آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

وعده‌های جدید دولت به کشاورزان



 وزیر جهادکشاورزی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
به گفته معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی ، کشاورزانی که با دولت قرارداد ببندند، امتیاز ۲۰ درصد تخفیف بیمه و پرداخت در زمان تحویل محصول را دریافت خواهند کرد. 

به گزارش اکوایران: وزارت کشاورزی ایران برای مدیریت کشت سال زراعی جدید هم امتیازهای برای کشاورزانی که محصولات خود را به دولت می‌فروشند، در نظر گرفته است. سیاستی که به عنوان کشت قراردادی در دنیا شناخته شده است. براساس تعریف سازمان جهانی غذا و کشاورزی(FAO) ، «کشاورزی قراردادی، سیستم تولید در کشاورزی است؛ که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر شود.»

 

سیاستی که در ایران اگر درست اجرا شود، می‌تواند جلوی فساد کالا و ضرر و زیان کشاورزان را بگیرد. ضمن اینکه می‌تواند با حذف واسطه‌های اضافی منجر به افزایش درآمد کشاورزان شود.

 

مدت هاست بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار، قراردادی برای تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و کشاورزان در قبال دریافت نهاده مورد نیاز بر اساس برنامه اعلامی وزارتخانه به کشت محصولات خاص  می‌پردازند.

 

بر مبنای این قرارداد هم، کشاورزان در زمان برداشت به قیمت تضمینی ( قیمت اعلامی دولت) محصول را تحویل دولت می‌دهند و بعد منتظر دریافت مطالبات خود از دولت می‌شوند. مطالباتی که در سالهای اخیر همواره با تاخیر زیاد همراه بوده است. 

 

البته طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت است.

 

امتیازهایی که داده‌های دقیقی در مورد میزان ارائه آن وجود ندارد. با این حال علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی از امتیازهای جدید برای کشاورزانی که با دولت قرارداد می بنندند سخن گفته است. او اعلام کرد: کشت قراردادی اختیاری است و بیمه محصولات کشاورزی با تخفیف ۲۰ درصدی و پرداخت در زمان تحویل محصول از ویژگی‌های کشاورزی قراردادی است.

 

مهاجر  از برطرف شدن مشکلات بذر در استان‌ها هم سخن گفت و افزود: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کشت آبی و دیم انجام شده است و این در حالی است که میزان مصرف کود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و مصرف بذر در شرایط خوب قرار دارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------