قیمت آرد برای کارخانجات صنعتی ۵ الی ۶ برابر شد!/ رئیسی همچنان به دنبال پشت پرده گرانی ها



آرد،اخبار کشاورزی،خبرهای کشاورزی

روزنامه جهان صنعت نوشت: اعلام ناگهانی افزایش قیمت پنج برابری آرد به کارخانجات صنایع غذایی، تعلل آنها برای خرید مواد اولیه را به دنبال داشته به طوری که پیش‌بینی می‌شود تولیدات کارخانه‌ها برای ۱۵ روز با وقفه روبه‌رو شود چراکه هنوز شرکت و کارخانه‌ای برای خرید آرد با قیمت جدید اقدام نکرده است و به عبارتی می‌توان گفت که اهالی صنعت در شوک به سر می‌برند. در این راستا برخی از کارشناسان خواستار بازخواست متصدیان مربوطه در این خصوص هستند و اعلام می‌کنند که وزیر جهاد باید این مسوولان را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا این چنین بی‌برنامه عمل کرده‌اند. افزایش قیمت دو برابری ماکارونی و همچنین گرانی محصولات غذایی از جمله کیک و کلوچه از جمله تبعاتی است که تصمیم ناگهانی دولت در مورد تغییر نرخ خرید تضمینی گندم و به دنبال آن افزایش نرخ فروش گندم به صنف و صنعت تا کیلویی ۱۲ هزار تومان در پی داشته است. در این میان شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت نان نیز در راه است.

 

در همین خصوص رییس انجمن آردسازان با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت آرد گفت: وزیر جهاد باید متصدیان مربوطه را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا چنین بی‌برنامه عمل کرده‌اند.

 

محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند، گفت: شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد را توزیع می‌کند. وی اضافه کرد: نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵٠ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز (شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم) قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی ٩٠٠ تومان و ثابت مانده است.

 

مرتضوی اضافه‌کرد: نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است. به گفته رییس انجمن آردسازان، ١٠ روز پیش به کارخانجات ابلاغ شده که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی پنج برابر شده است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فقط قیمت ماکارونی و کیک و کلوچه افزایش می‌یابد و قیمت نان ثابت خواهد ماند، گفت: با توجه به افزایش حقوق کارگران و نرخ سوخت، قیمت نان نیز افزایش می‌یابد اما هنوز رسما این اتفاق نیفتاده ولی قاعدتا باید این کار انجام شود.

 

مرتضوی با بیان اینکه دولت و نانوایان باید در جلساتی مشترک این مساله را بررسی کنند، افزود: اگر هم در حال حاضر برخی نانوایی‌ها قیمت نان را گران کرده‌اند به دلیل افزایش دستمزد و نرخ سوخت است.

 

نرخ ماکارونی دو برابر می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قیمت ماکارونی چقدر گران می‌شود؟ توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالا به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود. به گفته مرتضوی با پنج برابر شدن نرخ آرد، قیمت ماکارونی دو برابر می‌شود.

 

رییس انجمن آردسازان ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر کمبود آرد در برخی از استان‌های کشور، تصریح کرد: درباره آرد نانوایی‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و توزیع آن به روال سابق در حال انجام است.

 

مرتضوی گفت: درباره آرد ماکارونی با توجه به اینکه قیمت آن ناگهان پنج برابر شده، هنوز شرکت‌ها برای خرید با قیمت جدید مراجعه نکرده‌اند و به همین دلیل وقفه ١۵‌روزه‌ای در تولیدات صنف و صنعت رخ می‌دهد.

 

وقفه ۱۵ روزه در تولید کارخانجات

مرتضوی با انتقاد از اقدام وزارت جهاد کشاورزی در تغییر ناگهانی قیمت آرد صنعت افزود: دولت باید قبل از انجام چنین کاری با کارخانجات و تشکل‌های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار می‌کرد نه اینکه به طور ناگهانی اعلام کند که قیمت تغییر کرده است. در واقع از طریق رسانه‌ها و یک بخشنامه کلی متوجه شدیم که قیمت آرد پنج برابر شده است.

 

وی تاکید کرد: چنین مباحثی معمولا یک ماه قبل اعلام می‌شود و دولت باید جلسات توجیهی با صنعت برگزار کند و همین امر منجر به ایجاد وقفه در تولید کارخانجات شده است.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که ایجاد شده، تازه وزارت جهاد کشاورزی انجمن‌ها را دعوت کرده تا شرایط را بررسی کند!

