آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

فروش گوشت قرمز نیم میلیون تومانی در بازار!



 فروش گوشت قرمز ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
قیمت گوشت قرمز بعد از دو ماه روند کاهشی، دوباره رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش همشهر آنلاین؛مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفندی تفکیک شده به ویژه اجزای پرتقاضایی مثل ران و سردست از کیلویی ۶۰۰ هزار تومان گذشته، گوشت بی‌استخوان از جمله راسته و خورشتی تا کیلویی ۹۰۰ هزار تومان بالا رفته و قیمت شقه گوسفندی هم در بیشتر قصابی پایتخت به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده تا تیتر «گوشت نیم‌میلیون تومانی» این‌بار جایی برای تکذیب نداشته باشد.

 

در بعضی پلتفرم‌های فروش آنلاین گوشت بسته بندی با قیمت‌هایی بیش از یک میلیون تومان نیز در حال عرضه است.

 

این در حالی است که قیمت گوشت قرمز از اواخر شهریور با شتاب گرفتن رویه واردات گوشت گرم، کمابیش ثابت بود و تا حدودی کاهش قیمت را نیز در مهرماه شاهد بودیم که این واردات بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی همچنان ادامه دارد و قرار است تا پایان سال نیز تداوم داشته باشد. پس علت گرانی اخیر گوشت چیست؟

 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران دیروز با اشاره به افزایش ۲۵ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در هفته جاری، کمبود گوشت در بازار را دلیل این رشد قیمت عنوان کرد و افزایش واردات را تنها راهکار توقف رشد قیمت گوشت دانست. علی‌اصغر ملکی گفت: در هفته نخست آذرماه قیمت گوشت گوسفندی ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان بالا رفت و هر چند گوشت وارداتی به چرخه بازار وارد شده و تا اندازه‌ای بازار را تعدیل کرده، اما پاسخگوی تقاضای بازار نیست.

 

به گفته وی، دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد و این امر امکان ورود دامدار‌ها به نرخ‌گذاری را فراهم کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان نظر دیگری دارند.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با تایید رشد قیمت دام و به‌تبع آن گوشت، افزایش قیمت گوشت را ادامه دار دانست و در توضیح دلایل آن، به همشهری گفت: جمعیت دامی کشور در سال‌های اخیر به دلایل مختلف کاهش داشته و در نتیجه گله‌های مولد با کاهش همراه بوده است، به همین دلیل، تعداد بره‌های لاغر یا اصطلاحا بره پای پروار به شدت کاهش داشته و قیمت آن بالا رفته است.

 

افشین صدر دادرس با بیان این‌که در فرایند پرواربندی قیمت بره لاغر مثل قیمت خوراک دام تعیین کننده است، افزود: با افزایش قیمت بره لاغر مطمئن باشید قیمت گوشت، چه گوسفندی و چه گوساله پایین نخواهد آمد و این روند رشد قیمت تداوم خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر این‌که نوسان کنونی بازار گوشت، دلیلی متفاوت نسبت به رشد قیمت هرساله دارد، توضیح داد: هر سال در یک روال طبیعی با اتمام فصل تولید، تعداد دام پروار کم می‌شود و این موضوع روی عرضه و قیمت گوشت در ماه‌های پایانی سال تاثیرگذار است، ولی الان مشکل ما اساسی و ریشه‌ای است، چون گله مولد یا دام ماده ما کم شده است. به گفته دادرس، با کاهش دام ماده، زایش به حداقل رسیده در نتیجه تعداد بره‌هایی که باید پروار شوند به شدت کم شده و با کاهش عرضه بره قیمت در بازار افزایشی شده است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، مهم‌ترین دلیل این مشکل را واردات گسترده گوشت گرم در ۹ ماه گذشته اعلام کرد که تولید داخلی را عملا راکد کرده است. وی راهکار حل این مشکل را گنجاندن گوشت گرم در کالابرگ الکترونیکی با هدف افزایش توان خرید مردم، احیای بازار داخلی و و رونق تولید دانست و گفت دولت می‌تواند با کاهش تدریجی حجم واردات معادل ریالی ارزی که صرف واردات می‌کند را به عنوان یارانه گوشت داخلی به دهک‌های هدف بدهد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------