آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

بازی جدید دولت برای حذف و کاهش یارانه ها با تغییر نام دهک به صدک یارانه ای



یارانه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: دولت به جای تقسیم بندی‌های جدید، کم و زیاد کردن حجم نقدینگی، پرداخت کالابرگ و حذف و اضافه کردن افراد لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی، به دنبال راه نجات اقتصاد و کشور از تورم باشد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، پس از طرح «کالا برگ» الکترونیکی که از سال گذشته به صورت پایلوت در چند استان کشور در راستای اجرای بند "ی" تبصره ۱۴ قانون بودجه و به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم در کل کشور اجرا می‌شود؛ حالا نوبت تغییر در نحوه دسته بندی درآمدی خانوار‌ها رسیده است.

 

تغییر «دهک» به «صدک» به منظور دسته‌بندی درآمدی برای احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوار‌ها انجام خواهد شد، موضوعی که چندی پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوار‌ها برای دریافت یارانه صحبت کرد و گفت: این داده‌ها و شاخص‌ها خیلی مفصل هستند که مهمترین آن بعد خانوار و ساختار خانواده است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ و ... که در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود.


به گفته علیرضا عسگریان، با اجرای صدک بندی، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه صدک‌بندی می‌چرخند؛ این در حالیست که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارجند.

 

تغییر نحوه محاسبه درآمدی مردم برای چه؟
قیمت نان، تخم مرغ وصد‌ها قلم کالای اساسی، سفر‌های مردم را گران می‌کنند و در نهایت دولت با نزدیک شدن به بودجه ریزی سال آینده به دنبال تغییر نحوه محاسبه درآمدی مردم جهت تخصیص اندکی یارانه نقدی می‌افتد.

 

مردم بار‌ها گفته اند نه خواهان افزایش یارانه نقدی هستند و نه توان تورم بیشتر را دارند. از ابتدای شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها یعنی از ۱۳ سال گذشته، مقدار یارانه جز در چند سال اخیر ثابت بود و تغییری نداشت! آیا نباید مقدار یارانه متناسب با تورم افسارگسیخته و گرانی‌های روزافزون افزایش یابد؟

 

بهترین یارانه برای مردم نیازمند، کنترل تورم است
البته صاحبنظران و کارشناسان بر این عقیده‌اند که بهترین یارانه برای مردم نیازمند، «کنترل تورم است». مردم نیازمند به دنبال یارانه‌های اندک نیستند. تا زمانی که نتوانیم تورم را در اقتصاد ایران کنترل کنیم، تورم نوعی مالیات است که از مردم گرفته می‌شود.

 

این یارانه تحمیل شده از سوی دولت‌ها است و عملا دولت‌ها با تورم از مردم، مالیات کلانی دریافت می‌کنند. با تورم بالای کنونی، افزایش یارانه‌های نقدی برای دهک‌های کم درآمد و یا تغییر دهک به صدک تفاوت چندانی خواهد داشت؟


بازی جدید دولت در آستانه ارائه لایحه بودجه سال آینده با تغییر در نحوه محاسبه درآمدی مردم، عرصه را به مردم تنگ خواهد کرد.

 

فاصله معنادار نرخ تورم تا یارانه مردم
مسعود دانشمند، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تاثیر پرداخت یارانه نقدی در زندگی مردم گفت: وقتی آمار‌های رسمی، خبر از تورم ۵۰ درصدی طی دو سال اخیر را می‌دهد و درمقابل آن شاهد افزایش ۳۰ درصدی دستمزد‌ها هستیم چطور باید با اختلاف به ظاهر ۲۰ درصدی، اما به طور واقعی ۴۰ درصدی کنار آمد؟ واقعا این یارانه‌ها چه حجمی از سبد خانوار‌ها را با توجه به تورم آشکار و پنهان را تأمین می‌کند؟

 

دانشمند ادامه داد: بار‌ها تأکید شده که پرداخت یارانه در کشور سالهاست به بیراهه رفته است، یعنی یارانه‌ها در کشور به بخش‌هایی پرداخت می‌شود که اثرات چندانی ندارد. یارانه در بخش کالا‌های اساسی با این هدف داده می‌شود که مردم بتوانند مرغ و گوشت بخرند، اما برای ترمیم وضعیت دائم خانوار‌ها هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

 

وی افزود: در شرایطی که مرغ کیلویی ۸۰ هزار تومان و گوشت قرمز کیلویی ۵۵۰ هزار تومان قیمت دارد، طبیعی است که ماهی ۳۰۰ هزار تومان یارانه، دردی از قدرت خرید افراد دوا نمی‌کند.

 

تغییر نام دهک به صدک یارانه ای
به گفته این تحلیلگر مسائل اقتصادی، زمانی که حتی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم هم برنامه‌ای نیست و هر روز به دنبال تغییر دهک و میزان آن هستند چطور می‌توان به آینده جامعه‌ای که به دنبال پرداخت نقدینگی آن هم با چنین رقم‌های اندک و ناچیز امیدوار شد؟

 

دانشمند تصریح کرد: دولت به جای تقسیم بندی‌های جدید، کم و زیاد کردن حجم نقدینگی، پرداخت کالابرگ و حذف و اضافه کردن افراد لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی به دنبال راه نجات اقتصاد و کشور از تورم باشد. تعامل با جهان را افزایش دهند تا چرخ اقتصاد بچرخد نه اینکه با زور پرداخت یارانه نقدی به مردم، مانع توقف کامل آن شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------