آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

حقایق پنهان در معاملات بازار مسکن آبان/ حجم معاملات مسکن نصف‌ شد



بازار مسکن،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
حجم معاملات بازار مسکن تهران در یک ماه ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد اما وقتی به یک سال قبل نگاه می‌کنیم، متوجه ریزش ۵۵ درصدی می‌شویم.

به گزارش فرارو،  متوسط قیمت مسکن در تهران براساس جدید‌ترین آمار‌های رسمی که به آبان امسال ارتباط دارد، به‌شکل متوسط متری ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان اعلام شده است. باوجود کاهش جزیی و چهاردهم درصدی قیمت خانه‌های پایتخت درمقایسه با مهرماه، نسبت به آبان پارسال شاهد رشد ۶۲ درصدی ارزش واحد‌های مسکونی در پایتخت هستیم.

 

از یک طرف دیگر حجم معاملات بازار مسکن تهران ظرف آبان امسال درحالی نسبت به مهر ۱۵ درصد ارتقا داشته که با بررسی آماروارقام رسمی متوجه نصف‌شدن تعداد خریدوفروش‌ها درقیاس با پارسال می‌شویم. گزارش جدید بانک مرکزی حاوی نکات ریزودرشت و خواندنی زیادی است و مثلا نشان می‌دهد منطقه یک تهران حداقل براساس معاملاتی که در بستر سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به‌امضا رسیده، جایگاه گرانقیمت‌ترین منطقه پایتخت را از دست داده و آن را به منطقه سه واگذار کرده است.

 

نصف‌شدن حجم معاملات مسکن پایتخت ظرف یک سال

گزارش تحولات بازار مسکن تهران که به‌تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد در آبان امسال حجم معاملات طی یک ماه قریب ۱۵ درصد ارتقا پیدا کرده، اما وقتی به یک سال قبل نگاه می‌کنیم، متوجه ریزش ۵۵ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران می‌شویم.

 

گزارش تحولات بازار مسکن تهران مشخص می‌کند ظرف ماه گذشته دقیقا سه هزار و ۵۹۳ واحد مسکونی از طریق سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور معامله شده که این عدد ۴۶۰ واحد مسکونی بیشتر از مهرماه امسال است، ولی آبان پارسال یعنی فقط ۱۲ ماه قبل تعداد معاملات مسکن پایتخت کمی بیش از هشت هزار واحد بوده است.

 

کاهش تعداد خریدوفروش‌های بازار مسکن تهران درمقایسه با سال‌های قبل بیشتر به‌چشم می‌آید. مثلا درمقایسه با آبان سال ۹۶ که اولین داده‌های رسمی از تحولات بازار مسکن تهران وجود دارد و بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ خانه معامله شده، میزان کاهش حجم معاملات به ۷۵ درصد می‌رسد.

 

جهش ۶۲ درصدی قیمت مسکن ظرف یک سال

متوسط قیمت مسکن در تهران براساس جدید‌ترین برآورد بانک مرکزی به متری ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسیده که به‌معنی افت چهاردهم درصدی درمقایسه مهرماه است، اما طبق داده‌های رسمی ارزش هر متر آپارتمان مسکونی در آبان پارسال کمتر از متری ۴۷ میلیون بوده.

 

متوسط قیمت مسکن درحدفاصل مهر‌ماه تا آبان امسال از متری ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان به محدوده متری ۷۵ میلیون تقلیل پیدا کرده، اما درمقایسه با آبان پارسال شاهد رشد ۶۲.۲ درصدی در این حوزه هستیم.

 

متوسط قیمت مسکن در تهران درحالی بیش از متری ۷۵ میلیون تخمین زده می‌شود که آبان ۱۴۰۰ هر متر آپارتمان مسکونی در پایتخت حول‌وحوش متری ۳۰ میلیون خریدوفروش می‌شد. آبان ۹۹ این عدد طبق ادعای بانک مرکزی متری ۲۷ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده و میانگین قیمت خانه‌های مسکونی تهران در آبان ۹۶ کمتر از متری پنج میلیون اعلام شده است.

 

حقایق پنهان در معاملات بازار مسکن آبانقیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در گران‌ترین محدوده تهران به‌شکل متوسط ۱۳.۵ میلیارد است، اما همین خانه در ارزا‌ن‌ترین بخش شهر سه میلیارد و ۵۱۰ میلیون معامله شده است.

