آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

تهدید به اخراج؛ پاسخ کارفرما به مطالبات صنفی کارگران در شمال و جنوب کشور



اعتراض کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
در روزهای گذشته، شاهد اتفاق نسبتا همزمان در جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین نقاط کشور بودیم که در هر دو مورد، کارت حضور و غیاب کارگران معترض به مشکلات صنفی توسط مسئولان بنگاه‌های اقتصادی برداشته شد.

به گزارش توسعه ایرانی، برداشتن کارت حضور و غیاب کارگران که به نوعی اخراج موقت آنها از سوی کارفرما تلقی می‌شود، گویا به روالی عادی در بنگاه‌های اقتصادی در پاسخ به مطالبه‌گری کارگران شده است؛ چنانچه در روزهای گذشته، کارت حضور و غیاب کارگران معترض شاغل در آب معدنی داماش و نیز گروه ملی فولاد ایران برداشته شد و این کارگران فعلا از حضور در این واحدها منع شده‌اند. جالب اینکه هر دوی این اتفاقات در دو مجموعه‌ای رخ داده که زمانی تحت تملک گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا بودند که پس از طرح پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در این گروه، درگیر مشکلاتی شدند که تا همین امروز هم ادامه دارد.

 

فشار کارفرما برای پایان اعتصابات 10 روزه

شرکت آب معدنی داماش نخستین شرکتی است که توسط گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا دایر شده است. این شرکت پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده در دی ماه سال ۹۱ با ۱۴۲ کارگر تعطیل شد و سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۹۵ پس از سه سال وقفه بابت بدهی‌های مالی به بانک ملی واگذار شد و پس از آن دی ماه سال ۹۹ با انتقال مالکیت آن به بخش خصوصی، با اشتغال حدود ۳۰ کارگر ادامه کار داد.

 

این شرکت از روز بیست و دوم آذر ماه به دلیل تعویق حقوق کارگران در ماه‌های گذشته، درگیر اعتراضات صنفی کارگران بود تا اینکه روز گذشته، شماری از کارگران این کارخانه از اعمال فشار کارفرما با جمع‌آوری کارت‌های حضور و غیاب کارگران با هدف پایان دادن به اعتراضات ده روز گذشته خبر دادند.

 

یکی از این کارگران به ایلنا گفت: جمع‌آوری کارت حضور و غیاب کارگران صبح روز شنبه (دوم دی ماه) پس از آن افتاد که همه حدود ۴۰ کارگر کارخانه آب معدنی داماش از روز ۲۲ آذر ماه با برپایی اعتراض صنفی، خواستار به‌روز شدن روند پرداخت مطالبات مزدی خود شدند. به گفته وی، کارفرما به این کارگران اعلام کرده‌ است در صورت ادامه اعتراضات صنفی، باید با دریافت نامه ترک‌ کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری خود را به اداره کار معرفی کنند.

 

طبق این گزارش، صبح روز شنبه و به دستور کارفرما، تمام کارت‌های حضور و غیاب کارگران معترض آب معدنی داماش جمع‌آوری شده و کارگران محل کار خود را ترک کرده‌اند. در همین خصوص کارگر دیگری هم گفت: طی چند سال گذشته در حالی همواره دستمزد ما با دو تا سه ماه تاخیر پرداخت شده که اخیرا (روز پنجشنبه ۳۰ آذر ماه) یک ماه از دو ماه حقوق معوقه خود را دریافت کرده‌ایم. وی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که کارگران با سوابق ۱۵ تا ۲۰ساله شغل خود را از دست بدهند، افزود: تنها خواسته کارگران وصول مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی است.

 

این کارگر با بیان اینکه کارگران آب معدنی داماش بعد از سال‌ها زحمت در این واحد تولیدی که در ارتفاعات شهرستان رودبار در دل جنگل‌های روستای داماش واقع شده، جدا از کارخانه منبعی برای امرار معاش خود ندارند، گفت: چرا باید آینده شغلی کارگران آب معدنی داماش که تعدادی از آنها جانباز و ایثارگر دوران جنگ هستند، نادیده گرفته شود؟ از مسئولان درخواست چاره‌اندیشی و کمک داریم.

