افت ۹۰ درصدی معاملات طلا در کشور/ حساب طلافروشان همچنان مسدود است



بازار طلافروشان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
آنطور که فعالان بازار طلا می‌گویند هر افزایش قیمتی به معنای رشد تقاضا در بازار نیست و رکود، قصه یکساله بازار‌ها در یک سال گذشته همچنان در این بازار می‌تازد. اگر از صدور گواهی سپرده با سود ۳۰ درصد بانک‌ها بگذریم که تقاضا‌های سرمایه‌ای را از بازارهایی، چون طلا جمع کرد، این روز‌ها صنف طلافروشان با مشکل دیگری نیز مواجه هستند و آن بستن حساب‌هایشان است. «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تداوم این وضعیت خبر داده و می‌گوید افت ۸۰ تا ۹۰ درصدی معاملات طلافروشان را به دنبال داشته است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، بازار طلا از ابتدای بهمن ماه تا امروز روز‌های پرنوسانی را پست سر گذاشته است. البته آغاز این روند به دی ماه و رشد یکباره دلار بازمی‌گردد، رشدی که در تمام یک سال گذشته با عنوان جهش فنر ارزی نسبت به آن هشدار داده می‌شد. به تبعیت از بازار ارز، طلا نیز تحت تاثیر قرار گرفت و حالا یک هفته‌ای می‌شود که با گذراندن روند کاهشی خود در دامنه محدودی نوسان می‌کند.

 

بر این اساس طلای ۱۸ عیار که مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را نیز رد کرده بود خیلی زود به کانال‌های پایین‌تر فروریخت و طی هفته گذشته در دامنه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد. بازار سکه امامی نیز متاثر از این وضعیت مدتی است که در اطراف قیمت ۳۲ میلیون تومان پرسه می‌زند.

 

آنطور که فعالان بازار طلا می‌گویند هر افزایش قیمتی به معنای رشد تقاضا در بازار نیست و رکود، قصه یکساله بازار‌ها در یک سال گذشته همچنان در این بازار می‌تازد. اگر از صدور گواهی سپرده با سود ۳۰ درصد بانک‌ها بگذریم که تقاضا‌های سرمایه‌ای را از بازارهایی چون طلا جمع کرد، این روز‌ها صنف طلافروشان با مشکل دیگری نیز مواجه هستند و آن بستن حساب‌هایشان است.

 

«نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تداوم این وضعیت خبر داده و می‌گوید افت ۸۰ تا ۹۰ درصدی معاملات طلافروشان را به دنبال داشته است.

 

تعدادی از حساب‌ها از ۳ ما قبل مسدود هستند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش از این اعلام کرده بود در بخشی از این حساب‌ها مبالغی جابجا شده و پول به حساب صرافی رفته است؛ برای مثال شخصی ۵ سکه فروخته و پول آن به حساب صرافی رفته و ارز خریداری کرده است. اما به گفته او بخشی هم مربوط به سامانه جامع تجارت است، سامانه‌ای که چندی پیش نیز طلافروشان در اعتراض به ثبت دارایی‌های خود در آن اعتصاب کرده بودند.

 

بذرافشان با بیان اینکه اگر مشکلی در گردش حساب افراد بوده است یا هر دلیل دیگری قبلش باید از آن‌ها توضیح بخواهند نه اینکه بدون هماهنگی همه حساب‌ها را ببندند، توضیح می‌دهد: متاسفانه تعدادی از این حساب‌ها از ۳ ماه قبل مسدود است و در ۲۰ روز گذشته تعدادی حساب دیگر نیز اضافه شده است. این در حالی است که مسئولان فقط می‌گویند در حال پیگیری هستیم و در پاسخ هم نهایتا می‌گویند حساب باید بررسی شود. اما بررسی که نباید با مسدود شدن حساب همراه باشد و این دو دخلی به یکدیگر ندارند. متاسفانه با این اقدامات هیچ تضمینی برای فعالیت اقتصادی در کشور نمی‌ماند.

 

به ازای هر حساب بانکی ۱۰ تا ۱۵ نفر درگیر است

او در ادامه می‌افزاید: ما همچنان پیگیر این موضوع از ارگان‌های مختلف هستیم. لیست حساب‌هایی که در دست داشتیم، شرایط و مشکلاتی که در حوزه صنعت و مبادلات به وجود آمده را به صورت تلفنی و نامه نگاری به آن‌ها اعلام کردیم. در حال حاضر تا ۸۰، ۹۰ درصد همکاران ما نمی‌توانند مبادلاتشان را انجام دهند چون حساب‌ها مسدود است و نه پولی واریز می‌شود و نه می‌توانند برداشتی کنند. متاسفانه قوانین دست و پا گیر و تعدد سامانه‌ها و فشاری که از این طریق به وجود آمده سبب یک بحرانی شده که در نتیجه آن معاملات تعهدی همکاران ما به مشکل خورده است، چرا که در هر کدام از حساب‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ نفر درگیرند و حتی سبب شده درگیری‌های فیزیکی به وجود بیاید.

 

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، از سوی دیگر در اثر افزایش قیمت طلا در یک ماه گذشته کسانی که پول بیشتری در حساب داشتند بین ۵۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، به این صورت که از قیمتی که باید در آن روز مبادلات خود را بر اساس آن انجام می‌دادند عقب افتادند.

 

تکلیف مصرف کنندگان طلا چیست؟

آن طور که بذرافشان می‌گوید تقاضایی که از ابتدای سال شرایطش مساعد نبود، با اعلام خبر سود ۳۰ درصدی گواهی سپرده بیش از پیش تحت تاثیر قرار گرفت و سبب شد عده‌ای به فروش طلا و سکه خود روی بیاورند تا پول خود را به آن سمت ببرند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسدود شدن حساب‌ها، مصرف کنندگان را نیز با مشکل مواجه می‌کند یا خیر می‌گوید: این محدودیت در معاملات فعلا شامل مصرف کننده خرد نمی‌شود؛ اما مثلا در این روز‌ها که شب عید است برخی همکاران از شهرستان می‌آیند که جنس خود را جور کنند. آن‌ها بخشی از طلایشان را می‌خواهند به پول تبدیل کنند، اما حسابی نیست که بنکداران به آن پول بریزند تا آن طلا فروش بتواند طلای آبشده بخرد و جنسش را تهیه کند؛ در نتیجه معاملات در سراسر کشور ۸۰، ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

پیش بینی قیمت طلا

این فعال بازار طلا در مورد پیش بینی قیمت طلا می‌گوید: وقتی قیمت‌ها به ثبات نسبی و جایگاه عملیاتی خود برسد، احتمال کاهش قیمت کم است. اما همچنان با توجه به حرکات بازار جهانی طلا و نوسانات بازار ارز امکان افزایش وجود دارد. این افزایش را بانک مرکزی می‌تواند با کنترل قیمت ارز و همچنین عرضه سکه مدیریت کند. اما این را نیز باید گفت که تقاضای شب عید و خرید سکه و طلا به عنوان هدیه مدت‌هاست که حذف شده است و از همین رو معلوم نیست که عرضه سکه چقدر اثرگذار باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------