 

مورد عجیب منطقه سه

گران‌ترین منطقه تهران عنوانی است که براساس گزارش جدید بانک مرکزی به منطقه سه تعلق گرفته؛ تقریبا متری ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان. با این اوصاف برخلاف چیزی که انتظار داشتیم، منطقه یک در آبان امسال جایگاه گرانقیمت‌ترین محدوده بازار مسکن پایتخت را از دست داده و هر متر آپارتمان مسکونی در منطقه یک متری ۱۳۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان معامله شده است. موضوعی که البته نمی‌تواند تصویری درستی از کم‌وکیف قیمت‌ها در این دو منطقه را نشان بدهد وگرنه شما باور می‌کنید که قیمت خانه در محله‌هایی مثل نیاوران و فرمانیه و ... کمتر از محله‌هایی مثل قلهک و دروس و ... باشد؟

 

منطقه دو تهران با متوسط قیمت متری ۱۲۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بعد از مناطق سه و یک گران‌ترین محدوده بازار مسکن تهران معرفی شده و آنطرف باید از مناطقی مثل ۱۸، ۱۹ و ۲۰ به‌عنوان ارزانقیمت‌ترین بخش بازار مسکن تهران اسم ببریم. مناطقی که دقیقا جنوب شهر قرار دارند و هر متری آپارتمان مسکونی در آنجا بین متری ۳۵ تا تقریبا ۴۰ میلیون معامله شده است.

 

تفاوت قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

متوسط قیمت مسکن در گران‌ترین بخش‌های تهران یعنی مناطق یک و سه به حدود متری ۱۳۵ میلیون رسیده، اما کسی که آبان امسال مثل مصرف‌کننده واقعی در منطقه ۱۳ واقع در شرق تهران سراغ خرید آپارتمان رفته، به‌طور متوسط متری ۶۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان هزینه کرده است.

 

خرید مسکن در منطقه ۱۳ براساس آمار‌های رسمی تقریبا نصف مناطق سه و یک هزینه داشته است. برای اینکه این عدد‌ورقم‌ها معنی بیشتری داشته باشند، لازم است بدانید ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در منطقه یک و سه تهران به‌حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، اما همین خانه در منطقه ۱۳ به‌شکل متوسط شش میلیارد و ۷۳۹ میلیون ارزش دارد.

 

قیمت مسکن در ارزان‌ترین محدوده بازار مسکن تهران یعنی منطقه ۱۸ نیز درحالی متری ۳۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان محاسبه شده که این عدد حدود ۷۵ درصد کمتر از گران‌ترین بخش‌های بازار مسکن پایتخت محاسبه می‌شود.

 

***

 

سالی 300 هزار مسکن در کشور ساخته می شد؛ این رقم در دولت رئیسی به 200 هزار واحد کاهش یافته!

روزنامه هم میهن نوشت: بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد مسکن با بیان اینکه ساختار آماردهی در بخش مسکن در بانک مرکزی و مرکز آمار بسیار ضعیف است و موضوعات متعددی در بخش مسکن را باید آمارگیری کنیم تا به عدد واقعی برسیم،‌ به هم‌میهن گفت: آمارهای ارائه‌شده با ابهامات بسیاری مواجه است. آمارگیری‌ای که امروز انجام می‌شود، بسیار ساده است و این آمارها بر مبنای کار کارشناسی انجام نمی‌شود، از این رو سیاست‌گذاری در این حوزه نیز اشتباه می‌شود.

 

وی ادامه داد: بیش از دو دهه است که هر ساله باید یک میلیون مسکن ساخته شود اما در نهایت 300هزار واحد مسکن تولید می‌شود و این رقم در دو سال اخیر نیز کاهش یافته و به 200هزار واحدمسکن رسیده است.

 

مسکن مهر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

ستاریان با اشاره به اینکه معاملات مسکن روند کاهشی داشته است، تصریح کرد: «در سال 90 رکود مسکن سه‌سال‌ونیم طول کشید اما یکباره فنر جمع‌شده آن باز شد و شاهد رشد بیش از 150‌درصد قیمت مسکن بودیم. رکود مسکن به معنای این نیست که روند افزایشی قیمت مسکن متوقف شده است. 

 

عدم تولید در ساخت مسکن موجب شده تا با وجود تقاضای موجود، مسکن موردنظر تامین نشود. در این شرایط اقتصادی و با این میزان تسهیلات نمی‌توان انتظار ساخت یک میلیون مسکن را در کشور داشت.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------