آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

یک فعال کارگری: ریاست سازمان برنامه بودجه کاره‌ای نیست که بخواهد درباره حقوق کارگران نظر بدهد



حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در سال آینده پرداخت حقوق‌ها و افزایش آن به صورت پلکانی خواهد بود. از سوی دیگر حقوق کارگران ۱۸ و بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ اما این اظهار نظر منظور، انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

فرامرز توفیقی فعال کارگری، درباره صحبت اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارگران به انتخاب گفت: اگر آقای منظور این صحبت را کرده توصیه می‌کنم حداقل قانون را بخواند، چون حقوق کارگران در ماده ۴۲ قانون کار و توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود و حقوق بازنشستگان نیز توسط سازمان تامین اجتماعی و تجمیع نظر دو نهاد دیگر تعیین می‌شود و ریاست سازمان برنامه بودجه در این بین کاره‌ای نیست که بخواهد درباره حقوق کارگران نظر بدهد. 

 

او افزود: در دولت رییسی علی رغم شعار قانون مداری آن چیزی که می‌بینیم بی قانونی محض است و در سال ۱۴۰۲ نیز این روند را در تمام عرصه‌ها دیدیم. آقای منظور یا سواد ندارد یا درباره کارمندان خود حرف زده است.

 

این فعال کارگری درباره پلکانی کردن حقوق گفت: درباره پلکانی کردن حقوق‌ها چند سال است که حرف می‌زنند، اما پله را هنوز پیدا نکردند. طرح پلکانی اگر نتایج آن بررسی شود بد نیست. اگر ما نتوانیم طرح پلکانی را درست اجرا کردیم ضریب ارتقا و بهره وری از بین می‌رود. اگر بخواهیم راجع به پکانی کردن حقوق حرف بزنیم روش‌های خاصی وجود دارد که در دولتی که ابتدایی‌ترین مسائل علمی را بلد نیست، اجرای این کار خیلی پیچیده می‌شود.

 

وی در رابطه با سرنوشت حقوق کارگران در سال آینده بیان کرد: من نمی‌دانم چه اتفاقی برای حقوق کارگران می‌افتد؛ امیدوارم نمایندگان کارگری غیرتشان عمل کند و ماده ۴۲ را احیا کنند و سبد معیشت و تورم در حقوق دیده شود. با این تورم که پایین آوردن آن غیرممکن است و با برنامه هفتم توسعه و بودجه اصلا دورنما خوبی برای کارگران دیده نمی‌شود و در سال ۱۴۰۳ دچار رکود تورمی و بیکاری نا مشروع می‌شویم. 

 

توفیقی درباره کاهش میل به اشتغال گفت: میل به اشتغال در جامعه کم شده است، چون کسی دیگر انگیزه‌ای برای حقوق ۸ و ۱۰ میلیون تومانی ندارد. با برنامه هفتم توسعه مردم به مشاغل سیاه رو خواهند آورد، چون با این مدل در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ و مدل مالیات گیری دیگر انگیزه‌ای برای کار باقی نمی‌ماند و بهره وری تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------