آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

خبر آزادسازی واردات لوازم خانگی صحت ندارد



واردات لوازم خانگی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ضمن شفاف‌سازی خبر واردات لوازم خانگی از انحصاری شدن تسهیلات فروش لوازم خانگی به یک عرضه‌کننده خاص خبر داد و این اتفاق را سبب متضرر شدن 22 هزار عرضه‌کننده دیگر کشور دانست.

به گزارش ایلنا، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران  از انحصاری شدن تسهیلات فروش لوازم خانگی به یک عرضه‌کننده خاص خبر داد و گفت: در حال حاضر با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است، در چنین شرایطی با دخالت مستقیم بانک‌ها در فروش لوازم خانگی ارائه تسهیلات به یک عرضه‌کننده منحصر شده است.

 

وی افزود: بانک‌ها در حالی تسهیلات خرید لوازم خانگی را به واسطه یک برند خاص در اختیار مردم قرار می‌دهند که در دادن تسهیلات دیگر شرایط سختی را پیش روی متقاضیان می‌گذارند. همچنین سود تسهیلاتی که از طریق یک عرضه‌کننده خاص لازم خانگی در اختیار مردم قرار می‌گیرد بسیار بالاست و در نتیجه هر چند این تسهیلات به نام مردم عرضه می‌شود اما به کام مردم نیست.  

 

پازوکی تصریح کرد: اگر قرار است تسهیلاتی برای خرید لوازم خانگی داده شود باید همه فروشندگان و عرضه‌کنندگان امکان ارائه این تسهیلات را داشته باشند نه اینکه چند بانک با در اختیار گذاشتن سرمایه به یک عرضه‌کننده عرضه را به انحصار خود درآورند و اعتباری که باید به چرخه تولید وارد شود به انحصار یک عرضه‌کننده درآمده است و 22 هزار عرضه‌کننده دیگر را در کشور متضرر کرده است.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پاسخ به پرسشی درباره کم و کیف آزادسازی واردات لوازم خانگی گفت: واردات لوازم خانگی آزاد نشده است؛ تنها تغییری که در واردات این اقلام به وجود آمده این است که در واردات لوازم برقی و گازسوزی که واردات آنها پیش از این هم آزاد بود، رتبه انرژی ارتقا یافته و در واردات لوازمی مانند کولر گازی رده انرژی آنها به حداقل A محدود شده است. همچنین تجهیزات این لوازم مانند موتور یخچال فریزر، پمپ ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و از این قبیل هم مشمول این قانون می‌شود. بنابراین واردات محصولات گازسوز و برقی که رتبه‌های پایین‌تر از A دارد ممنوع شده و این موضوع ربطی به آزادسازی واردات لوازم خانگی ندارد.

 

وی در ادامه از پیامدهای ممنوع شدن واردات لوازم خانگی گفت و توضیح داد: در سال 1397 به دلیل تشدید تحریم‌ها کشور با کمبود ارز مواجه شد، در نتیجه در تخصیص ارز اقلام ضروری‌تر در اولویت قرار گرفتند و واردات لوازم خانگی ممنوع شد، با این حال پس از ممنوعیت پیشنهاد ما این بود که برای ممانعت از ورود کالای قاچاق بی‌کیفیت و بدون ضمانت اجازه واردات برای تاجران پیشکسوت همچنان وجود داشته باشد اما با این پیشنهاد موافقت نشد.

 

پازوکی در پاسخ به این پرسش که لوازم خانگی با برندهای خارجی که اکنون در بازار عرضه می‌شوند به صورت قاچاق وارد شده‌اند، اظهار کرد: کالاهایی که کد شناسایی و کد رهگیری نداشته باشند و گارانتی آنها در سامانه جامع گارانتی ثبت نشده باشد، قاچاق هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------