آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

معاون توزیع توانیر: رمزارزها نصف برق تهران بزرگ را مصرف می‌کنند/ خروج موقت نیروگاه اتمی از شبکه برق کشور



معاون توزیع توانیر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رخشانی مهر گفت: مصرف رمز ارزها معادل نصف مصرف تهران بزرگ است و از مردم خواهش می‌کنیم که موارد مشکوک را اطلاع دهند.

به گزارش عصرایران، "رخشانی‌مهر" معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: تولیدکنندگان رمز ارز به اندازه نصف تهران، برق مصرف می کنند به همین دلیل هفته گذشته بالغ بر ۳ هزار دستگاه ماینر جمع آوری شد.

 

او افزود: دو بخش از تولید را در اختیار داریم؛ یک بخش تولید حرارتی است که بیشترین ظرفیت تولید حرارتی حدود ۵۰ هزار مگاوات است و بخش دوم نیز مربوط به نیروگاه‌های برق آبی می‌شود که محدودیت‌های نزولات آسمانی و بارش کم را داشتیم و تنها درصدی از این‌ها در اختیار ما است؛ بنابراین، به لحاظ توان، بیشتر از ۶ تا ۷ هزار مگاوات قابلیت تولید ندارد. در مجموع حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید داریم که معنای آن، این می‌شود که مابه التفاوت این عدد را نسبت به نیاز مصرف که در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت، باید با برنامه‌های پاسخگویی بار یعنی جابجایی بار از پیک به یک ساعت دیگر جبران کنیم.

 

۴۵۰ ساعت در سال، در پیک مصرف برق هستیم

رخشانی مهر اظهار کرد: پیک برق در بازه‌ای از روز رخ می‌دهد که این بازه بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت نیست که در فصل تابستان از ساعت ۱۲ تا ۱۸ است و دلیل این که ۶ ساعت در نظر میگیریم، متفاوت بودن شرایط در استان‌های مختلف است. اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد مفهومش این می‌شود که ۴۵۰ ساعت در پیک مصرف هستیم. از نظر فنی یعنی باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشته باشد تا در سال ۴۵۰ مگاوات تولید کنند.

 

او گفت: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی این ظرفیت نیروگاهی ۵ میلیارد یورو است. به همین دلیل، در تمام دنیا با این شیوه صورت می‌گیرد که ساعت بار را به ساعت دیگری جابجا می‌کنند؛ با این شیوه هم بهره‌وری سرمایه را داریم هم مدیریت دارایی انجام و نیاز به سرمایه گذاری عظیم در بخش نیروگاه‌ها و توزیع برق مرتفع می‌شود.

 

ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

این مقام مسئول اضافه کرد: ذخیره آب پشت سدها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است یعنی از نظر انرژی بیشتر از ۵۰ درصد انرژی که سال قبل تولید شده را نمی‌توانیم طی روزهای آینده داشته باشیم. در حالی که طی سال‌های گذشته از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی می‌توانستیم تا حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز تولید داشته باشیم، اما امسال، حداقل ۴ هزار مگاوات توان تولید این نیروگاه‌ها در ساعات اوج بار را عملاً از دست داده ایم.

 

او گفت: این موضوع باید با روش‌هایی جبران شود که در ساعات اوج بار بتوانیم کار کنیم که این مسئله بیشتر به اشتراک‌های خانگی و بخش‌های تجاری مربوط می‌شود زیرا بسیاری از مصارف خود را می‌توانند در عمل نداشته باشند؛ مانند روشنایی معابر یا اینکه به طور مثال چراغ‌های خانه را روشن می‌کنیم، اما پرده‌ها را می‌کشیم.

 

رخشانی مهر اظهار کرد: روش دیگر این است که جابجایی بار داشته باشیم یعنی بار را به ساعاتی که نیروگاه‌ها عملاً استفاده‌ای ندارند منتقل کنیم که این مسئله هم شامل مشترکان بزرگ صنعتی و کشاورزی و هم شامل خانه‌ها می‌شود به این مفهوم که کارهای پر مصرف مانند اتو زدن، جارو برقی کشیدن یا استفاده از ماشین لباسشویی را در ساعات اوج مصرف برق انجام ندهیم و در ساعات پایانی شب یا ساعات ابتدایی صبح که فشار کمتری روی نیروگاه هاست این کارها را انجام دهیم. در تابستان ساعت اوج مصرف در شب نیز از ساعت ۹ شروع می‌شود، اما محدودیت‌های شب کمتر از محدودیت‌های روز است.

 

وزارت نیرو سود تسهیلات مورد نیاز برای استفاده از نیروی خورشیدی را می‌پردازد

او در مورد استفاده از انرژی خورشیدی برای رفع این مشکلات نیز توضیح داد: امسال و سال گذشته از زمانی که طرح برق و امید آغاز شد این آمادگی از سمت وزارت نیرو به تمام مشترکان محترم اعلام شد که حداقل به اندازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ وات در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و سود تسهیلات را نیز وزارت نیرو پرداخت می‌کند. اکنون نیز هر کدام از مشترکان تسهیلاتی در این زمینه دریافت کند وزارت نیرو سود تسهیلات را می‌پردازد.

 

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: مشترکان می‌توانند از طریق اپلیکیشن برق من یا سایت توانیر نسبت به ثبت‌نام در این زمینه اقدام کنند. سرمایه مورد نیاز برای این کار را نیز می‌توانند خودشان به صورت کامل تقبل کنند یا اینکه اگر نیاز به وام داشته باشند، به بانک معرفی می‌شوند و سود آن را وزارت نیرو می‌پردازد. هزینه لازم برای این کار حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------