 

مرتضوی تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید متصدیان مربوطه را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا اینچنین بی‌برنامه عمل کرده‌اند و باعث ایجاد بلاتکلیفی شده‌اند.

 

بار زیاد تورمی

رییس انجمن آردسازان همچنین با اشاره به تعیین قیمت ١١ هزار و ۵٠٠ تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم و اینکه آیا این تصمیم دولت در شرایط فعلی درست بوده است، گفت: نرخ غلات در همه دنیا افزایش یافته و قیمت بین‌المللی گندم رقمی حدود ۴١٠ تا ۴٢٠ دلار است که این محصول تا به ایران برسد با هزینه حمل‌و‌نقل و غیره به حدود ۴۶٠ تا ۵٠٠ دلار می‌رسد.

 

مرتضوی اضافه کرد: بنابراین با توجه به شرایط بین‌المللی به نظر می‌رسد تصمیم دولت منطقی بوده هر چند که بار تورمی زیادی به همراه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت گندم روی علوفه و سایر خوراک دام از جمله یونجه، جو و کاه تاثیر می‌گذارد و سال آینده قیمت یونجه کمتر از ٨ تا ٩ هزار تومان، کاه کمتر از شش تا هفت هزار تومان و جو زیر ١٠ تا ١١ هزار تومان نخواهد بود.

 

قیمت نان تغییر می‌کند

در این باره همچنین رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز با بیان اینکه قیمت فعلی نان متناسب با افزایش هزینه‌های تولید نیست، گفت: از وزارت صمت درخواست کردیم قیمت نان را افزایش دهد، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

 

بیژن نوروزی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت گندم صنف و صنعت قیمت نان افزایش می‌یابد، گفت: ماده اولیه نانوایی‌ها گندم و آرد است اما عواملی که در قیمت نان اثر می‌گذارد تنها این دو مورد نیست. بالغ بر ۹۰ درصد هزینه‌های نانوایی‌ها دستمزد، آب، برق، بیمه و خمیرمایه و… است و ۱۰ درصد باقی مانده را آرد تشکیل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌های تولید چه قیمت آرد و گندم زیاد شود چه نشود باید قیمت نان تغییر کند.

 

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اضافه کرد: از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ نرخنامه نان ثابت بود و تغییری نکرد. سال ۱۳۹۸ عددی جزئی به آن اضافه شد که البته بر اساس آنالیزهای ما نبود. سال ۱۳۹۹ هم مبلغی به قیمت نان اضافه نشد. در سال ۱۴۰۰ مقدار جزئی به قیمت نان اضافه شد و در نرخنامه نیز قید شد که این نرخ مربوط به ۱۴۰۰ است. یعنی سال ۱۴۰۱ باید نرخ جدیدی اعلام شود ولی تاکنون با وجود گذشت یکماه از آغاز سال هنوز تغییری حاصل نشده است.

 

وی تصریح کرد: آنالیز قیمت برای سال جدید را انجام دادیم و از وزارت صمت درخواست کردیم که قیمت‌ها را تغییر دهد که تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

 

نوروزی‌مقدم گفت: اگر قرار باشد همه عوامل تولید با افزایش قیمت همراه شوند باید قیمت نان هم تغییر کند. پیشنهاد ما این بود که هر سال با توجه به افزایش هزینه‌ها به قیمت نان هم اضافه شود که هم دولت زیر بار مالی اضافه نرود و هم به مردم فشار نیاید. از طرفی نانوایان هم بتوانند از پس هزینه‌های نانوایی برآیند.

 

تغییر محسوس نرخ آرد در بازار

عضو شورای عالی قیمت‌گذاری گندم نیز با اشاره به اینکه نرخ آرد در بازار تغییر محسوسی کرده و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که در این زمینه ورود کنند، گفت: هنوز گندمی که کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از گندمکاران خریداری شده تبدیل به آرد نشده است، از این رو نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت آرد در بازار باشیم.

