فنر بورس آزاد خواهد شد؟



بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

  

به  گزارش جهان صنعت؛ بورس همچنان از سایر بازارها در رشد عقب مانده است. هرچند اتفاق سال ۹۹ و بی‌اعتمادی مردم در رکود این بازار بی‌تاثیر نیست اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد را دارد.

 

طی چند دهه گذشته مردم همواره به دنبال این بودند که سرمایه‌های خرد خود را از گزند تورم مصون دارند. تورمی که اغلب از افزایش درآمدها پیشی می‌گیرد. در این وضعیت سرمایه‌های خرد همواره به دنبال راهی می‌گردند تا سود بیشتری کسب کنند.

 

سرمایه‌هایی که گاه می‌تواند بازارها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.با این همه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز تورم حدود ۴۰ درصد را تجربه کرده‌ایم. تورمی که البته در برخی کالاها بیشتر هم بوده است اما به طور میانگین این عدد به طور رسمی اعلام شده است. در این بین اکثر بازارها از جمله طلا، ارز‌، مسکن و خودرو خود را به تورم رسانده و یا حتی از آن جلو هم زده‌اند. تنها بازارهایی که در این میان هنوز خود را به تورم نرسانده‌اند و از آن عقب مانده، بورس و کالاهای بادوام هستند.

 

بازارهای کالاهای بادوام و بورس کمترین رشد را داشته‌اند. قاعدتا باید از این دو بازار به عنوان فرصت خوب سرمایه‌گذاری نام برد، اما یکی بدون قاعده شده و سرمایه‌گذاری در دیگری سخت است.قاعدتا اما بورس باید بعد از توقف سایر بازارها دست به کار شده و دوران شکوفایی خود را سپری کند اما به نظر می‌رسد دست‌اندازهایی مانع از این شکوفایی شده است. اما برخی کارشناسان معتقدند که بهره بالای بانکی مانع از جذابیت بازار بورس شده است. در این میان اما کارشناسانی هم هستند که به بازار و روند صعودی آن خوشبین هستند. فردین آقابزرگی پیش از این در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» پیش‌بینی رکوردشکنی شاخص بورس تا پایان سال را کرده بود‌. احتمالی که البته از سوی برخی دیگر از کارشناسان رد شده است.

 

همچنین باید گفت که بورس تهران روز گذشته پس از یک بار عبور از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، حالا با بازگشت به همین محدوده در حال نوسان و شاید کف‌سازی است. کارشناسان معتقدند علی‌رغم وجود ریسک‌های سیستماتیک جدید نظیر سیاست‌هایی که رئیس بانک مرکزی برای آنچه بهبود وضع اقتصادی مردم بیان می‌کند، فاکتور‌های بنیادینی که باعث استارت موج صعودی بازار در آبان‌ماه شدند، تغییری نکرده‌اند.به این معنا که موج تورم اقتصاد که باعث افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی نظیر مسکن، خودرو و بازار کالاهای خرد شده حال به بورس رسیده است؛ از سوی دیگر با رشد بیشتر دلار که در حال حاضر به نظر صرفا توقف موقتی دارد، فاصله میان دلار نیما که قرار است در قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت باشد و دلار بازار آزاد به تدریج بیشتر می‌شود و دولت هزینه بیشتری برای تامین ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد داد.

 

تاریخ برای بورس تکرار می‌شود؟

نوید رجایی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: به طور کل چشم‌انداز تورمی موجود باعث شد که بازارهای مختلف از قبیل دلار، سکه، طلا و خودرو رشد‌های تورمی را تجربه کنند اما اگر نگاهی به بازار سرمایه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که با توجه به کامودیتی‌محور بودن این بازار باید رشدی همسو با دلار با سرعت بیشتر داشته باشد.وی می‌افزاید: اما اگر نگاهی به ده سال گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد به جز یک دوره یعنی در فصل زمستان سال ۹۸ که رشد بازار سرمایه سریع‌تر از رشد دلار رخ داد در سایر زمان‌ها مثل سال‌های ۹۱ و ۹۷، رشد قیمتی بازار سهام با تاخیر چند هفته‌ای نسبت به دلار آغاز شد و این سیکل این‌بار نیز برقرار خواهد بود.

 

رجایی بزرگ‌ترین ریسک موجود در خصوص بازار سرمایه را همواره تردیدها و بی‌ثباتی‌ها و نبود چشم‌انداز نسبت به آینده می‌داند و اظهار می‌کند: در حال حاضر با یک پارامتر کلان اقتصادی به نام نرخ بهره مواجه هستیم که می‌تواند بر روی کلیت بازار اثر‌گذار باشد اما اگر نگاهی به پایه پولی داشته باشیم به این نکته می‌رسیم که پول بدون پشتوانه در حجم وسیعی چاپ شده و با تاخیر چند هفته‌ای این پول وارد بازار خواهد شد.این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: پس به طور کل چشم‌انداز رسیدن به شاخص ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دور از دسترس نیست و در این مسیر ریزموج‌ها و اصلاح‌های نزولی نیز مشاهده خواهد شد.

 

پس به طور کل با توجه به نرخ ارز کف شاخص را در حدود ۴۸۰/۱ الی ۵۲۰/۱ متصور هستم و با توجه به نسبت ریسک و ریوارد متوجه خواهیم شد سرمایه‌گذاری در بورس جذاب بوده و این عقب‌افتادگی نسبت به سایر بازارها برطرف خواهد شد.رجایی همچنین در پاسخ به این سوال که روند بازار سرمایه در هفته آینده را چگونه ارزیابی می‌کند، می‌گوید: برای پیش‌بینی بازار باید به قیمت دلار و نوسان‌های آن توجه داشته باشیم. در صورت تثبیت دلار زیر قیمت ۳۹۵۰۰ تومان می‌توان انتظار یک ریز موجه نزولی تا شاخص ۱/۵۲۰ را داشت اما در صورتی که دلار بازار آزاد بالای ۴۰ هزار تومان خود را تثبیت کند بازار در همین حوالی نوسان خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------