حاج اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی: دولت به دلیل کمبود ارز، ارزهای مسافرتی را حذف کرد



حاج اسماعیلی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
یک کارشناس اقتصادی می گوید: بنابراین دولت هم تا یک اندازه ای می‌تواند به لحاظ منطقی، قیمت ارز را کنترل کند. معتقدم قیمت ارز درپایان سال و شروع سال جدید حتما از این رقم بالاتر خواهد بود.

حمیدحاج اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی و بازار ارز، با اشاره به حذف ارز مسافرتی و قرار دادن ارز کشورهای مقصد به مسافرین، به اصلاحات نیوز می‌گوید: اکنون سال ها است که به دلیل کمبود ارزی که در کشور وجود دارد، دولت روش های مختلفی را برای محدودیت تقاضا برای ارز در دستور کار دارد. بالاخره ما عمده منابع ارزی‌مان درآمدهای نفتی است که به دلیل تحریم ها تقریبا می‌توان گفت مسدود است، از همین رو دولت بیشتر از ذخایر ارزی استفاده می‌کند، حتی دریافتی فروش محصولات غیرنفتی هم کاملا با محدودیت روبه رو است و عمدتا به صورت تهاتر انجام می‌شود. البته برای خرید ما مجبور هستیم بخش زیادی از منابع ارزی را هم صرف واردات کنیم. 

 

وی ادامه داد: به هر شکل دولت مجبور است به شکل های مختلف تلاش می‎‌کند تا عرضه ارز را در کشور محدود کند. بنابراین یکی از علت های اصلی حذف دلار مسافرتی کمبود ارز است و فکر می‌کنم این روش ها در آینده نیز محدود تر شود.

 

حاج اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا این روش تاثیری هم روی قیمت آن دارد یا خیر، گفت: قطعا وقتی که کمبود باشد، روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. بالاخره آنهایی که به ارز نیاز دارند، چه برای کارهای ضروری و چه برای سفر و حتی پس‌اندازد، به هر شکلی تلاش می‌کنند تا آن را به دست بیاورند. وقتی تقاضا وجود داشته باشد حتما روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و آنها مجبور هستند با هزینه بیشتری آنها را تهیه کنند .

 

وی در ادامه می‌گوید: زمانی که تقاضا وجود داشته باشد و منابع ارزی محدود باشد، افراد تلاش می‌کنند تا به هر شکل ممکن آن تقاضا را برآورده کنند. افرادی که معمولا در کار ارز هستند خصوصا در بازار سیاه، عمدتا سعی می‌کنند تا با قیمت بالاتری به متقضایان ارائه کنند. اما عمده مشکلات ارزی و قیمت آن، به علت تورم، شرایط اقتصادی، کسری بودجه و محدودیت های شدیدی که برای دسترسی به ارز وجود دارد را نام برد. 

 

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی روش های امنیتی و به صورت نظارتی در بازار ارز اجرا می‌کند، گفت: اگر این روش ها برداشته شود، شاید قیمت ارز بتواند واقعی تر شود. بسیاری معتقدند این رقمی که دولت در حال کنترل آن است، رقم واقعی نیست، زیرا با شرایط واقعی سازگاری ندارد.

 

حمید حاج اسماعیلی می‌گوید: یک بحث دیدگاه های کنترلی دولت است برای بازار که ممکن است تلاش هایی را انجام دهد که قیمت دلار افزایش پیدا نکند، دیگری هم مصلحت‌ها و منافعی است که خود حاکمیت در نرخ ارز منتفع است و این روش ها اگر ادامه پیدا کند ممکن به نفع دولت و حاکمیت هم نباشد. به هر حال باید ارزی را برای واردات و صادرات تخصیص دهند که اگر بخواهند به همین شکل سوبسید دهند، منافع ارزی کشور در تعارض با تورم و شرایط اقتصادی به ضرر خزانه دولت شود. بنابراین دولت هم تا یک اندازه ای می‌تواند به لحاظ منطقی، قیمت ارز را کنترل کند. معتقدم قیمت ارز درپایان سال و شروع سال جدید حتما از این رقم بالاتر خواهد بود. 

 

این کارشناس با بیان اینکه درست است که دولت با مسائل امنیتی و فشار می‌خواهد بازار را کنترل کند ولی شرایط اقتصادی و تورم با این کار همراه نیست، گفت: قیمت ها هر روز افزایش پیدا می‌کند و این تناسب و هماهنگی را دولت نمی‌تواند ایجاد کند. موضوع بعدی منفعت و مصلحتی است که دولت دارد،چون خودش مرجع اصلی برای ارزهای مختلف است، ممکن است ضررهای متعددی را خودشان در این مسیر داشته باشند. بنابراین مجبور هستند تا انعطاف نشان دهند و شرایط قیمت ارز تغییر پیدا کند. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------