 

علیقلی ایمانی با اشاره به دلایل افزایش نرخ آرد صنف و صنعت، گفت: چند نوع آرد در بازار موجود است؛ آرد نوع اول، آرد نرخ دولتی است و به خبازان داده می‌شود که تغییری در نرخ این آرد ایجاد نشده است. قیمت این آرد برمبنای گندم کیلویی ۶۶۵ تومان تعیین می‌شود؛ آرد نوع دوم، آرد نانوایان نیمه‌آزاد است که قیمت این آرد برمبنای گندم کیلویی ۹۰۰ تومان معین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه آرد صنف و صنعت برمبنای گندم دو هزار و ۷۰۰ تومانی محاسبه می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت بعد از افزایش نرخ تضمینی گندم به این نتیجه رسید که تولیدکنندگان ماکارونی گندم کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان خریداری و اقدام به صادرات آن می‌کنند؛ به عبارت دیگر صنف و صنعت از دولت یارانه می‌گیرد و اقدام به صادرات محصول می‌کند اما از یارانه‌ایی که پرداخت می‌کند چیزی عاید دولت و مردم نمی‌شود، از این رو شورای عالی قیمت‌گذاری گندم تصمیم گرفت که این صنف را از شمول دریافت یارانه گندم خارج کند.

 

به گفته ایمانی، ۳۰۰ هزار تن ماکارونی با آرد یارانه‌ای صادر می‌شود. باید بگویم که سود حاصل از صادرات این محصول عاید عده‌ای خاص می‌شود.

 

عضو شورای عالی قیمت‌گذاری گندم با بیان اینکه نرخ مواد اولیه ۷۰ درصد در تعیین قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: اگر صنف و صنعت، آرد را با افزایش نرخ چهار برابری خریداری کنند به همان نسبت شاهد افزایش قیمت شیرینی در قنادی‌ها، نان‌های حجیم و ماکارونی خواهیم بود.

 

رییس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در این شرایط صنف و صنعت برای تامین گندم مورد نیاز دو راه پیش‌رو دارد؛ نخست اینکه مستقیم با کشاورزان وارد معامله شود و یا اگر می‌خواهد از دولت گندم خریداری کند باید کیلویی ۱۲ هزار تومان خریداری کند. نرخ ۱۲ هزار تومان با احتساب نرخ تضمینی گندم و هزینه‌های جانبی معین شده است.

 

بنا به اظهارات ایمانی، ‌نرخ آرد در بازار تغییر محسوسی کرده و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که در این زمینه ورود کنند. هنوز گندمی که کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از گندمکاران خریداری شده تبدیل به آرد نشده است. از این رو نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت آرد در بازار باشیم.

 

باید امکان خوداتکایی تولید نان را فراهم کنیم

وی با بیان اینکه دولت آرد دولتی را کیلویی ۸۲۰ هزار تومان به نانوایان می‌دهد، خاطرنشان کرد: خرید یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای نانوایان ۳۶ هزار تومان تمام می‌شود اما همین آرد دولتی غیرآزاد یارانه‌ای در بازار آزاد کیسه‌ای ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و متاسفانه دستگاه‌ها نظارتی بر این روند فروش ندارند اما باید این رانت را کنترل کرد. به نظر من تنها راه اصلاح این سیستم و پایان دادن به رانت این است که یارانه نان مستقیم به مردم داده شود.

 

عضو شورای عالی قیمت‌گذاری گندم تصریح کرد: نرخ تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱ رضایت برخی از کشاورزان را جلب نکرده است، چراکه آنها بر این باورند که نرخ خرید تضمینی گندم در داخل کشور با نرخ جهانی آن متفاوت است اما باید بگویم که دولت در بخش تحقیقات و اجرا به کشاورزان کمک می‌دهد، همچنین یارانه کود شیمیایی به گندمکاران می‌دهد از این رو نرخ گندم داخلی با بازار جهانی متفاوت است.

 

ایمانی ادامه داد: اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند چالش‌هایی جهانی چون جنگ روسیه و اوکراین ما را در تامین نیاز با دشواری‌های جدی مواجه می‌کند، از این رو باید امکان خوداتکایی تولید نان در کشور را فراهم کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نرخ آرد صنف و صنعت اعمال شده است؟ افزود: این تغییر نرخ در شورای عالی قیمت‌گذاری با ریاست وزیر کشاورزی تصویب شده و دولت برای اجرای آن اصرار دارد اما هنوز ابلاغ نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------