آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

تورم عربستان ۱.۵ درصدی شد/ عربستان چگونه تورم را مهار کرد؟



تورم در عربستان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
سیاست‌های دولت، تأثیر افزایش قیمت‌های بین‌المللی را محدود کرده تورم در عربستان سعودی در سال گذشته در مقایسه با سطوح جهانی نسبتاً پایین باقی مانده است.

به گزارش تجارت نیوز، آمار رسمی نشان می‌دهد که عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۳، تورم ۱.۷ درصدی در ماه قبل را به ۱.۵ درصد کاهش داد. اداره کل آمار (GASTAT) گزارش داد که این کاهش ماهانه عمدتاً به دلیل کاهش ۰.۳ درصدی قیمت مواد غذایی و آشامیدنی بوده است.

 

آمار رسمی دولت عربستان نشان می‌دهد در دسامبر ۲۰۲۳، قیمت حمل‌ونقل ۰.۴ درصد و هزینه‌های پوشاک و کفش، همانند قیمت مواد غذایی و آشامیدنی، ۰.۳ درصد نسبت به نوامبر در این کشور کاهش یافته است. با این حال، قیمت آموزش و دخانیات در این دوره نسبتاً ثابت باقی ماند. از سوی دیگر مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۰.۷ درصد و هزینه رستوران‌ها و هتل‌ها ۰.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

اجاره‌بها نقش مهمی در نرخ تورم سالانه در ماه دسامبر ایفا کرد و ۹ درصد افزایش یافت. با توجه به وزن قابل توجه ۲۱ درصدی آن‌ها در سبد مصرفی عربستان سعودی، این امر تأثیر قابل توجهی بر تورم کلی داشت. تورم کلی از ۱.۷ در ماه نوامبر به ۱.۵ در ماه دسامبر کاهش یافت.

 

با مقایسه دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل (دسامبر ۲۰۲۲)، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ۱.۲ درصد و هزینه رستوران‌ها و هتل‌ها ۲.۵ درصد افزایش یافته است. قیمت برای امور فرهنگی و تفریحی نیز ۱ درصد بالا رفته است. در مقابل، هزینه‌های اثاثیه و لوازم خانگی در همین مدت ۳.۲ درصد کاهش داشته است.

 

محرک‌های رشد WPI

علاوه بر این، GASTAT گزارش داد که شاخص قیمت عمده‌فروشی (WPI) در عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش در WPI عمدتاً ناشی از افزایش قیمت مواد شیمیایی اساسی و محصولات لبنی بود که به ترتیب ۳۰.۹ درصد و ۴۱.۳ درصد افزایش داشتند. علاوه بر این، WPI در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ نسبت به نوامبر ۰.۴ درصد افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل افزایش ۰.۸ درصدی قیمت سایر کالاهای قابل حمل بوده است.

 

سیاست‌های دولت، تأثیر افزایش قیمت‌های بین‌المللی را محدود کرده تورم در عربستان سعودی در سال گذشته در مقایسه با سطوح جهانی نسبتاً پایین باقی مانده است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------