تجمع رانندگان استیجاری شرکت توزیع برق گیلان/ رانندگان: نه عیدی می‌گیریم نه سنوات



تجمعات کارگری در ایران 28 فروریدن 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رانندگان استیجاری شرکت برق گیلان می‌گویند: شرکت به این بهانه که بر روی ماشین قراداد بسته است، قانون کار را در قبال رانندگان استیجاری رعایت نمی‌کند. اگر شرکت بر روی ماشین‌های ما قراداد بسته پس ما چه کاره هستیم؟ آیا ما به عنوان نیرویی که هم ماشین خود را برای کار آورده و هم کارِ خود را در اختیار شرکت قرار داده‌ایم، نباید از حقوق کافی و همه‌ی مزایایی که قانون برای کارگران تعیین کرده برخوردار باشیم؟

رانندگان استیجاری شرکت توزیع برق گیلان در تماس با ایلنا، اعتراض خود را به کم بودنِ حقوق و عدم دریافت عیدی و سنوات مطرح کردند. 

 

این رانندگان استیجاری می‌گویند: زیر نظر شرکت پیمانکار کار می‌کنیم و این شرکت برایمان بیمه کامل رد می‌کند اما عیدی و سنوات نمی‌دهد. 

 

آن‌ها می‌گویند: ما مثل نیروهای دیگر اداره برق از ساعت ۷ صبح تا دو نیم ظهر برای کار حاضر هستیم و هر سه روز یکبار هم باید کشیک بایستیم اما از حقوق و مزایای سایر کارکنان برخودار نیستیم و تنها چیزی که از شرکت پیمانکار دریافت می‌کنیم همان حقوق ماهیانه‌مان است. 

 

به گفته‌ی این رانندگان استیجاری؛ حقوق رانندگان به قدری کم است که تنها هزینه‌ی استهلاک ماشین آن‌ها می‌شود. با این اوصاف رانندگان بابت کار خود حقوق دریافت نمی‌کنند بلکه حقوقی که دریافت می‎کنند صرفا بابت اجاره‌ی ماشین‌هایشان است. 

 

یک از رانندگان می‌گوید: با اضافه کاری حدود شش میلیون تومان از شرکت می‌گیرم و با حقوقی که شرکت می‌دهد فقط می‌توانم قسط ماشین و هزینه‌های آن را پرداخت کنم و چون کار نیست و از عقب ماندنِ قسط ماشین نگرانم، مجبورم در شرکت بمانم و در همین وضعیت ناعادلانه کار کنم. 

 

رانندگان استیجاری شرکت برق گیلان می‌گویند: شرکت به این بهانه که بر روی ماشین قراداد بسته است، قانون کار را در قبال رانندگان استیجاری رعایت نمی‌کند. اگر شرکت بر روی ماشین‌های ما قراداد بسته پس ما چه کاره هستیم؟ آیا ما به عنوان نیرویی که هم ماشین خود را برای کار آورده و هم کارِ خود را در اختیار شرکت قرار داده‌ایم، نباید از حقوق کافی و همه‌ی مزایایی که قانون برای کارگران تعیین کرده برخوردار باشیم؟

 

آن‌ها همچنین می‌گویند: مثل سایر کارگران اجازه‌ی استفاده از مرخصیِ ماهیانه‌ی خود را نداریم و اگر به مرخصی برویم از حقوقمان کم می‌شود. 

 

این رانندگان می‌گویند: صحبتهایی در مورد اینکه قرار است حقوقمان تنها ۲۷درصد افزایش پیدا کند، شنیده‌ایم که این غیر قانونی است. ما اگر بیمه تامین اجتماعی هستیم باید حقوقمان مطابق با تصمیم شورایعالی کار افزایش پیدا کند نه اینکه هر چه بخواهند برای ما تعیین کنند. 

 

به گفته‌ی رانندگان؛ شرکت در ابتدای هر سال برگه‌ی تسویه حساب مقابل ما می‌گذارد و ما همان ابتدا و قبل از بستن قراداد امضا می‌کنیم که تمام حقوق خود را دریافت کرده‌ایم و اگر امضا نکنیم قرادادمان تمدید نمی‌شود. 

 

شکایت این رانندگان استیجاری را با شرکتِ پیمانکاری فراز آریا خاتم در میان گذاشت. این شرکت در پاسخ به چراییِ‌ عدم پرداخت عیدی و سنواتِ رانندگان استیجاری گفت: ما به عنوان شرکت پیمانکار با خود اشخاص قرارداد نداریم بلکه خودروهای این افراد را اجاره کرده‌ایم. بنابراین قراداد ما قرارداد اجاره است نه قراداد با این نیروها. بنابراین شرکت موظف به پرداخت عیدی به این نیروها نیست. 

