آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

هشدار صندوق توسعه ملی: از سال ۱۴۲۰ ایران نمی‌تواند دو‌سوم نیاز گازی خود را تأمین کند



کمبود گاز در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
برآورد‌ها از تولید و مصرف زیاد گاز نشان می‌دهد که ایران از سال ۱۴۲۰ فقط توان پاسخگویی به یک‌سوم از تقاضای گاز کشور را دارد، مشکلی که نشانه‌های آغاز آن از کسری گاز در زمستان در سال‌های گذشته نمایان شد.

به گزارش فارس، زمانی را تصور کنید که مردم و صنایع ایران فقط ۸ ساعت در طول روز گاز و برق داشته باشند، طبق گزارش صندوق توسعه ملی این زمان چندان دور نیست و می‌تواند تا سال ۱۴۲۰ گریبان‌گیر کشور می‌شود.

 

طبق این گزارش، با وجود سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران در میدان عظیم پارس جنوبی، با رشد شدید مصرف گاز طی سال‌های اخیر، تولید پاسخگوی این حجم مصرف نیست و تا افق ۱۴۲۰ ناترازی گاز به وضعیتی می‌رسد که فقط می‌توان به یک‌سوم تقاضای گاز در کشور پاسخ داد.

 

کمبود گاز در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

هر چند توسعه میدان پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی دنیا) موجب شد که ایران از سال ۱۳۹۷ در تولید گاز از قطر پیشی بگیرد و با تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته رکوردشکنی کند، اما افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز (۲۸ میلیون متر مکعب در روز) آغاز خواهد شد.

 

طبق برآورد‌ها حتی با فرض سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی، تولید گاز ایران از این میدان در سال ۱۴۲۰ به نصف امروز خواهد رسید و این موضوع در کنار افزایش غیربهینه مصرف، بحران گاز را تشدید می‌کند.

 

کمبود گاز در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

البته نشانه‌های آغاز بحران گاز در ایران از سال‌های گذشته نمایان شده است. طبق گزارش وزارت نفت، زمستان امسال میزان کسری گاز روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیارد دلار برای کشور ایجاد می‌کند؛ رقمی ۶ برابر محکومیت ایران در پرونده کرسنت.

 

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز، کمبود گاز از سال گذشته از مرحله ناترازی فصلی خارج شده و حال ایران در کل روز‌های سال با ناترازی روزانه حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعبی مواجه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------