آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

با ۶ میلیون تومان حقوق کارگری می‌توان زندگی کرد؟



قدرت خرید مردم،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
کمترین دستمزد کارگران امسال پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است. ۸۵۰ هزار تومان بن اقلام مصرفی دارد که با آن فقط می‌توان ۱۰ کیلو برنج خرید. از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای بوده که ۷۰ درصد از هزینه خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد. در همین حال فرماندار اردستان گفته که باید مراقب بود که افزایش حقوق کارگران صرف مواد مخدر نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمترین حقوق کارگران امسال با افزایش حدود ۵۷ درصدی به حدود پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. اما آیا خانوارها با این مبلغ می‌توانند زندگی کنند؟

 

هر چه می‌گذرد وضعیت اقتصادی برای برخی از مردم سخت‌تر می‌شود. یکی از افزایش قیمت داروها و هزینه درمان گلایه دارد، آن یکی از اجاره خانه. یکی در پول جهیزیه مانده و آن یکی در پر کردن سفره. درآمدشان هم در حدی نیست که خودشان را با این افزاش قیمت‌ها تطبیق دهند. درآمدی که به گفته وزیر راه و شهرسازی تا ۷۰ درصد آن صرف مسکن می‌شود. ب

 

با این حساب تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای حداقل بگیری‌های کارگری می‌ماند که با آن زندگی را بچرخانند.

 

کمترین دستمزد کارگران برای امسال ۵۷ درصد افزایش یافت. حالا قرار است پایه حقوق کارگران چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان باشد. اگر بن اقلام مصرفی و حق مسکن را هم به آن اضافه کنید، برای یک خانواده بدون فرزند و بدون سابقه، پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. اما این میزان حقوق هم چندان گره‌ای از کار آنها باز نمی‌کند.

 

بن ماهانه کارگری برابر با ۱۰ کیلو برنج!

بن اقلام مصرفی برای حقوق کارگران ۸۵۰ هزار تومان است. سوال اینجاست که با این بن چقدر از سبد غذایی را می‌توان تامین کرد؟

 

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران متوسط قیمت یک کیلو برنج ایرانی در اسفند ۱۴۰۰ حدود ۷۵ هزار تومان بود. بر این اساس با بن کارگری، ماهانه تنها می‌توان حدود ۱۰ کیلو برنج خرید. اگرچه در روزهای اخیر قیمت برنج تا یک کیلو، ۱۰۰ هزار تومان هم گزارش شد.

 

قیمت برخی مواد خوراکی در اسفند سال گذشته تا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت. از میان آنها می‌توان به نخود، لوبیا، عدس، برنج و شکر اشاره کرد. وضعیتی که روی هم رفته موجب شد تا برخی از مواد خوراکی یا از سفره حذف شود یا به میزان استاندارد و مورد نیاز بدن استفاده نشود.

 

سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مردم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ کمتر لبنیات، برنج و گوشت خوردند.

 

حالا افزایش چند برابری قیمت کالاهای خوراکی، همچنان امنیت غذایی را نشانه گرفته است. پیش از این جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران نیز به تجارت‌نیوز گفته بود: «در این اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب دید، امنیت غذایی است. مصرف سرانه گوشت، لبنیات و این دست اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید. در این بین اقشار کم‌درآمد بیشترین آسیب را می‌بینند.»

 

بنابراین باید پولی هم روی بن کارگری بگذارند تا بتوانند تنها بخشی از سبد غذایی را تامین کنند. اما تورم کار را سخت می‌کند.

 

در حال حاضر تورم بیش از ۴۰ درصد است. گرانی در اغلب کالاها و خدمات هم روزافزون. در همین حال آنطور که دی ماه سال گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت به طور متوسط ۴۸ درصد هزینه خانوارها به مسکن اختصاص می‌یابد. البته این رقم در کلان شهرها بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد هم می‌رسد.

 

به عبارتی در شهری مثل تهران ۳۰ درصد کمترین دستمزد کارگری، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود. با این میزان باید هزینه‌های بهداشت و درمان، حمل و نقل و سبد غذایی را بدهند. البته با نگاه خوشبینانه و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های دیگر زندگی.

 

این در حالی است که افزایش قیمت دارو در روزهای اخیر موجب نگرانی بسیاری از بیماران شد. قیمت برخی از اقلام دارویی تا بیش از ۵۰ درصد نیز افزایش داشت.

 

برخی چاره را در شغل دوم یا سوم می‌دانند تا از پس هزینه‌ها برآیند. در همین حال اما به گزارش ایرنا حمیدرضا تاملی، فرماندار اردستان اصفهان گفت که با توجه به افزایش حقوق کارگران از ابتدای سال جاری باید مراقب بود این پول برای خرید مواد مخدر هزینه نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------