 

این مقام مسئول گفت: ما به عنوان شرکت پیمانکار موظف هستیم کارهای امدادیِ شرکت برق را انجام دهیم و برای انجام این کار با خودروها قراداد می‌بندیم. 

 

یکی از مسئولان این شرکت پیمانکار همچنین در خصوص میزانِ کمِ حقوق این رانندگان اظهار داشت: حقوق این رانندگان براساس بودجه‌ای است که اداره برق به ما می‌دهد. در واقع حقوق این رانندگان را همان پیمانی تعیین می‌کند که ما در ابتدا با اداره برق بسته‌ایم و اگر رانندگان خواهان افزایش حقوق خود هستند باید این موضوع را از اداره برق پیگیری کنند. 

 

وی همچنین در خصوص صحتِ افزایش ۲۷درصدیِ حقوق رانندگان استیجاری گفت: میزان حقوق هنوز تعیین نشده است اما طبق همانچه گفتم میزان افزایش حقوق را پیمانی که شرکت پیمانکار با اداره برق می‌بندد، تعیین می‌کند. 

 

اما آیا پاسخ شرکتِ پیمانکار فراز آریا خاتم قانع کننده است؟ آیا می‌توان کارگری که برای او حق بیمه رد می‌شود را از عیدی و سنوات محروم کرد و یا براساس تصمیم شورایعالی کار حقوق او را اضافه نکرد؟ آیا امضای برگه‌ی تسویه حساب در ابتدای بستنِ قراداد با کارگران تخلف نیست؟ 

 

محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در پاسخ به این سوال‌ها گفت: اگر کارگران از طرف شرکت بیمه شده‌اند قرارداد آن‌ها قراداد کار محسوب می‌شود و شرکت موظف است طبق قانون کار با آن‌ها رفتار کند و در این صورت باید عیدی و سنوات به این نیروها تعلق بگیرد. 

 

باقری همچنین اجبار کارگران به امضای برگه‌ی تسویه حساب را تخلف دانسته و گفت: طبق رأیی که دیوان عدالت اداری صادر کرده است، صرف امضای این برگه به معنای تسویه حساب با نیروها تلقی نمی‌شود و در صورت شکایت کارگر، کارفرما موظف است سند پرداختی به هیات ارائه کند. بنابراین اگر کارگران تسویه حساب امضا کرده‌اند اما عیدی و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند شکایت کنند. 

 

این کارشناس روابط کار گفت: اگر این نیروها قراداد کار دارند حقوقشان نیز باید طبق مصوبه شواریعالی کار افزایش پیدا کند و نمی‌توان دلبخواهی حقوق آن‌ها را افزایش داد. 

 

باقری همچنین افزود: این رانندگان حق دارند؛ چراکه اگر آنطور که می‌گویند بابت اجاره ماشین و نیروی کارشان تنها شش میلیون تومان دریافت می‌کنند بی‌انصافی است و این میزان دریافتی حتی هزینه‌ی استهلاک ماشین آن‌ها را نیز تامین نمی‌کند.

 

***

 

اعتراض کارکنان مدت موقت نفت به نحوه اجرای شیوه نامه تعیین حقوق و فوق‌العاده

علاوه بر حذف فوق‌العاده تخصصی شغلی کارکنان مدت موقت نفت، فوق‌العاده مخصوص آن‌ها هم به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 

بر اساس اعلام کارکنان مدت موقت وزارت نفت، علاوه بر حذف فوق‌العاده تخصصی شغلی کارکنان مدت موقت نفت، فوق‌العاده مخصوص آن‌ها هم به ۲۰ درصد کاهش یافته است. 

 

کارکنان مدت موقت نفت با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه‌ی تعیین حقوق و پرداخت فوق‌العاده به شرکت‌های زیرمجموعه، امیدوار بودند که روند پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها عادلانه بشود. 

 

با این حال با حذف فوق‌العاده تخصصی و کاهش فوق‌العاده مخصوص که باید بر اساس این شیوه‌نامه محاسبه و اعمال می‌شد، کارکنان مدت موقت نارضایتی خود را از شیوه اجرای این شیوه‌نامه اعلام کردند. 

