آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

درج کد ملی خریدار نهایی طلا در سامانه مؤدیان الزامی نیست



مالیات طلا،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مطابق قوانین جاری هیچ الزامی برای درج مشخصات و کدملی خریداران نهایی طلا در سامانه مؤدیان مالیاتی نیست.

مهدی موحدی‌بک‌نظر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه امروز سازمان امور مالیاتی با رئیس و اعضای اتحادیه طلافروشان اظهار داشت: یکی از مهمترین نگرانی‌های این صنف درج میزان سرمایه فعالان طلا در سامانه جامع تجارت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق و الزامات وزارت صمت بود که بر اساس همان قانون، الزامی برای ثبت کدملی مصرف‌کننده یا خریدار نهایی وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد‌:‌ بر اساس بند «ب» ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 فعالان صنف طلا سالیان متمادی بود که درخواست دادند، مالیات ارزش افزوده از اصل طلا گرفته نشود و فقط نسبت به سود، اجرت و  حق‌العمل طلا مالیات ارزش افزوده گرفته شود که در قانون ارزش افزوده در سال گذشته این خواسته فعالان صنف طلا به رسمیت شناخته شد و مالیات ارزش افزود فقط از سود و اجرت و حق‌العمل طلا گرفته می‌شود.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ‌گفت: بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی فعالان صنف طلا از اول دی ماه موظف هستند‌ صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان ثبت کنند، اما اعضای صنف طلا می‌گفتند، چون هنوز اعضاء نسبت به این قانون جدید آشنایی ندارند، مهلت یک ماهه برای درج صورتحساب الکترونیکی صرفا برای فصل زمستان سال جاری به 90 روز افزایش یابد تا اعضای صنف طلا نسبت به این وظیفه قانونی و درج صورت‌حساب الکترونیک در سامانه مؤدیان آشنا شوند.

 

وی افزود: بنابراین اعضای صنف طلا از اول دی ماه سال جاری موظف هستند، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان اقدام کنند،‌ در مورد جرائم مربوط به عدم ارسال صورت حساب الکترونیکی ناظر به ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم که در گذشته روی داده و مشمول جریمه شده‌اند، درخواست شد در صورتی که طلافروشان وظایف و تکالیف قانونی خود را انجام دهند، از بخشودگی حداکثری از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی برخوردار شوند.

 

موحدی‌بک‌نظر گفت: این جرائم فقط مربوط به عدم ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی در قالب ماده 169 است که اگر اصل مالیات در سال جاری را بپردازند، جرائم مربوط به دیرکرد ارسال صورتحساب بخشوده شود.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: همچنین کارگروهی تشکیل شود که در جهت ارائه آموزش به اعضای صنف طلا و جواهر اقدام کنند و قرار شد‌ سازمان امور مالیاتی تا آخر فصل زمستان نسبت به آشنا کردن اعضای صنف طلافروش به تکالیف قانونی خود و صورتحساب الکترونیک اقدام کنند.

 

وی افزود: در مورد فاکتور فروش طلا دو نوع فاکتور وجود دارد که نوع یک برای فعالان صنف طلا است که مشخصات خریدار و فروشنده باید در سامانه مؤدیان ثبت شود، اما فاکتور نوع 2 در مورد خریدار نهایی و مصرف‌کننده طلا و جواهر است که بر اساس خوداظهاری فرد فاکتور نوع 2 صادر می‌شود و دیگر نیازی به ارسال هویت و کدملی خریدار نهایی طلا و  جواهر در سامانه مؤدیان نیست.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد شایعه اخیر مبنی بر اخذ مالیات از عایدی طلا گفت: طبق اصل 51 قانون اساسی هیچ نوع مالیات و یا معافیتی اعمال نمی‌شود مگر بر اساس حکم قانون باشد و تا کنون هیچ قانونی وجود ندارد که مالیات از عایدی طلا گرفته شود.

 

وی گفت: اگر خریدار نهایی طلا مثلا 10 گرم از طلافروشی خریداری کند نیازی نیست کدملی خریدار در فاکتور و یا سامانه مؤدیان درج شود و فقط طلافروش نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی باید اقدام کند.

 

به گفته وی، سایر فعالان اقتصادی هم که در 6 ماه اول سال جاری کمتر از 18 میلیارد تومان معامله داشته باشند، نیاز به ارسال صورتحساب در سامانه مؤدیان ندارند و افزون از آن ملزم هستند در سامانه مؤدیان اطلاعات خود را وارد کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------