آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

پازوکی: سازمان برنامه و بودجه ۲۰ آپارتمان در جردن دارد | تحریم نعمت نیست نقمت است



پازوکی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یکی از دلایلی که درآمدهای نفت و قیمت‌هایی که پیش‌بینی کردند تحقق نیافت بودن تحریم‌هاست. لذا می‌طلبد بجای سیاست تقابل، سیاست تعامل با جامعه جهانی را در پیش بگیریم.

«داود منظور»، رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه مراسم روز ملی آمار، با ارائه توضیحاتی درمورد میزان تحقق منابع و درآمدهای بودجه ۱۴۰۲ در هفت ماه اول امسال گفت: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در هفت ماه ابتدایی امسال ۷۰ درصد است و با آنچه در بودجه پیش‌بینی شده فاصله داریم». این سخنان، نشان‌دهنده کسری بودجه ۳۰درصدی در هفت‌ماهه ابتدایی سال است. پدیده‌ای که با وعده‌ها و وعیدهای دولت مبنی بر چرخاندن چرخ اقتصاد کشور، بدون نیاز به رفع تحریم‌ها یا گره‌نزدن اقتصاد به سیاست خارجی هم‌خوانی‌ ندارد.

 

سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه این‌بار به بحث داغ محافل اقتصادی بدل شده است. برخی این آمار را بی‌اساس می‌خوانند و عده‌ای دیگر، با تکیه بر اعداد و ارقام دیگر، کسری بودجه ۳۰درصدی را چندان دور از ذهن نمی‌دانند.

 

روزنامه فراز در این باره با «مهدی پازوکی»، کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرده است.

 

پازوکی با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر کسری بودجه گفت: «آقای منظور اشاره کردند در هفت ماه امسال ۷۰ درصد پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا کرده و ۳۰ درصد تحقق نیافته است. آقای منظور باید بداند قیمت نفت را در بودجه قرار می‌دهیم و  براساس واقعیت باشد».

 

او اضافه کرد: «یکی از دلایلی که با این نوع بودجه مواجه هستیم تحریم‌های ناجوانمردانه است. یعنی نفت خود را بنابر اظهار مقامات ۲۰ تا ۳۰درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی فروختیم. اخیراً گزارشی ارائه شده که چینی‌ها طی ۹ ماه گذشته حدود دو میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار سود کردند. به دلیل اینکه نفت را پایین تر از قیمت جهانی از ما خریدند».

 

پازوکی تصریح کرد: «یکی از دلایلی که درآمدهای نفت و قیمت‌هایی که پیش‌بینی کردند تحقق نیافت بودن تحریم‌هاست. لذا می‌طلبد سیاست تعامل با جامعه جهانی را در پیش بگیریم بجای سیاست تقابل. مسئله دیگر میزان فروش نفت است. عراق که رقیب منطقه‌ای ماست روزانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند. یعنی بعد از عربستان دومین صادرکننده نفت در اوپک عراق بشمار می‌آید که جای ما را گرفته است و رتبه ما پایین‌تر آمده است. فقط به این خاطر که تحریم هستیم».

 

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: «عراق از تکنولوژی کشورهای غربی و امریکا در استخراج نفت استفاده می‌کند و صادرات خود را بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز ارتقا داده است. درحالی‌که ما حدود یک‌ونیم میلیون بشکه نفت با میعانات گازی صادر می‌کنیم. این مقدار خیلی فاصله با عراق دارد. در نتیجه درآمدهای نفتی به دلیل تحریم‌هاست و این را باید به دوستان و مقامات مسئولین گفت که تحریم نعمت برای ما نیست بلکه نقمت است».

 

پازوکی در ادامه گفت: «دلیل دیگر کسری بودجه، فروش اموال و دارایی‌هایی است که مولدسازی نام گرفت که به مدیریت دولت برمی‌گردد. اگر اموال آزاد را بفروشیم و این پول را وارد اقتصاد کنیم هم مخارج دولت کاهش می‌یابد و هم نگهداری دارایی‌ها سالانه میلیاردها تومان هزینه دارد. متاسفانه مدیریت دولت نسبت به دولت‌های قبلی ضعیف شده است. دولتی‌ها می‌ترسند این اموال را مولدسازی کنند. آقای منظور در سازمان برنامه یک نمونه است. سازمان‌های اجرایی خیلی بیشتر از سازمان برنامه دارایی دارد. در حال حاضر بالغ بر ۲۰ آپارتمان در خیابان جردن کلید زده شده و خاک می‌خورد. اگر این مولدسازی شود به نفع اقتصاد ملی است. همچنین دو زمین پنج هزار و هشت هزار متر مربع در قیطریه و در محدوده‌ایی که قیمت زمین در آنجا متری ۵۰۰ میلیون تومان است. این مولدسازی اگر انجام شود به نفع منافع ملی است».

 

این کارشناس گفت: «یکی از دلایلی که در اقتصاد تورم بالای ۴۰درصد داریم و حدود ۵ سال که تورم بالای ۵۰درصد را شاهد هستیم بخاطر رشد فزاینده نقدینگی است که باز به بی‌انضباطی پول و مالی برمی‌گردد که مسئول آن دولت است. مسئول بی‌انضباطی پولی، بانک مرکزی است. همچنین مسئولی بی‌انضباطی مالی دولت که سازمان برنامه و بودجه اقدامات آن را انجام می‌‍دهد».

 

اودر پایان تاکید کرد: «در حال حاضر اقتصاد ایران بشدت از بی‌انضباطی پولی و مالی رنج می‌برد. راهکار این است که انضباط پولی و مالی ایجاد شود. دولت باید بر طبق خزانه تصمیم بگیرد و با نگاه کارشناسی با مولفه‌های اقتصادی برخورد شود و اقایان بفهمند اقتصاد دستور و فرمان نمی‌پذیرد. اداره اقتصاد نیاز به عقلانیت و برخورد کارشناسی در چارچوب منافع ملی ایران دارد».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------