 

روز پنجشنبه هم جمعی از کارکنان مدت موقت نفت در بیانیه‌ای به مناسبت روز ملی منابع انسانی از جواد اوجی، وزیر نفت خواسته بودند که برای بازگرداندن عدالت و ترمیم مواردی که در سال‌هایی گذشته اجرا نشدند، اقدام کند. 

 

در همین باره کارکنان مدت موقت از مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون عمران خواسته‌اند که با وزیر نفت مکاتبه کند. 

 

بر همین اساسی یوسفی به اوجی نامه نوشت و از وی خواست که ضمن بررسی نحوه اجرای شیوه‌نامه، ابلاغیه‌ی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی در جهت توانمندسازی کارکنان مدت موقت نفت را پیگیری کند.

 

تجمعات کارگری در ایران 28 فروریدن 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 

***

 

اعتراض کارگران ابنیه فنی زنجان به مطالبات معوقه

کارگران خطوط ابنیه فنی زنجان به نامشخص بودن وضعیت مطالبات معوقه مزدی و بن ماه رمضان خود اعتراض کردند.

 

تجمعات کارگری در ایران 28 فروریدن 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

منابع کارگری در خطوط ابنیه فنی ناحیه ریلی شمال غرب گزارش دادند؛ صبح امروز (یکشنبه/ ۲۸ فروردین ماه) کارگران ابنیه فنی ناحیه ریلی زنجان به نامشخص بودن وضعیت مطالبات معوقه خود اعتراض کردند.

 

کارگران با بیان اینکه ۲۸ روز از آغاز سال می‌گذرد و کارگران ابنیه فنی زنجان که در ناحیه ریلی شمال غرب واقع شده، هنوز حقوق اسفند سال گذشته (۱۴۰۰) خود را دریافت نکرده‌اند، افزودند: با بی‌توجهی مسئولان به مطالبات کارگران درنهایت تصمیم گرفتیم در چارچوب قانون اعتراض کنیم.

 

آن‌ها با بیان اینکه کارگران ابنیه فنی همواره مطالبات مزدی و سایر مزایای قانونی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، اظهار داشتند: در حال حاضر شمار زیادی از کارگران به دلیل دریافت نکردن به موقع حقوق در وضعیت معیشتی خوبی به سر نمی‌برند.

 

طبق اظهارات آنها، جدا از حقوق اسفند؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بن ماه مبارک رمضان طبق بخشانه مدیریت راه‌آهن به کارگران این ناحیه ریلی هنوز داده نشده است.

 

کارگران اظهار داشتند: در حال حاضر کسی در راه آهن پاسخگوی مطالبات مزدی کارگران ابنیه فنی شمال غرب نیست تا به مشکلاتمان رسیدگی کند.

 

به گفته این کارگران؛ درکنار عدم تحقق برخی مطالبات کارگران در این واحد ریلی، کارگران با قراردادهای موقت کار، امنیت شغلی خود را در خطر می‌بینند.

 

ناحیه ریلی شمال غرب شامل نواحی قزوین، زنجان و آذربایجان می‌شود.

 

***

 

اعتراض کارگران آبفای بهبهان به عدم دریافت مطالبات

کارگران پیمانکاری آبفای بهبهان به‌ عدم دریافت دو ماه حقوق و عیدی اعتراض کردند.

 

کارگران پیمانکاری آب و فاضلاب بهبهان در استان خوزستان، برای دومین روز متوالی به‌ عدم دریافت دو ماه حقوق و عیدی اعتراض کردند.

 

این کارگران از پاسخ مبهم شرکت آب و فاضلاب به پرداخت مطالباتشان انتقاد کرده و می‌گویند: چرا باید حقوق ما کارگران با تاخیر پرداخت شود، علارغم اینکه دریافتی ما از کارگران رسمی پایین‌تر است.

 

این کارگران می‌گویند: علیرغم بیان اعتراضات‌مان، از هیچیک از مدیران و مقامات پاسخ روشنی نگرفته‌ایم.

 

***

 

تجمع کارکنان وزارت کشور مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

تعدادی از کارکنان زیرمجموعه وزارت کشور به دلیل حذف «فوق العاده شغل» حقوق خود، در استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

 

جمعی از کارکنان استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل حذف «فوق العاده شغل» و تعلق نگرفتن «فوق العاده خاص» در محوطه استانداری تجمع کردند. 

 

یکی از کارکنان استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با این وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی و افزایش هر روزه قیمت ها، بخشی از حقوق کارمندان استانداری حذف شده است، موضوع تجمع امروز کارکنان همین  است؛ مبلغی تحت عنوان «فوق العاده شغل» در فیش پرداختی بود که الان آن را حذف کرده اند، همین‌طور یک «فوق العاده خاص» به کارکنان برخی دستگاه ها داده شده ولی به کارکنان استانداری داده نشده است.

