آیا صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری خوبی هستند؟



سرمایه گذاری با درآمد ثابت, صندوق درآمد ثابت چیست, صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت چیست

 

صندوق درآمد ثابت/سود مطمئن و بیشتر از بانک 

صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌هایی هستند که بر سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه تمرکز می‌کنند. نمونه ای از اوراق قرضه شامل اوراق قرضه دولتی و اوراق قرضه است. اگر اوراق قرضه توسط دولت منتشر شود، آن را اوراق قرضه دولتی می نامیم. از سوی دیگر، اگر توسط بخش خصوصی صادر شود، آن را اوراق قرضه می نامیم. در این مطلب از بیتوته شما را با صندوق درآمد ثابت آشنا می کنیم.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

یکی از ابزارهای سرمایه گذاری در بورس ، صندوق های درآمد ثابت می باشند. در این صندوق ها ضمن اینکه اصل پول شما حفظ می شود شما می توانید سودی پایدار و بیشتر از سپرده گذاری در بانک ها بدست آورید.

 

صندوق درآمد ثابت به طور کلی به آن دسته از اوراق بهادار سرمایه گذاری اطلاق می شود که تا تاریخ سررسید به سرمایه گذاران سود ثابت یا سود سهام پرداخت می کند. در سررسید، به سرمایه گذاران اصل مبلغی که سرمایه گذاری کرده بودند بازپرداخت می شود. اوراق قرضه دولتی و شرکتی رایج ترین انواع صندوق درآمد ثابت هستند. 

 

برخلاف سهامی که ممکن است هیچ جریان نقدی به سرمایه گذاران پرداخت نکند، یا اوراق بهادار با درآمد متغیر، که در آن پرداخت ها می تواند براساس برخی معیارهای اساسی تغییر کند (مانند نرخ های بهره کوتاه مدت)، پرداخت های یک اوراق بهادار با درآمد ثابت از قبل مشخص است و باقی می ماند. 

 

در صورت ورشکستگی یک شرکت،سرمایه ، سرمایه گذاران با صندوق درآمد ثابت اغلب قبل از سهامداران عادی پرداخت می شوند.

 

لیست صندوق های درآمد ثابت, محاسبه سود صندوق درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

 

روند کار صندوق های درآمد ثابت

شرکت ها و دولت ها اوراق قرضه را برای جمع آوری پول برای تامین مالی عملیات روزانه و تامین مالی پروژه های بزرگ منتشر می کنند. برای سرمایه گذاران، صندوق های درآمد ثابت در ازای سرمایه گذارانی که پول خود را وام می دهند، بازده نرخ بهره مشخصی را می پردازند. در تاریخ سررسید، به سرمایه گذاران مبلغ اولیه ای که سرمایه گذاری کرده اند بازپرداخت می شود که به عنوان اصل سرمایه شناخته می شود.

 

اوراق بهادار با درآمد ثابت برای سرمایه گذاران محافظه کار که به دنبال پرتفوی متنوع هستند توصیه می شود. درصد سبد اختصاص داده شده به درآمد ثابت به سبک سرمایه گذاری، سرمایه گذار بستگی دارد.

 

در صندوق های درآمد ثابت بیشتر دارایی ها به اوراق بهادار و گواهی سپرده بانکی اختصاص می یابد و بقیه سرمایه شامل سهام شرکت های بورسی می باشد. به همین خاطر ریسک کمی دارند و یک گزینه امن می باشد.

 

صندوق درآمد ثابت, بهترین صندوق های درآمد ثابت, محاسبه سود صندوق درآمد ثابت

انواع صندوق درآمد ثابت

 

انواع صندوق های درآمد ثابت

شماره 1 - صندوق اوراق قرضه

صندوقی است که مبلغ سرمایه گذار را در ابزارهای مالی مختلف سرمایه گذاری می کند که بازده ثابتی دارد. مثلاً می تواند اوراق قرضه شرکتی و اوراق بهادار دولتی باشد. این صندوق ریسک ناچیزی دارد زیرا پول در بورس سرمایه گذاری نمی شود و سرمایه گذاران در فواصل زمانی معین مبالغ بهره را دریافت می کنند.

 

انواع رایج صندوق های اوراق قرضه عبارتند از:

- طرح درآمد ماهانه: در این بخش، بخشی از مبلغ در ابزار بدهی سرمایه گذاری می شود

، و مقداری در سهام سرمایه گذاری می شود. بنابراین، ترکیبی از سرمایه گذاری در هر دو ابزار بازده خوبی را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه ارائه می دهد.

 

- صندوق های قرضه عمومی: صندوق قرضه عمومی صندوقی است که مبلغ را در ابزارهای بدهی مختلف سرمایه گذاری می کند. می توان آن را در اوراق قرضه سازمان های دولتی و خصوصی سرمایه گذاری کرد.

 

شماره 2 - صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق های شاخصی هستند که به شاخص های بازار سهام اشاره می کنند. این صندوق ترکیبی از سهام مختلف معامله شده در بورس است. به این دلیل که در بورس معامله می شود، صندوق قابل معامله در بورس نامیده می شود. 

