آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

یک مسئول: فسادی در واردات برنج اتفاق نیفتاده است



فساد در واردات برنج،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: تاکنون ۸۰۵ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شده و سهم هر یک از شرکت‌ها واردکننده از این واردات حدود ۱۵ درصد است.

به گزارش ایسنا، مسیح کشاورز در نشست خبری که درباره واردات برنج برگزار شد، با بیان اینکه ۱۴۹ شرکت کار واردات را انجام می‌دهند، گفت: تاکنون ۸۰۵ هزارتن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شده است.

 

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران از ابتدای سال تاکنون ۲۵۶ هزار تن برنج به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و انجمن واردکنندگان نیز ۳۴۷ هزار تن به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار وارد کرده و مابقی نیز توسط دولت وارد شده است.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران افزود: سهم شرکت مذکور از این میزان ۲۵۶هزار تن انجمن، ۱۷۶هزار تن و سهم آن به نسبت کل واردات بخش خصوصی ۱۷درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های واردکننده اقدام به خرید برنج داخلی کرده‌اند، اضافه کرد: صف تخصیص ارز واردات برنج طولانی است و باید برای کسانی که خرید داخل انجام می‌دهند این فرآیند تسریع داده شود.

 

در ادامه این نشست محمد مختاریانی _رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج نیز در واکنش به گزارش‌هایی که در آنها به فساد در بازار برنج و تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار ارز  به یکی از شرکت‌ها اشاره شده بود، گفت: با وجود اینکه از منابع منتشر کننده این اخبار درخواست کردیم سند و مدارک خود را درخصوص این موضوع به ما ارائه کنند تا کنون مدرکی ارائه نشده است.

 

وی افزود: گفته شده بود که شرکت مذکور به صورت  صوری برنج از کشاورزان داخلی خریداری کرده است که اینطور نیست. در استان مازندران و گیلان از کشاورزان درخواست شد که اگر برنج دارند از آنها خریداری می شود. آنها نیز حدود ۲۲ تا ۲۳ هزارتن برنج به این برند خاص تحویل دادند که حدود ۳۰ هزار تومان ارزانتر خریداری و با قیمت ارزانتر از سال گذشته در فروشگاه‌ها عرضه شد.

 

مختاریانی تصریح کرد:این شرکت از تیرماه امسال برنج وارد کشور کرده  و این برنج ها در بازار توزیع شده‌اند اما هنوز ارز آنها را دریافت نکرده و معلوم نیست چه زمانی دریافت می‌کند. اگر ارز می‌گرفت ولی بار وارد نمی کرد، تخلف بود ولی تمام مدارک و مستندات نیز در این بخش وجود دارد و نهادهای نظارتی نیز به آن رسیدگی می‌کنند. از این نهادها نیز درخواست داریم که اگر خطایی رخ داده حتما بررسی شود و با متخلف برخورد شود.

 

به گفته وی اگر  ارز ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی برنج تغییر کند و به تالار دوم برود، نوسانات برنج کاهش می یابد و بازار با ثبات‌تر می شود. معتقدیم باید ارز ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی از سر واردات برنج برداشته شود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که‌ آیا شرکت مذکور وام برای واردات ماشین آلات دریافت کرده  است، گفت: این شرکت وام دریافت کرده ولی وام مخصوص ماشین آلات دریافت نکرده است.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج تصریح کرد: دریافت ارز از دولت قانونی است و شرکت مذکور هیچ بدهی از بابت رفع تعهد ارزی نیز ندارد.

 

مختاریانی عنوان کرد: تا به امروز وزارت جهادکشاورزی حتی به ازای خرید یک کیلو برنج داخلی به این شرکت ثبت سفارش نداده است.

 

وی همچنین در پایان گفت: سیاست واردات برنج امسال تا حدود یک میلیون تن است و هر شرکت سهم مشخصی از این واردات دارد. وزارت جهاد نیز براساس سابقه واردات، رتبه اعتباری این سهم را مشخص می ‌کند و شرکت مذکور نیز براین اساس سهم ۱۷درصدی دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------