 

بازگشت به کار معترضان منوط به رضایت کارفرماست

«کاظم عبداللهی» رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان رودبار با تایید دو ماه معوقات مزدی کارگران آب معدنی داماش به ایلنا گفت: با پیگیری اداره کار یک ماه از معوقات مزدی کارگران آب معدنی داماش روز پنجشنبه هفته گذشته پرداخت شده است.

 

او با بیان اینکه در جریان مشکلات کارگران و کارخانه آب معدنی داماش قرار دارد، افزود: پیگیر مطالبات کارگران و وضعیت کارخانه هستیم و اخیرا بازرس اداره کار نیز از این کارخانه و کارگران آن دیدن کرده است. عبداللهی درباره جمع‌آوری کارت‌های‌ حضور غیاب کارگران از سوی کارفرما گفت: به جز عده‌ای از کارگران، مابقی قرارداد کاری‌شان به اتمام رسیده و ادامه کار آنها منوط به موافقت کارفرمای کارخانه است.

 

ممنوعیت ورود کارگران با هماهنگی شورای تامین استان

در رویداد دوم، صبح دیروز جمعی از کارگران و کارکنان شرکت گروه ملی فولاد ایران در اهواز تجمعی در اعتراض به‌ عدم اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین بسته شدن کارت ۲۱ نفر از کارگران این شرکت برگزار کردند.

 

«علی محمدی» مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران اهواز در توضیح این اتفاقات با اشاره به اینکه «کارت حدود ۲۰ نفر از کارگران شرکت از صبح روز شنبه (دوم دی ماه) بسته شده است»، گفت: ما پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم اما مشاور مربوطه به ما اعلام کرده که در واحد گروه ملی فولاد این طرح فقط بین ۵ تا ۱۶درصد قابلیت اجرا دارد. وی افزود: ما به‌دلیل آنکه مجموعه‌ای با بدهی‌های فراوان و مشکلات متعدد هستیم، عدد ۱۰درصد را پیشنهاد دادیم اما کارگران معترض آن را نپذیرفتند و اظهار کردند که متناسب‌سازی باید در حدی اجرا شود که حقوق کارگران به متوسط دریافتی گروه فولاد اکسین، گروه فولاد خوزستان و گروه نیشکر هفت‌تپه برسد. برای این امر باید ۷۰درصد به حقوق متوسط کارکنان اضافه شود اما یک شرکت مانند گروه فولاد خوزستان مثلا ۱۰هزار میلیارد تومان سوددهی دارد و وضعیت آن با گروه ملی فولاد در اهواز که یک شرکت زیان‌ده است، کاملا متفاوت است.

 

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران با بیان اینکه «ما تاکید کردیم که مسأله با تجمع کارگران حل نمی‌شود»، افزود: تلاش کردیم فعلا با آن عددی که امکان آن برای شرکت وجود دارد، طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کنیم. متاسفانه کارگران معترض این مجموعه با واقعیت‌ها کنار نیامده و سعی در حل مسأله با تجمع و خواباندن خطوط تولید دارند.

 

محمدی در پایان با بیان اینکه «تجمعات و متوقف کردن تولید کار را برای شرکت سخت کرده بود»، تصریح کرد: با هماهنگی شورای تامین استان کارت حدود ۲۰ نفر بسته شده است تا تجمعات با متوقف کردن خطوط تولید دنبال نشود. کمیته عالی منابع انسانی فعلا تصمیم بر بستن کارت‌ها گرفته و این تصمیم با هماهنگی شورای تامین انجام شده است زیرا ما باید در روز هفتم یا هشتم این ماه حقوق ۳ هزار نفر از پرسنل را بدهیم و با خطوط تولید بسته شده نمی‌توان حقوق‌ها را داد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------