آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

سوالات بی‌پاسخ درباره ساخت مسکن ۲۵ متری/ هتل آپارتمان‌هایی با چالش‌های مالیاتی



مسکن 25 متری،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
از کوچک سازی غیر متعارف و ادامه مخالفت شهردار و معاون وزیر راه تا احتمال مالیات ستانی، مواردی است که همچنان در طرح مسکن ۲۵ متری ابهاماتی را ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد۲۴، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران عنوان کرده است مسکن ۲۵ متری با کاربری هتل آپارتمان به دلیل اینکه گردش مالی‌اش تعریف نشده، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

 

این در حالی است که  سرو صدای ساخت خانه‌های ۲۵ متری هنوز فروکش نکرده و مجری این طرح همچنان مصمم به ساخت این نوع از مسکن است.

 

البته ماجرا تا آنجا ادامه پیدا کرد که در نهایت، طرح ساخت این واحد‌ها با عنوان «مسکن اقتصادی» از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران دوباره روی کار آمد، طرحی که انتقادات و ابهامات زیادی به‌ویژه در مورد اخذ مجوز ساخت آن وجود دارد.

 

به طوری که خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در خصوص ساخت خانه‌های ۲۵ متری گفته است؛ طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری در بخش تعاون کشور و اتحادیه‌های تعاونی‌های عمرانی در نظر گرفته شده و ویژه مسکن زوج‌های جوان برای تسهیل در امر ازدواج است. در طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد در استان تهران و البرز به صورت پایلوت اجرا می‌شود و اگر رضایت بخش باشد و بازخورد‌های مثبتی از آن بگیریم در سایر استان‌ها هم ساخته شود.

 

مخالفان طرح مسکن ۲۵ متری چه می‌گویند؟

اما این طرح از همان ابتدا مخالفان زیادی را به همراه داشت. موافقان این طرح نیز یا هنوز شناخته نشده اند و یا بسیار اندک هستند. علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره ساخت واحد‌های ۲۵ متری، گفته است: بنده هم این ایده را شنیدم که به نظرم ایده بدی است. چیزی که حقیقت دارد و ما در حال دنبال کردن آن هستیم این است که از خانه‌هایی که در شأن خانواده‌های ایرانی است حمایت کنیم تا از طریق صنعتی‌سازی تحویل مردم تهران بدهیم.

 

در همین رابطه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با تکذیب خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری گفت: مسکن ۲۵ متری اصلاً در دستور کار ما نبوده و نیست. ضرورتی هم فعلاً ندارد. البته باید توجه داشت که مسکن ۲۵ متری در بازار نیازهای مردم را پاسخ نمی‌دهد.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واحدهای ۲۵ متری برای مسکن استیجاری هم مناسب نیست، تاکید کرد: شاید متراژ کوچک برای سوییت‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی مناسب باشد اما عرضه مسکن استیجاری را می‌توان با مدل نهضت ملی مسکن انجام داد. ما در حال عرضه زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی هستیم. چگونه ممکن است برنامه‌ای مثل مسکن ۲۵ متری را در دستور کار قرار دهیم. همانطور که قبلاً اعلام کردیم عرضه این نوع واحدها توسط وزارت راه و شهرسازی تکذیب می‌شود.

 

در ادامه مطرح شدن این طرح، هادی عباسی قائم مقام وزیر راه و شهر‌سازی نیز درخصوص پیشنهاد ساخت مسکن ۲۵ متری به فارس گفته است؛ دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست بلکه مخالف است، زیرا آسیب‌های گسترده اجتماعی برجا خواهد گذاشت. موضع وزارت راه و شهر‌سازی در حوزه مسکن منطبق بر قانون اساسی است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

 

از سوی دیگر اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه هیچ مرجع رسمی در کشور با ساخت واحد‌های ۲۵ متری موافق نیست، به سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان گفته که به هیچ عنوان ساخت منزل مسکونی برای سکونت دائمی را با متراژی کمتر از ۷۵ را صحیح نمی‌دانیم چرا که ساخت مسکن با متراژی کمتر از این میزان در حقیقت آسیب به مبنای خانواده است. طرح ساخت مسکن‌های ۲۵ متری صرفا یک ایده از سمت بخش خصوصی بوده است. برای اقامت‌های کوتاه مدت، هتل آپارتمان‌ها و سایر واحد‌های رفاهی و مسکونی کوتاه مدت در تهران وجود دارد؛ بنابراین قاطعانه باید گفت که به هیچ عنوان شهرداری تهران و حتی وزارت راه و شهرسازی ایده ساخت مسکن ۲۵ متری را تایید نمی‌کنند و این طرح اجرایی نمی‌شود.