 

شماره 3 - صندوق بازار پول

صندوق های بازار پول فقط در بازار پول مانند اوراق تجاری، اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار معادل نقدی سرمایه گذاری می کنند. این یک نوع صندوق سرمایه گذاری مشترک است که در صندوق های باکیفیت و کوتاه مدت سرمایه گذاری می کند. بنابراین، ریسک سرمایه گذاری صندوق های بازار پول بسیار کم است و سرمایه گذاران بازده خوبی دریافت می کنند.

 

لیست صندوق های درآمد ثابت, محاسبه سود صندوق درآمد ثابت, مقایسه صندوق های درآمد ثابت

خصوصیات صندوق درآمد ثابت

 

ویژگی های صندوق های درآمد ثابت 

ویژگی های صندوق های با درآمد ثابت به شرح زیر است:

• ارائه درآمد ثابت در بازه های زمانی منظم:  این صندوق ها پس از تنوع بخشیدن به صندوق سرمایه گذاران، درآمد ثابتی را در فواصل زمانی منظم مانند ماهانه، فصلی، سالانه ارائه می کنند و منبع درآمد ثابتی را برای سرمایه گذاران تامین می کنند.

 

• بازدهی بالاتر از حساب بانکی پس‌انداز: این وجوه به طور متوسط نرخ بازدهی بالاتری نسبت به نرخ سود بانک پس‌انداز ارائه می‌کنند که تقریباً بین 3.5 تا 4 درصد است. اگرچه ریسکی در سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت وجود دارد، اما بازده بیشتری را به همراه دارد.

 

• پیامدهای مالیاتی: اگر سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها مانند هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترکی سرمایه‌گذاری کنند و چنین صندوقی هر گونه درآمد سود تقسیمی را فراهم کند، چنین درآمدی تا مقدار معینی در یک سال مالی در اختیار سرمایه گذاران معاف است. با این حال، شرکت مالیات تقسیم سود در تقسیم سود به سرمایه گذاران را پرداخت می کند.

 

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت 

• تنوع بخشیدن به صندوق: اگر سرمایه‌گذار در صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند، صندوق سرمایه‌گذاران را در پرتفوی‌های مختلف متنوع می‌کند و در فواصل زمانی معین، درآمد ثابتی را فراهم می‌کند.

 

• سرمایه‌گذاری پس از تحقیق در صندوق‌های مختلف: در این صندوق‌ها، ، مبلغ پس از تحقیق در صندوق های مختلف سرمایه گذاری می شود که در کدام سبد باید سرمایه گذاری شود تا ریسک کم و بازدهی بیشتری داشته باشد.

 

• تغییر در پرتفوی در صورت نیاز: سرمایه گذاران می توانند پرتفوی را بنا به انتخاب خود تغییر دهند. یک سرمایه گذار می تواند صندوق با مدت طولانی تر را بفروشد و صندوق با مدت زمان کمتری را خریداری کند.

 

 صندوق درآمد ثابت چیست, صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت, لیست صندوق های درآمد ثابت

مزایا و معایب صندوق درآمد ثابت

 

معایب سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت 

• در مقایسه با سرمایه گذاری در سهام، بازده پایینی را ارائه می دهد. از آنجایی که سرمایه گذاری سهام دارای ریسک زیادی است، اما بازده بالاتری دارد. با این حال، ریسک پایینی در یک صندوق با درآمد ثابت در مقایسه با بازار سهام وجود دارد که بازیابی کوتاهی را فراهم می کند.

 

• برخی از صندوق ها تنها بر رشد تمرکز می کنند و به طور مکرر به سرمایه گذاران پرداخت نمی کنند. در عوض، آنها درآمدهای خود را در صندوق سرمایه گذاری می کنند تا ارزش خالص دارایی صندوق آنها (NAV) افزایش یابد و پول بیشتری در تاریخ سررسید به سرمایه گذار بدهد. بنابراین، سرمایه گذار به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه سود یا سود دریافت نمی کند، اما در تاریخ سررسید با سود بیشتری به سررسید می رسد. به این مکانیسم «تولید ثروت صندوق» نیز گفته می شود.

 

نتیجه

صندوق‌های با درآمد ثابت همیشه به تمایل سرمایه‌گذار برای بازدهی بالا با ریسک کم توجه دارند. این صندوق مبالغ سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کند و در انواع مختلف اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند، یعنی صندوق سرمایه‌گذار را در انواع اوراق بهادار متنوع می‌کند تا ریسک را کاهش دهد و بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذار فراهم کند. سرمایه گذاران همچنین می توانند وجوه را براساس ترجیحات خود تغییر دهند. اگرچه هزینه اختلاط وجوه متحمل شده است، اما سرمایه گذار همچنان حق انتخاب اوراق بهادار مناسب و دریافت بازده بالاتر را دارد.

 

گردآوری: بخش سرمایه های دیجیتال بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024