آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

«هوش مصنوعی» بیکاری، نابرابری و ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد!



هوش مصنوعی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند بر مشاغل سراسر جهان تأثیر گذاشته و در عین حال نابرابری‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی را تشدید کند.

به گزارش شفقنا از شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری اسپوتنیک؛ کشورهایی با اقتصادهای در حال توسعه اگر چه ممکن است در کوتاه‌مدت اختلال کمتری از سوی هوش مصنوعی را تجربه کنند، اما با این حال صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که کمبود زیرساخت و نیروی کار ماهر در این نوع کشورها در مجموع می‌تواند خطر نابرابری‌های اقتصادی را افزایش دهد.

 

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول در یک پست وبلاگی هشدار داد که هوش مصنوعی در روندی نگران‌کننده- که سیاست‌گذاران باید به آن رسیدگی کنند- نابرابری‌های جهانی را بدتر خواهد کرد.

 

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به این که «کارکنان این نهاد در یک آزمایش جدید تأثیرات بالقوه هوش مصنوعی بر بازار جهانی کار را مورد آنالیز و بررسی قرار دادند»؛ نتایج این آزمایش را رسانه‌ای کرده- که طبق آن هوش مصنوعی بر مشاغلی که نیازمند مهارت‌های بالا هستند، تأثیر خواهد گذاشت و در نتیجه اقتصادهای پیشرفته خطرات بزرگ‌تر و بیشتری را از هوش مصنوعی تجربه خواهند کرد، چنان که حدود ۶۰ درصد از مشاغل در اقتصادهای پیشرفته تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

 

حدود نیمی از مشاغلی که در معرض هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، از این فن‌آوری بهره‌مند خواهند شد؛ اما نیمی دیگر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به عنوان مثال تقاضای نیروی کار در این مشاغل کاهش خواهد یافت و منجر به کاهش دستمزدها خواهد شد. به گفته صندوق بین‌المللی پول؛ حتی در شماری از تاثیرات شدید برخی از مشاغل به طور کامل ناپدید خواهند شد.

 

در این میان بازارهای نوظهور نیز در حدود ۴۰ درصد در معرض هوش مصنوعی خواهند بود؛ و البته میزان درگیری کشورهای کم‌درآمد با معضلات ناشی از هوش مصنوعی هم ۲۶ درصد خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد که همین هم باعث خواهد شد این اقتصادها با اختلالات کمتری از سوی هوش مصنوعی مواجه شوند. با این حال، بسیاری از این کشورها ممکن است نتوانند از فرصت های ارائه شده توسط هوش مصنوعی استفاده کنند، زیرا فاقد زیرساخت‌های لازم یا نیروی کار ماهر هستند. به همین دلیل، نابرابری بین اقتصادهای جهانی می‌تواند بدتر شود.

 

در گزارش صندوق بین‌المللی پول به این موضوع هم اشاره شده که کارگران مسن‌تر و آن‌هایی که تمایل کمتری به پذیرش هوش مصنوعی دارند، نسبت به کارگران جوان‌تر آسیب‌های کاری بیشتری از تأثیرات منفی هوش مصنوعی متحمل خواهند شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------