 

سرپناه‌های کوچک برای صاحبانشان مشکل مالیاتی ایجاد می‌کند؟

اما نکته جالب اینجاست که ساخت این مسکن‌ها با متراژ‌های غیر متعارف و برخلاف قانون ساخت و ساز شهری ما غیر قانونی است از این رو مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به بیان توضیحاتی درباره صفر تا صد طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری پرداخته و عنوان کرد: شهرداری برای این متراژ مجوز نمی‌دهد و ابتکار ما این بوده که از مجوز هتل‌آپارتمان استفاده کردیم. هدف از ساخت این خانه‌ها این است که جوانان با هزینه معقول زندگی خود را در یک خانه اقتصادی آغاز کنند و امکاناتی که در این متراژ وجود ندارد به صورت اشتراکی در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود مثل سالن‌های پذیرایی تایمی و سایر امکانات.

 

حالا این سوال مطرح می‌شود که مسکن‌های ۲۵ متری با کاربری هتل آپارتمان برای خریداران این سرپناه‌های کوچک مشکل مالیاتی ایجاد می‌کند؟! خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در نشست خبری که در (۱۷ مهرماه) برگزار شد در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا برای مواجه شدن خریداران و متقاضیان مسکن ۲۵ متری با سازمان امور مالیاتی فکری شده است و تکلیف آن‌ها چه خواهد بود؟ گفت: مالیات بر درآمد است، به عبارتی مالیات براساس صورت‌های مالی صادر می‌شود. در مسکن ۲۵ متری وقتی مالک خود استفاده می‌کند، انتفاع را به اجاره نداده است و گردش مالی تعریف نشده، بر این اساس مالیات بر درآمد است.

 

به گفته باقرپور، تا زمانی که مالکان خانه‌های ۲۵ متری از این مسکن کسب درآمد نداشته باشند نمی‌توان با نام کاربری هتل آپارتمان از آن مالیات ستاند.

 

هرچند به گفته باقرپور، استراتژی ساخت مسکن ۲۵ متری مالک خود از این سوئیت ها استفاده می‌کند و گردش مالی ندارد، اما در ظاهر کاربری این مسکن‌های ۲۵ متری به نام هتل آپارتمان است و احتمال پیگیری از سوی سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از مسکن ۲۵ متری وجود دارد.

 

ایجاد تیم ورک تخصصی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فعالیت تعاونی‌های زیر مجموعه این اتحادیه چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: مشی و سیاست ما در اتحادیه ایجاد تیم ورک تخصصی است یعنی هرکدام از این تعاونی‌ها در زمینه تخصصی خودشان کار کنند برخی از تعاونی‌های زیر مجموعه تخصصی روی حوزه تأمین منابع مالی کار می‌کند، از سوی دیگر در حوزه‌های سازه، نازک کاری و تأسیسات هرکدام از تعاونی‌ها یک حوزه را در دست گرفته‌اند ضمن آنکه بهره‌برداری و زنجیره تأمین هرکدام برای یک اتحادیه و زیرمجموعه تعاونی‌های دیگر هستند.

 

باقرپور گفت: هدف این است که تمام کار به نام یک شرکت تمام نشود، این یک استراتژی در اتحادیه بوده، چون اشخاص حقیقی هستند که این شرکت‌های تعاونی راتشکیل می‌دهند بنابراین تمایل نداشتیم در جایگاه اتحادیه که تعیین می‌کنیم کدام تعاونی چه پروژه‌ای را بردارد، بین اشخاص این شائبه پیش بیاید که بین شرکت‌ها برای دادن پروژه‌های خوب و پروژه‌های ضعیف تبعیض قائل می‌شویم به همین خاطر همه شرکت‌ها در تمامی پروژه‌ها سهیم هستند.

 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ افزود: قطعا اراده به انجام و نهایی کردن طرح مسکن ۲۵ متری و پتانسیل آن وجود دارد. مسکن اقساطی در زمان آقای محمودزاده به جایی رسید که واقعا از مدار منطق خارج شده بود، ایشان فقط اینکه فلان کار خلاف است را به زبان می‌آورند و چندین مرتبه گفتیم اگر خلاف است محاکمه کنید یا اینکه جلسه بگذارید و مستندات را ارائه بدهید، اما نتیجه‌ای نداشت.

 

او ادامه داد: بخشی از نحوه تعامل چه با حاکمیت، چه با رسانه و چه با جامعه برگرفته از تجربیات مسکن اقساطی است، مسکن اقساطی با یک پروژه جمع شد که ناراحت کننده است، چون با طیف گسترده شروع کردیم، اما به جایی رساندند که از ۳ پروژه استارت خورده، ۲ پروژه کنسل شد و یکی ادامه پیدا کرد. امید است در مسکن اقتصادی داستان‌های مسکن اقساطی تکرار نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------