قانونی را رد کرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، بانک جهانی، اثرات مربوط به مسائل زیست‌محیطی و عدم شفافیت بیت کوین را به‌عنوان دلایل رد درخواست السالوادور مطرح کرده و عنوان کرد، از اقدام این کشور برای پذیرش بیت کوین به‌عنوان ارز رسمی پشتیبانی نمی‌کند.

 

سخنگوی بانک جهانی اظهار داشت: دولت [السالوادور]برای پیاده‌سازی تغییرات مربوط به پذیرش بیت کوین در این کشور، از ما درخواست کمک کرده است؛ اما با توجه به کاستی‌های بیت کوین در زمینه مسائل زیست‌محیطی و شفافیت، حمایت بانک جهانی از این اقدام ممکن نیست.

 

با این حال، بانک جهانی این وعده را داد که در موضوعات دیگری از جمله «شفافیت ارزی و فرایند‌های قانون‌گذاری» می‌تواند به این کشور کمک کند.

 

الخاندرو زلایا (Alejandro Zelaya)، وزیر دارایی السالوادور، صبح روز چهارشنبه در حساب توییتر خود اعلام کرد که این کشور در خصوص مسائل فنی، از بانک جهانی درخواست کمک کرده است: می‌خواهم اعلام کنم که ما از بانک جهانی درخواست پشتیبانی فنی کرده‌ایم تا آن‌ها نیز در کنار بانک ادغام اقتصادی امریکای مرکزی، السالوادور را در فرایند پیاده‌سازی و قانون‌گذاری بیت کوین به‌عنوان پول قانونی یاری کنند.

 

در این میان، برخی از بیت کوینر‌های مشهور نیز بی‌آنکه از تصمیم بانک جهانی متعجب باشند، نارضایتی خود را در این‌باره ابراز کردند. آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano)، از طرافداران پروپاقرص بیت کوین، در واکنش به این خبر در توییتر خود گفت: بانک جهانی روش کسب درآمد از طریق بیت کوین را بلد نیست.

 

سامسون مو (Samson Mow)، مدیر ارشد استراتژی شرکت بلاک‌استریم (Blockstream) و خالق بازی اینفینیت فلیت (Infinite Fleet)، با عصبانیت از این خبر، خواستار برچیده‌شدن بانک جهانی شد.

 

قانونی که نایب بوکله (Nayib Bukele)، رئیس جمهور السالوادور، برای بیت کوین به تصویب رساند، هیجان زیادی را در میان هواداران بیت کوین در سرتاسر جهان برانگیخت؛ اما انتقادات بسیاری را هم متوجه خود کرد. استیو هانکه، اقتصاددان مشهور امریکایی، دیروز در مصاحبه‌ای گفت که قانونی‌شدن بیت کوین در السالوادور به‌عنوان پول رسمی، «ممکن است اقتصاد این کشور به‌کلی را نابود کند.»

 

صندوق بین المللی پول (IMF) نیز درباره پذیرش بیت کوین در السالوادور، اشتیاق چندانی از خود نشان نداد. کوین تلگراف پیش‌تر در گزارشی اعلام کرد که این موضوع، ممکن است مذاکرات با صندوق بین المللی پول به‌منظور دریافت وام ۱ میلیارد دلاری برای حمایت از اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

 

جری رایس (Gerry Rice)، سخنگوی صندوق بین المللی پول، اظهار داشت که پذیرش بیت کوین به‌عنوان پول رسمی، نگرانی‌های بسیاری را در حوزه‌های مالی، حقوقی و اقتصاد کلان به‌همراه دارد که نیازمند «تجزیه و تحلیل بسیار دقیق» است.

 

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها برای کمک هرچه سریع‌تر به السالوادور دست‌به‌کار شده‌اند. شرکت آتنا بیت کوین (Athena Bitcoin) اعلام کرد که به‌سرعت خودپرداز‌های بیت کوین را در سراسر السالوادور تأمین خواهد کرد. این شرکت امروز در حساب توییتر خود از بوکله (رئیس جمهور السالوادور) پرسید: «آیا ۱۰۰۰ دستگاه خودپرداز کافی است؟»؛ بوکله نیز در پاسخ به شوخی گفت: «فقط ۱۰۰۰ تا؟ ۱۵۰۰ تا چطور است؟»

 

رولاندو کاسترو (Rolando Castro)، وزیر کار و رفاه اجتماعی السالوادور، دیروز ادعا‌های مطرح‌شده درباره مذاکرات این وزارت‌خانه برای پرداخت حقوق کارمندان با بیت کوین را رد کرد و گفت «فعلاً زود است که بخواهیم درباره دستمزد‌ها صحبت کنیم.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------