آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

تورم سالانه با عبور از 44 درصد، رکورد 10 ساله را شکست/ سبزیجات و حبوبات، صدرنشین تورم ماهانه



تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود از داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده، اعلام کرد تا آذر ۱۴۰۲ تورم سالیانه با عبور از 44درصد، به بالاترین سطح خود طی 10 سال گذشته رسیده و تورم ماهانه نیز با ثبت رقم 2.9 درصد طی هشت ماه گذشته، رکورد زده است.

به گزارش جماران، در آذر ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 217.0 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.9 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 40.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 44.4 درصد افزایش داشته است.

 

براساس گزارش مرکز آمار ایران، منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. در آذر ماه 1402 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 40.2 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 40.2 درصد بیشتر از آذر ماه 1401، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه آذر ماه 1402 در مقایسه با ماه قبل، 1.0 واحد درصد افزایش داشته است.

 

بر این اساس، هتل و رستوران،پوشاک و کفش، دخانیات، تفریح و فرهنگ، آموزش،خوراکی ها و آشامیدنی ها و  کالاها و خدمات متفرقه بالاتر از میانگین تورم نقطه به نقطه قرارگرفته اند.

 

تورم مسکن و حاملهای انرژی، پایین تر از شاخص کل قرارگرفت

تورم مسکن، آب ، برق، گاز و سایر سوختها در آذرماه، بر خلاف آبان ماه به زیر خط شاخص میانگین رفته است. 

 

تورم ماهانه خانوارهای کشور/ سبزیها و حبوبات، صدرنشین تورم کالاهای مصرفی

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. در آذر ماه 1402 تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.9 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» 4.1 درصد، و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.3 درصد بوده است. تورم ماهانه بخشها و گروههای مختلف در ماه جاری به صورت زیر است:

 

تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن میباشد. در آذر ماه 1402 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 44.4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.5 واحد درصد کاهش یافته است. بر این اساس، مانند ماه گذشته، یزد گران ترین نرخ تورم بیشتری تجره کرده است. تهران نیز در ماه گذشته، پایین ترین نرخ تورم را داشته است. 

 

تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

سری زمانی تورم ماهانه و نقطه به نقطه کل کشور در ده سال اخیر بصورت زیر است:

تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهکهای هزینهای کل کشور در آذر ماه 1402

نرخ تورم سالانه کشور در آذر ماه 1402 برابر 44.4 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهکهای مختلف هزینه ای از 41.9 درصد برای دهک اول، تا 46.0 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهکها در این ماه به 4.1 واحد درصد رسید،که نسبت به ماه قبل(3.3 واحد درصد) 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهکهای مختلف هزینهای در آذر ماه 1402 به صورت زیر است:

 

تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

بررسی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور و درصد تغییرات آن به تفکیک مناطق جغرافیایی، نشان می دهد نرخ تورم سالانه در سال 1400، در مناطق شهری 39.7 و در مناطق روستایی، 42.8درصد بوده است.

 

تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------