 

مدیرکل اداری مالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط هم اظهار داشت: در حال پیگیری این موضوع و دلیل حذف فوق العاده شغل از وزارت کشور هستیم.

 

سیدعین الله درخشان  به ایلنا از یاسوج افزود: همه ما به این موضوع معترض هستیم، منتها تلاش می کنیم  مسائل حل شود.

 

***

 

تجمع کامیون‌داران در اعتراض به افزایش غیرقانونی هزینه‌های گمرگ 

کامیون‌داران در اعتراض به افزایش غیرقانونی هزینه‌های گمرگ و اسقاط کامیون‌های از رده خارج  شده تجمع کردند.

 

به گزارش ایسکانیوز، کامیون داران کشور در اعتراض به افزایش غیرقانونی هزینه‌های گمرگ و اسقاط کامیون‌های از رده خارج  شده مقابل ساختمان ریاست جمهوری  دست به تجمع زدند.

 

‌طی دو سال زمان ترخیص کامیون‌ها، هزینه قیمت اسقاطی که رانندگان برای پلاک شدن آنها به راهداری پرداخت شده از ۲۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

تجمع کنندگان در نامه ای خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مطالباتی را درخواست کردند که در ادامه مشاهده می کنید.

 

تجمعات کارگری در ایران 28 فروریدن 1401،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

 

***

 

زیان کارگران از نبود نماینده کارگری در مجلس/ جامعه کارگری به قدرت خودش پی نبرده است

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه برای پیگیری مطالبات هر قشری نیاز به نمایندگان واقعی در مراجع تصمیم گیری است، گفت: یکی از مراجعی که در تمامی سالهای گذشته نقش موثری در مطالبات کارگران داشته، مجلس شورای اسلامی است که باید ترکیبی از نماینده همه اقشار باشد.

 

سیدمنصور موسوی گفت: با کمال تاسف کارگران در تمامی سالهای گذشته کمترین نماینده را در خانه ملت داشته‌اند، در حالی که بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و عقل حکم می‌کند حداقل ۳۰ درصد از نمایندگان مجلس از جنس کارگران باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه نماینده کارگران باید در محیط‌های کارگری فعالیت کرده و از نزدیک درد کارگران را لمس کرده باشد، گفت: نماینده کارگر باید درد کارگران را درک کند، معنی سنگین شدن گوش کنار دستگاه‌های پر سروصدا و کمردرد ناشی از بر دوش کشیدن بارهای سنگین را بفهمد یا خبر قطع شدن دست کارگر زیر دستگاه پرس را شنیده یا با چشم خود دیده باشد.

 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از قوانین دستمایه نمایندگانی است که بدون اطلاع و آگاهی گاها علیه جامعه کارگری رای می‌دهند، گفت: دلیل حمایت نکردن مجلس از قوانین کارگری، ناآشنایی با زندگی کارگران است.

 

وی با اشاره به اینکه جامعه کارگری به همراه اعضای خانواده‌شان بیش از ۴۵ میلیون جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: متاسفانه جامعه بزرگ کارگری در سالهای گذشته روی‌هم‌رفته نتوانسته ۵ نماینده واقعی کارگر را به مجلس بفرستند، در این شرایط باید هم انتظار داشته باشیم آرای مجلس نه تنها به نفع کارگران نباشد، بلکه در بسیاری از موارد به زیان کارگران تصویب شود.

 

موسوی از وجود نماینده اقشار گوناگون جامعه در مجلس خبر داد و گفت: متاسفانه جامعه کارگری هرگز به قدرت خودش پی نبرده، در حالی که نامزدهای سیاسی از جناح‌های مختلف می‌دانند کارگران چه قدرتی دارند و به همین دلیل، نامزدهای انتخاباتی در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و حتی خبرگان به سراغ کارگران می‌روند و با دادن وعده‌های رنگین سعی می‌کنند آرای آنان را به نفع خودشان جذب کنند.

 

وی از کارگران بسیاری خبر داد که مدارک دانشگاهی عالی در مقاطع فوق لیسانس و حتی دکترا دارند و گفت: سوال بزرگ اینجاست که چرا کارگران برای گرفتن صندلی‌ها در مراجع تصمیم گیری پیشقدم نمی‌شوند.

