آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

بانک‌ها در 90 روز چقدر تسهیلات به خودی‌ها دادند؟/ وام خرد به سختی به مشتریان می‌رسد



وام،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک استاد دانشگاه گفت: در ۹۰ روز نخست امسال، بانک‌ها بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های خودشان تسهیلات داده‌‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید که در ۹۰ روز نخست امسال، بانک‌ها بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های خودشان تسهیلات داده‌‌اند.

 

صمصامی همچنین گفته که به برخی تخلفات بانک‌ها، حتی خود بازرسی آن بانک هم نمی‌تواند ورود کند!

 

اما چه کسانی جزو اشخاص مرتبط بانک‌ها هستند و به اصطلاح خودی محسوب می‌شوند؟ بر اساس تعریف مشخص شده در آئین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال 1389 اشخاص مرتبط بانک‌ها افراد حقیقی و حقوقی هستند که به‌واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند؛ ‌‌طوری که بانک را تبدیل به منبع تامین مالی ترجیحی خود کنند.

 

به علاوه مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد و بستگان درجه اول تا سوم آنها نیز اشخاص مرتبط به بانک محسوب می‌شوند. به علاوه اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در میان اشخاص مرتبط قرار می‌گیرند.

 

وام خرد به سختی به مشتریان می‌رسد

شاید پرداخت وام‌های کلان از سوی بانک‌ها به خودی‌‌ها بیشتر از این جهت که مردم عادی برای دریافت وام خرد باید مدت‌ها در صف بمانند و کفش آهنین به پا کنند، بیشتر واکنش‌ها را برانگیخته است.

 

البته بعد از هشداری که وزیر اقتصاد نسبت به پرداخت وام خرد مطرح کرد، فرزین نیز اعلام کرد که باید این روند تسهیل شود. حالا هم خبر رسیده که قرار است سازمان بازرسی کل کشور به موضوع گله‌مندی مردم از سخت‌گیری بانک‌ها وارد شود.

 

در نامه‌ای که سازمان بازرسی کل کشور به معاون نظارت بانک مرکزی نوشته، تاکید شده است که در پرداخت تسهیلات به گونه‌‌ای اقدام شود که ضمن حفظ حقوق بانک، ارائه پوشش و ضمانت برای استفاده‌کنندگان از تسهیلات نیز امکان‌پذیر باشد.

 

البته آنطور که صمصامی گفته در برخی تخلفات بانک‌ها خود بازرسی بانک نیز نمی‌تواند ورود کند و حالا باید منتظر نتیجه هشدار سازمان بازرسی ماند و دید آیا بانک‌ها که خود را متضرر از ساختار کلان اقتصاد می‌دانند، تغییراتی را در پرداخت وام خرد به مشتریان اعمال می‌کنند یا رویه به مانند سابق ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------