آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

کله پاچه هم از سفرها گریخت



قیمت کله پاچه،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس اتحادیه چایخانه‌داران، طباخان و آشکده‌های کرج گفت: با افزایش بهای گوشت، مصرف کله پاچه گوسفندی که پیش از این خوراک محبوب ایرانی محسوب می‌شد، در سفره خانواده کمرنگ‌تر شده و طباخی‌ها کساد و رو به تعطیلی هستند.

به گزارش ایسنا، غذای کله پاچه یکی از پرمصرف‌ترین غذاهای محلی در ایران است که البته محبوب همه مردم ایران نیست و مخالفان سرسختی هم دارد. مصرف کله پاچه در فصل سرد سال افزایش می‌یابد و افزایش تقاضا بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار است.

 

علی اکبر سرحدی اظهار کرد: یکی از رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه صنف کله پزی یا طباخی‌ها هستند. اگر چه در گذشته کله پاچه خوراک محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شد، اما امروزه به دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفند تعداد طباخی‌ها رو به کاهش و تعطیلی است.

 

وی افزود: به دلیل اینکه کله پاچه خام کوچک دستی ۵۰۰ و درشت دستی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، کله پز اگر این را بپزد باید درگیر این موضوع باشد که به چه قیمتی باید به مردم بفروشد که بتواند سود کند، از طرفی مشتری هم داشته باشد. در حالی که اکثرا از این قیمت شکایت دارند و تعاونی هم وجود ندارد که با قیمت بهتری کله پاچه مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند.

 

سرحدی ادامه داد: چون کله پاچه گوسفندی اولویت چهار مردم بوده و مانند نان، مرغ و تخم‌مرغ که اولویت اول است شامل نرخ‌گذاری نمی‌شود؛ با این حال این باعث نمی‌شود که مورد بازرسی قرار نگیرند.

 

سرحدی بیان کرد: در مجموع وضعیت کاسبی طباخی‌ها خیلی خوب نیست، در حالی که مصرف کله پاچه به اولویت آخر سبد غذایی مردم تبدیل شده و مثل قدیم هر کسی برای خوردن آن به طباخی‌ها مراجعه نمی‌کند. در واقع امروزه خوردن کله پاچه مختص افرادی است که وضعیت مالی خوبی دارند. از طرفی با توجه به افزایش رستوران‌ها و فست فودها و نیز تغییر فرهنگ غذایی گزینه‌های دیگری به جز این خوراک محبوب پیش روی مردم قرار دارد.

 

وی ادامه داد: اما در مورد صنوف آشکده‌ها و غذاهای خانگی اوضاع بهتری داریم، چون قیمت‌ غذاهایشان تقریبا همسطح وضعیت معیشتی عموم مردم است. آش، سوپ، حلیم و کشک بادمجان به عنوان غذاهای ساده و خوش قیمت همچنان مورد استقبال بوده و مشتری پسند است.

 

وی درباره وضعیت سفره خانه‌های سنتی شهر گفت: سفره‌خانه‌های سنتی مثل قبل نیستند و چون صنوف سبک قهوه سراها و کافی شاپ‌ها رواج یافته از تعداد سفره‌خانه‌های سنتی کم شده است. یک بخشی هم به ضوابط اماکن برمی‌گردد که باید از حالت سکو به میز و صندلی تبدیل می‌شدند. این سختگیری‌ها باعث شد که مردم به کافی شاپ‌ها روی بیاورند و از تعداد سفره خانه‌ها کاسته شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------