آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

همین که مسئولان درباره سرانه مصرف گوشت سکوت می کنند یعنی ارقام و آمار، آبرومندانه نیست



گرانی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه خراسان نوشت: برای این که به پاسخ این پرسش دست یابیم که رقم واقعی مصرف گوشت در کشور چقدر است و نسبت به سرانه جهانی در چه شرایطی قرار دارد، از آن جا که آمارهای رسمی در این باره کمتر وجود دارد یا ندارد، بی شک نمی توان به عدد مشخص و دقیقی رسید، اما همین که نهادهای رسمی کمتر به موضوع ارائه آمار در این باره وارد می شوند، نشان می دهد احتمالا اعداد مورد اشاره چندان آبرومند نیست.

 

ضمن این که افزایش هولناک و قیمت های عجیب و غریب گوشت به ویژه گوشت قرمز در سال های اخیر، خود نشانی بر کاهش مصرف است. در عین حال روند کاهشی در یک دهه اخیر قابل کتمان نیست.

 

مرکز آمار در یکی از این آمارها گفته است: « بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلو و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود6 کیلوگرم در سال 1396 رسیده است.»

 

روایت ها درباره میزان مصرف گوشت متفاوت و با اشکال مختلف ارائه شده است. اکو ایران پیش از این در گزارشی نوشته است: «فائو (سازمان جهانی غذا) در گزارشی در 2021-2020 سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانی‌ها را زیر 12 کیلوگرم اعلام کرده بود. براساس اعلام این نهاد بین‌المللی به نقل از روزنامه فرهیختگان در سال 1399، سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان 41 کیلوگرم بوده که براساس آن در میان 196 کشور جهان، رتبه ایران 98 است. رتبه‌ای که به باور کارشناسان در سال 1401 مجدد افت کرد و رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران به نقل از اتاق اصناف، رقم مصرف گوشت قرمز در سال1401 برای هر ایرانی را حدود ۶ کیلوگرم اعلام کرد.»

 

البته اکوایران این را هم گزارش کرده که طبق بررسی داده‌های سال 2022 فائو، میزان مصرف گوشت قرمز ایران 6 کیلوگرم بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------