 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه کارگران تنها به فکر انجام کار در محیط کار با بهترین شرایط هستند، گفت: تفکر فعالیت سالم، وجدان کاری و احساس مسولیت باعث شده کارگران کمتر به سوی فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بروند و اگر هم حرکتی کرده‌اند، در حد حمایت یا حضور در ستادهای انتخاباتی بوده است.

 

وی از ضعف ارتباط و اتحاد جامعه کارگری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کارگران دو کارخانه همجوار، با وجود آنکه روزانه بارها با همدیگر رو به رو می‌شوند، همدیگر را نمی‌شناسند.

 

موسوی از تشکل‌های کارگری خواست راهکاری بیندیشند تا کارگران بیشتر به هم نزدیک شوند و گفت: باید راهکاری اندیشیده شود که کارگران در انتخابات حضور جدی‌تری داشته و به جای آنکه از دیگران حمایت کنند، خودشان نامزد انتخابات شوند و جامعه کارگری تشویق شوند به نامزدهای کارگری رای بدهند.

 

وی با انتقاد از اینکه جامعه کارگری با نمایندگان خود در مراجع تصمیم گیری بیگانه هستند، گفت: اگر از کارگران بخواهید نمایندگان خودشان را معرفی کنند، تعداد کمی آنان را به نام و چهره می‌شناسند که ناشی از ضعف ارتباط و اطلاع‌رسانی است.

 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با یادآوری اینکه بارها در مذاکره با نمایندگان مجلس، وقت بسیاری صرف کرده‌ایم تا مشکلات و چالش‌ها را بازگو و تشریح کنیم، گفت: واقعیت تاسف‌آور این است که نمایندگان با مشکلات کارگری بیگانه هستند و برای آنکه بتوان طرحی را به جریان انداخت یا رای آنان را جلب کرد باید وقت گذاشت و مشکلات را به آقایان توضیح داد که آن هم زمان بر و چالش آفرین است، زیرا نمایندگان گمان می‌کنند به خاطر منافع خودمان این اطلاعات را مطرح می‌کنیم و در بسیاری از موارد واقعیت‌ها را باور هم نمی‌کنند.

 

***

 

درخواست برای بازگشایی کارخانه «صدر فولاد» بعد از ۵ سال انتظار

عدادی از کارگران بیکار شده کارخانه «صدر فولاد خرم آباد» به نمایندگی از اهالی شهر و روستاهای همجوار این واحد تولیدی، خواستار تسریع در حل مشکلات و رفع موانع راه‌اندازی این واحد تولیدی برای بازگشت به کار شدند.

 

یکی از کارگران کارخانه صدر فولاد خرم آباد در تشریح مشکلات این واحد تولیدی گفت: کارخانه فولاد صدر که در استان لرستان واقع شده از حدود ۵ سال پیش تعطیل و حدود ۱۸۰ کارگر آن بیکار شده‌اند. در حال حاضر کارگران قدیمی و شمار زیادی از جوانان جویای کارخانه در انتظار بازگشایی کارخانه از سوی مسئولان هستند.

 

این کارگر با بیان اینکه مرتبا مسئولان استانی وعده از سر گیری فعالیت این کارخانه را می‌دهند، در ادامه افزود: این کارخانه قرار بود اشتغال جوانان منطقه را فراهم کند اما در حال حاضر پنج سال از موعد بازگشایی دوباره آن گذشته و هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

وی افزود: عمده مشکل این واحد صنعتی بدهی‌های مالی آن به چند بانک است. اخیرا دولت در زمینه تامین منابع مالی به این کارخانه کمک بسیار کرده و و قرار است از سال آینده، اقساط بدهی باکی آغاز شود. اما به نظر می‌رسد مدیران این واحد صنعتی مدیریت لازم را برای شروع به کار دوباره ندارند.

 

این کارگر افزود: این واحد صنعتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود، در زمان فعالیت سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید داشت و قرار بوده ظرفیت تولید سالانه خود را دو برابر کند اما مشکلاتی نظیر بدهی‌های بانکی و کاهش تولید، موجب تعطیلی کارخانه و بیکاری حدود ۱۸۰ کارگر شد.

 

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسئولان وقت برای راه‌اندازی این کارخانه، افزود: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که اخیرا برخی مسئولان استانی از کارخانه فولاد صدر خرم آباد انجام داده‌اند، دستور رفع مشکلات این واحد تولیدی صادر شده و از آن موقع تاکنون ما کارگران در انتظار اقدام جدی دولت برای بازگشایی کارخانه هستیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------