آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

افزایش بیش از 21 هزار واحدی شاخص کل بورس (1402/08/16)



بورس تهران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با یک درصد افزایش نسبت به روز قبل همراه شد.

به گزارش فارس،‌ بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در روند رو به رشدی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با 1.07 درصد افزایش به میزان 21 هزار و 823 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 52 هزار و 659 واحد رسید.

 

همچنین شاخص هموزن با افزایش 11 هزار و 353 واحد به رقم 696 هزار و 188 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از 7 میلیون و 129 هزار میلیارد تومان رسید.

 

معامله‌گران امروز بیش از 9.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 393 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 714 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1.07 درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.66 درصد افزایش یافتند.

 

شاخص آزاد شناور 1.15 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 1.27 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.85 درصد رشد کرد.

 

نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، ایران‌خودرو، شستا، مپنا، پتروشیمی خلیج‌فارس و کشتیرانی امروز بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

 

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 265 واحد افزایش به رقم 24 هزار و 986 واحد رسید.

 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 404 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس به 412 هزار میلیارد تومان رسید.

 

معامله‌گران امروز بیش از 4.2 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 204 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 582 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

همه شاخص‌های فرابورس هم امروز سبز شدند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 1.07 درصد افزایش یافتند این دو شاخص با معیار همزون 1.073 درصد رشد کردند شاخص بازار اول فرابورس 2.05 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس به میزان 0.71 درصد افزایش یافت.

 

نمادهای ایران‌خودرو دیزل، انتخاب الکترونیک، فولاد هرمزگان، آریا ساسول، مالی سپهرصادرات، پویان زرکان آق‌دره و بانک سامان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 

سامانه میراث برای انتقال قهری سهام عدالت متوفیان رونمایی شد و طبق گفته مجید عشقی رئیس سازمان بورس ورثه سهامداران عدالت متوفی از امروز می‌توانند به کارگزاری‌ها مراجعه کرده و با ارائه اسنلاد ومدارک نسبت به انتقال قهری سهام عدالت متوفی بدون پرداخت هزینه و کارمزد اقدام کنند.

 

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، اما بازار سرمایه می‌تواند به محلی برای تأمین مالی غیرتورمی تبدیل شود و لازم است اندازه و عمق این بازار افزایش پیدا کند.

 

راه‌اندازی بورس بین‌الملل تا پایان سال
مجید عشقی در دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور، (کیش اینوکس ۲۰۲۳) اظهار کرد: وسیله تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه همواره مطرح بوده اما مبالغ کم و اندکی بوده و یکی از دلایل آن این است که از ظرفیت‌های بورس در این زمینه آگاهی کافی وجود ندارد.

 

وی افزود: از اسفند سال گذشته که سفرهای استانی را شروع کردیم کاملا مشهود است که شرکت‌های متوسط که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان گردش دارند، هیچ آشنایی با ابزارهای بازار سرمایه ندارد و در هر سفر حدود ۲۰ شرکت در فرابورس درخواست پذیرش و تامین مالی بدهند و در حال حاضر درخواست‌های متعددی وجود دارد. همین مسأله در مناطق آزاد هم وجود دارد.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سازمان مناطق آزاد و صنایع فعال در این مناطق، این موضوع را جدی‌تر بگیریم و موضوع تاسیس بورس بین‌الملل هم در دستور کار قرار گرفته و دو بار فراخوان صادر شده و ثبت نام انجام شده و در اولین فرصت مجوز پذیره‌نویسی بورس بین المللی صادر خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

 

عشقی گفت: یکی از اهداف بورس بین‌الملل این است که بتواند از ابزارهای مختلف نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کند و منابعی را جذب کند. ان شاء الله به سرعت مسأله بورس بین‌الملل در دبیرخانه مناطق آزاد پیگیری شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------