آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

پیمان مولوی، اقتصاددان: جیب مردم هر روز خالی‌تر می‌شود تا قلک مالیات دولت پر شود؛ آنچه دولت ارائه کرده بودجه نیست، دفتر حساب و کتاب است



پیمان مولوی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک اقتصاددان گفت: بودجه در هیچ دولتی تغییری نداشته جز اینکه هر سال غیرشفاف‌تر شده است، یک زمانی صحبت از فروش نفت قبح داشت، اما امروز کانالیزه شده یا یک زمانی افزایش مالیات چالشی بود، اما امروز جیب مردم هر روز خالی‌تر می‌شود تا قلک مالیات پر شود و ماحصل آن این است که هر روز قسمت عمرانی کشور ضعیف‌تر می‌شود.

روزنامه اعتماد با پیمان مولوی، اقتصاددان درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت‌وگو کرده است. 

 

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

تنها تفاوت این بودجه با بودجه‌های گذشته این است که این بودجه ضعیف‌تر است و بودجه در ایران یک ماهیت عملیاتی ندارد و ماهیت آن بیشتر حسابداری است و با افزایش تورم یک سمتش رشد می‌کند و سمت دیگرش را با روش‌های ساختگی بالا می‌برند مثلا افزایش قیمت دلار، افزایش مالیات‌ها و ... و کسی در این سیستم بروکراسی دیوان‌سالاری دولتی نمی‌پرسد که دلیل این وضعیتی که به وجود آمده، چیست؟

 

 مشکل این است که کشور با تحریم‌های موجود فلج شده و دیگر قابل اداره نیست و اگر هم با همین مدل قابلیت اداره داشته باشد باز هم با تورم‌های بالا، اقتصاد ذی‌نفعانه در اوج روبه‌رو است و وزارت صمت و بانک مرکزی هم همچنان مخل تمامی ارکان واردات و صادرات هستند.

 

بودجه در هیچ دولتی تغییری نداشته جز اینکه هر سال غیرشفاف‌تر شده است، یک زمانی صحبت از فروش نفت قبح داشت، اما امروز کانالیزه شده یا یک زمانی افزایش مالیات چالشی بود، اما امروز جیب مردم هر روز خالی‌تر می‌شود تا قلک مالیات پر شود و ماحصل آن این است که هر روز قسمت عمرانی کشور ضعیف‌تر می‌شود.

 

این بودجه بیشتر شبیه دفتر حساب و کتاب و هزینه‌های جاری است و مربوط به دولت کنونی نیست و در همه دولت‌ها به همین شکل بوده است و الان هم باز این بودجه با کسری بسته خواهد شد و در اواسط سال کم می‌آورند و نقدینگی مجددا رکورد می‌زند و همه این موارد کاملا قابل پیش‌بینی است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------