تعطیلی ۷۵ درصد واحد‌های سنتی صنف نبات و آبنبات/ بازار کشش افزایش قیمت‌ را ندارد



تعطیل شدن اصناف نبات و آبنبات،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
رئیس اتحادیه نبات و آبنبات ریز و قندریز گفت: حدود ۷۵ درصد واحد‌های سنتی صنف نبات و آبنبات ریز و قندریز تعطیل شده اند و واحد‌های صنعتی جایگزین این مراکز تولیدی شده‌اند، اما همین واحد‌های صنعتی نیز فقط با تکیه بر صادرات برپا مانده اند.

به گزارش اقتصاد 24، گرانی اقلام ضروری در نوروز موضوع جدیدی است چراکه طی سال‌های گذشته تا امروز دولت‌ها علاوه بر اینکه نتوانسته‌اند قیمت‌ها را در بازار به ثبات برسانند، در مواقع حساس نیز گرانی محصولات را به هر نحوه و روشی برای عده‌ای در بازار‌ها فراهم کرده اند.

 

اقلام خوراکی جزء آن دسته محصولاتی است که همواره با نزدیک شدن به پایان سال به اوج گرانی می‌رسد و در نهایت هر سال شاهد خروج بخشی از کالا‌های خوراکی از سبد خانوار‌ها هستیم.

 

مواد اولیه برای تهیه محصولات مختلف که شکر در آن سهم اصلی را دارد هر روز گران‌تر می‌شود و این موضوع باعث رکود و تعطیلی برخی مراکز تولیدی شده است.

 

در همین رابطه حبیب اسلامی علیشاه، رئیس اتحادیه نبات و آبنبات ریز و قندریز گفت: گرانی شکر در سال جاری دلیلی بر افزایش قیمت و در نهایت رکود بازار نبات و آبنبات شده است. هرچند امیدوار بودیم که دولت از افزایش قیمت شکر در ایام نزدیک به عید خودداری کند، اما با توجه به شرایط فعلی پیش بینی افزایش قیمت حدود ۱۵ درصدی را داریم.

 

وی ادامه داد: شایان ذکر است که بازار نیز کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد. بسیاری از تولید کنندگان هم اکنون نیز با تکیه بر صادرات محصولات خود نسبت به حفظ تولید اقدام می‌کنند؛ در غیر این صورت بازار داخلی در رکود بسر می‌برد و کشش ندارد.

 

تعطیلی واحد‌های سنتی صنف نبات و آبنبات ریز و قندریز

این فعال صنفی ضمن اشاره به آسیب شدید به واحد‌های سنتی این صنف در شرایط خاص رکود گفت: حدود ۷۵ درصد واحد‌های سنتی صنف نبات و آبنبات ریز و قندریز تعطیل شده اند و واحد‌های صنعتی جایگزین این مراکز تولیدی شده‌اند، اما همین واحد‌های صنعتی نیز با تکیه بر صادرات برپا مانده اند. به همین جهت از دولت در خصوص رفع موانع تولید و پویایی بازار تقاضای مساعدت داریم.

 

رئیس اتحادیه نبات و آبنبات ریز و قندریز تاکید کرد: کارگاه‌های بزرگ صنعتی به دلیل بسته بندی بهتری که دارند، همچنین داشتن استاندارد و مجوز‌های لازم مقداری صادرات دارند، اما بخش تولید سنتی به دو دلیل قادر به صادر کردن تولیدات خود نیستند، یکی اینکه تولید آن‌ها آنقدر زیاد نیست که مشمول صادرات شود و دیگر نداشتن بسته بندی قابل قبول و مناسب برای صادرات است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------