آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

نشست دستمزد این هفته برگزار می‌شود؟/ حقوق فقط ۴۰ درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد



حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
در حالی حقوق فقط 40 درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد که حالا کارگران انتظار دارند این هفته نشست دستمزد با محوریت بررسی همین موضوع برگزار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که نرخ دستمزد کارگران حدود هشت میلیون تومان تعیین شده و هنوز هم انتقادات به آن باقی‌ست، هزینه سبد معیشت به 20 میلیون تومان رسیده است، این یعنی دستمزد 40 درصد از هزینه سبد معیشت را پوشش می‌دهد. در عین حال انتظار می‌رود این هفته نشست دستمزد با حضور شرکای اجتماعی به همین موضوع اختصاص یابد.

 

دستمزد کارگران طبق قانون باید بر اساس دو مولفه اصلی نرخ تورم و هزینه سبد معیشت تعیین شود. بررسی‌های انجام شده نشان از این دارد که نرخ دستمزد از هر دو مولفه عقب مانده است.

 

در حال حاضر، تورم سالانه برای خانوارهای کشور بالای 40 درصد است و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در مهرماه این شاخص به 45.5 درصد رسیده است که هرچند نسبت به ماه قبل کاهش 0.6 درصدی را به ثبت رسانده اما باز هم نرخ بالایی است.

 

علاوه بر این، جزئیات گزارش مرکز آمار ایران که اینبار هم با تاخیر منتشر شده، نشان می‌دهد که در مهر ماه ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، ۳۵.۷ درصد بوده و بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۸۲ درصد است.

 

تورم ماهانه گوشت قرمز بیشتر شد و جزئیات آن نشانگر این مطلب است که نرخ تورم ماهانه نان؛ گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها؛ گوشت قرمز و گوشت ماکیان بیشتر از تورم ماهانه ماه قبل بوده است.

 

موضوع مهم درباره گوشت این است که چندین سال می‌شود که این ماده غذایی از سفره اکثر ایرانیان و به‌ویژه قشر حداقلی‌بگیر حذف شده است. البته حذف ارز دولتی 4200 تومانی و افزایش قیمت گوشت مرغ به نزدیک 80 هزار تومان، موجب شده مرغ هم از سفره عده‌ای پر بکشد.

 

هزینه سبد معیشت چقدر است؟

این تنها تورم نیست که اندک بودن دستمزد را به رخ کارگران می‌‌کشد، هزینه سبد معیشت هم غوغایی به پا کرده است. هرچند در آخرین نشست شورای عالی کار، هزینه این سبد بعد از کش و قوس فراوان حدود 13 میلیون تومان تعیین شد، حالا به گفته کارگران نرخ آن به بیش از 20 میلیون تومان رسیده است. این موضوع یعنی دستمزد هشت میلیونی کارگران تنها 40 درصد از هزینه‌های سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

 

در چنین شرایطی، کارگران در تلاش برای جبران قدرت خرید از دست رفته خود هستند و ترمیم دستمزد خود را از وزارت کار پیگیری می‌کنند.

 

در این بین هرچند قرار بود جلسه هشتم آبان ماه با حضور شرکای اجتماعی به این موضوع اختصاص پیدا کند اما در این نشست فقط از مسکن کارگری و اختصاص بن الکترونیکی به جای نقدی صحبت به میان آمد. البته آنطور که در اخبار آمده است. حالا قرار است نشست دیگری در هفته جاری برگزار شود تا در آن نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان ترمیم دستمزد کارگران را در اولویت مباحث خود قرار دهند. البته با توجه به درازا کشیدن این امر، کارگران ناامید از دست یافتن به نتیجه مورد نظر و مطلوب خود هستند.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------