آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

بیش از ۷۰ درصد مردم توان خرید آجیل شب یلدا را ندارند



قیمت آجیل،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
در حالی آجیل شب چله در بازار از سوی اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران حداقل کیلویی ۴۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که این آجیل تا کیلویی یک میلیون تومان هم در بازار قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، چند شب دیگر تا طولانی‌ترین شب سال و مراسم سنتی شب یلدا نمانده است؛ اما بسیاری از خانواده‌ها توان خرید لوازم مورد نیاز برای چنین مراسم سنتی را ندارند.

 

از گرانی میوه و شیرینی تا آجیل، مرغ و گوشت دلیلی برای به فراموشی سپردن جشنی با قدمت طولانی و منحصر به کشور ایران، شده است.

 

مردم در دو سال گذشته برای تامین مایحتاج روزانه خود با سختی زیادی مواجه شده اند و تورم در اقتصاد مانع اصلی برای رسیدن مردم به رفاه نسبی است.

 

کدام فروشنده به قیمت مصوب آجیل توجه می‌کند؟

علی رغم استقبال مردم از خرید و مصرف آجیل و خشکبار، اما این محصول با قیمت‌های بسیار بالا به سختی در سبد خانوار‌ها قرار می‌گیرد. البته متولیان این رسته شغلی با تعیین قیمت آجیل برای مناسب‌های مختلف، مدعی بازار آرام و بدون تنش هستند.

 

در حالی به تازگی غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران قیمت هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا را حداکثر ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد که مردم از همین روز‌ها تجربه فاصله قیمت بین نرخ مصوب و قیمت کف فروشگاه‌ها را در بازار آجیل تجربه کرده‌اند.

 

در سال ۱۴۰۲، انواع آجیل شب چله در بازار از کیلویی ۲۸۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود، این در حالی است که امسال آجیل شب یلدا مخلوطی از حداقل ۱۰ کالا با باسلق، پسته، بادام هندی، مغز گردو، انجیر، مغز فندوق خام، بادام پوست کاغذی، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو تشکیل می‌دهد با کف قیمت کیلویی ۴۸۰ هزار تومان شروع و تا کیلویی یک میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

 

اما با گشتی در بازار متوجه می شویم هیچ یک از قیمت های مصوب آجیل به دلیل مقرون به صرفه نبودن از سوی فروشندگان این رسته شغلی رعایت نمی شود.

 

آجیل از مرز لاکچری بودن هم گذشته است

پوراسدی یکی از فروشندگان و بنکدار آجیل در سطح بازار می‌گوید: از سال گذشته تا امروز بازار آجیل در رکود بی سابقه‌ای قرار گرفته است.

 

وی گفت: مردم فقط از کنار مغازه‌های آجیل فروشی گذر می‌کنند و در سال جاری حتی به دنبال قیمت آن هم نبوده اند.

 

به گفته پوراسدی، تلاش مردم برای خرید مایحتاج زندگی مانند گوشت و مرغ، برنج و میوه و نان و ... است. همین اقلام ضروری و خوراکی نیز به شدت گران شده، از این رو یک کارگر با دریافت دستمزد ۸-۹ میلیون تومان چطور می‌تواند علاوه بر سایر هزینه‌های جاری به فکر خرید آجیل و خشکبار نیز باشد؟!

 

این فعال صنفی تاکید می‌کند: شاید بیش از ۷۰ درصد مردم توان خرید آجیل آن هم برای سالی یکبار را هم نداشته باشند و این برای کشوری با سابقه طولانی در تولید خشکبار بسیار اسف باراست.

 

محاسبه قیمت آجیل با نرخ دلار

وی می‌افزاید: آجیل شب یلدا متشکل از پسته، بادام هندی، مغز گردو، انجیر، مغز فندوق خام، بادام پوست کاغذی، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو است که بیشتر این محصولات وارداتی و با ارز آزاد محاسبه می‌شود.

 

پوراسدی تصریح می‌کند: تعیین قیمت این محصولات با نرخ دلار برای واردات، مشخص است چه بلایی بر سر بازار آجیل می‌آورد.

 

این فعال صنفی با اشاره به اینکه کف قیمت پسته در بازار تهران کیلویی ۱۹۰ هزار تومان و تا ۷۰۰ هزار تومان هم قیمت گذاری شده است، گفت: تکلیف قیمت بادام، بادام هندی، گردو، فندوق و سایر محصولات که به طور کامل وارداتی است به دلیل نوسان قیمت دلار مشخص است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------