آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

چالش‌ها و مزایای زندگی در محله‌های پراجاره تهران



اجاره خانه,اجاره خانه در تهران,قیمت خانه‌

اجاره خانه در تهران

 

اجاره خانه نسبت به خرید خانه پیچیدگی‌های بیشتری دارد و متغیرهای زیادی در  انتخاب خانه برای اجاره تأثیرگذارند. به طور مثال فرهنگ زندگی، تراکم جمعیت، قیمت خانه‌ها، دسترسی و امکانات هر محله با محله دیگر متفاوت است.

شاید تا ۴۰ یا ۵۰ سال پیش هیچ کس تصور نمی‌کرد که یک روز باغ‌ها و زمین‌های بایر تهران به شهری تبدیل شود که از تراکم جمعیت ساختمان‌ها در آن جایی برای نفس کشیدن باقی نماند. این در حالی است که همچنان نشانی از توقف این روند وجود ندارد و به نظر می‌رسد که هر روز بر تعداد مهاجرانی که از شهرهای دور و نزدیک به پایتخت نقل مکان می‌کنند، افزوده می‌شود.


اما  تغییر و تحول تهران در افزایش جمعیت و ساخت روزافزون ساختمان‌های مسکونی- تجاری، خلاصه نمی‌شود. در حقیقت با وجود سرعت بی‌رویه این ساختمان‌سازی‌ها، همچنان یکی از بزرگترین معضلات پایتخت‌نشینی، مسئله مسکن است. این مشکل با افزایش نجومی قیمت‌ها در یک سال گذشته جدی‌تر هم شده است و در حال حاضر، اجاره خانه گزینه اول بسیاری از ساکنین قدیمی و جدید تهران است.


نکته اینجاست که اجاره خانه نسبت به خرید خانه پیچیدگی‌های بیشتری دارد و متغیرهای زیادی در  انتخاب خانه برای اجاره تأثیرگذارند. به طور مثال فرهنگ زندگی، تراکم جمعیت، قیمت خانه‌ها، دسترسی و امکانات هر محله با محله دیگر متفاوت است و این موضوع می‌تواند برای بسیاری از مستأجران گیج‌کننده باشد. در عین حال شرایط مالی خیلی از مستأجران طوری است که ممکن است گزینه‌های زیادی برای آن‌ها وجود داشته باشد که از آن بی‌خبرند. مثلا اجاره کمتر رهن بیشتر یا رهن کامل خانه یا … . در این شرایط، سوال اصلی مستأجران این است که با شرایط فعلی آن‌ها بهترین محله برای اجاره خانه کجاست و اولین قدم برای پاسخ دادن به این سوال، آشنایی کلی با مزایا و معایب اجاره خانه در محله‌های مختلف تهران است.


قدم اول: آشنایی با تفاوت‌های غرب و شرق تهران برای اجاره خانه
به طور کلی شرق تهران برای اجاره خانه بهتر از غرب تهران است. دلیل این موضوع از یک طرف وجود خانه‌هایی با متراژ کم در محله‌های شرق تهران، و از طرف دیگر قیمت پایین‌تر خانه‌ها (به دلیل قدیمی‌ساز بودن یا بافت سنتی آن‌ها) در این مناطق است. مزیت دیگر محله‌های شرق تهران، وجود خانه‌هایی برای رهن کامل است. البته در غرب تهران هم خانه‌هایی برای رهن کامل وجود دارد، اما تعداد این خانه‌ها در شرق تهران بسیار بیشتر است.
نکته دیگر آن که در حال حاضر حجم آگهی‌های موجود برای اجاره خانه در شرق تهران بیشتر است و این موضوع می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان مستأجران، برای پیدا کردن خانه موردنظرشان شود.


خانه‌های موجود در محله‌های غرب تهران معمولا میان‌متراژ یا بزرگ‌متراژ هستند و به همین دلیل اگر شخصی بخواهد مثلا برای اجاره خانه در بیمه اقدام کند، امکان پیدا کردن خانه‌ای کوچک با قیمت مناسب، کمتر از زمانی است که به سراغ اجاره آپارتمان در نارمک برود.


قدم دوم: جنوب تهران همیشه جزء گزینه‌های مناسب برای اجاره خانه است
با وجود این که عده‌ای نسبت به اجاره خانه در محله‌های جنوب تهران ذهنیت خوبی ندارند، به نظر می‌رسد که این تصور در موارد زیادی نادرست است. در حقیقت محله‌های زیادی در جنوب تهران وجود دارند که هم از نظر فرهنگی، هم از نظر دسترسی و امکانات، و هم از نظر قیمت برای اجاره خانه مناسبند. به طور مثال اجاره خانه در توحید و نزدیک به ایستگاه مترو شهید نواب صفوی، گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان، مجردها یا زوج‌های جوان است. علاوه بر این با کمی جست‌وجو برای اجاره خانه در محله استادمعین، دکتر هوشیار، و … احتمالا می‌توان خانه‌های مناسبی را پیدا کرد که با شرایط سازگار باشد.


قدم سوم: خلوت‌ترین و شلوغ‌ترین محله‌های تهران را بشناسید
با نگاهی به تراکم جمعیت محله‌های مختلف تهران می‌توان متوجه شد که بعضی محله‌ها از بعضی دیگر شلوغ‌تر هستند. به طور کلی بیشترین جمعیت در شهر تهران متعلق به منطقه ۴ و بعد از آن منطقه ۵ است و کمترین جمعیت مربوط به منطقه ۹ تهران است. اما این موضوع شاخصی برای تعیین شلوغی محله‌ها نیست. چون اولا در هر منطقه، محله‌های مختلفی وجود دارد که جمعیت آن‌ها یکسان نیست و دوما مساحت مناطق و محله‌های مختلف با هم متفاوت است. به طور مثال محله بهاران در غرب تهران، یکی از محله‌های خلوت شهر به حساب می‌آید، در حالی که در مجاورت محله شلوغ جنت‌آباد قرار دارد. بهترین راه برای شناسایی خلوتی و شلوغی یک محله بررسی میدانی آن است.


قدم چهارم: آشنایی با بهترین محله‌ها در مناطق یک تا شش تهران
مناطق یک تا شش تهران گستره زیادی را از شرق، شمال و غرب تهران پوشش می‌دهد. محله‌های واقع در مناطق یک و دو تهران، در شمال شهر و در حقیقت گران‌قیمت‌ترین بخش شهر واقع‌ هستند و قیمت اجاره خانه در این محله‌ها بالاست. بهترین بخش‌های این مناطق محله سعادت آباد  و مرزداران در منطقه ۲ و محله اقدسیه و الهیه در منطقه یک تهران است.
در منطقه سه محله‌های زیادی وجود دارند که بسته به شرایط می‌توان برای اجاره خانه مناسب باشند. به طور مثال محله پاسداران، دروس، ونک و جردن گزینه‌های مناسبی هستند، اما تقریبا همه آن‌ها وضعیت ترافیکی نامناسبی دارند.


منطقه ۵ تهران مساحت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل تنوع بافت شهری و فرهنگی در آن بیشتر از مناطق دیگر است. از محله‌های خوب این منطقه می‌توان به جنت آباد، شهران، بلوار فردوس، شهرک اکباتان و … اشاره کرد. مزایای این محله‌ها خیابان‌های پهن و منظم و خانه‌های بزرگ و خوش‌نقشه است، اما حمل‌ونقل عمومی در غرب تهران با دشواری‌هایی روبه‌روست.


محله ۶ مناسب‌ترین محله تهران برای دانشجویان است و دلیل این موضوع قرار گرفتن سه دانشگاه مهم تهران یعنی دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس در آن است. بخش‌های خوب این منطقه عبارتند از خیابان کریم‌خان، امیرآباد و میدان آرژانتین. از مزایای این محله می‌توان به دسترسی و امکانات فراوان آن اشاره کرد.


در پایان باید دانست تمام محله‌های تهران دارای مزایا و معایبی برای اجاره خانه هستند، اما این مزایا و معایب بستگی به شرایط شخص دارد و نهایتا باید با توجه به اولویت‌های خود شخص گزینه‌ای که مناسب‌تر است، انتخاب شود. یکی راه ساده‌ترین روش‌ها برای انتخاب خانه، دیدن گزینه‌های مختلف در کنار هم است، تا بتوان راحت‌تر به مقایسه آن‌ها پرداخت و مزایا و معایب هر یک را تشخیص داد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024