آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

چرا قیمت مرغ به بالای ۱۰۰ هزار تومان برگشت؟/ طنز خرید مرغ ۳۰۰ هزار تومانی با حقوق کارگری!



قیمت مرغ ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در واکنش به ارائه مرغ با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان در بازار در حالی که قیمت مصوب حدود ۷۳ هزار تومان است، گفت: قیمت مصوب ۷۳ هزار تومانی با جوجه یک روزه ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومانی و کنجاله سویا ۱۶ هزار تومانی بود. در حال حاضر قیمت مصوب کنجاله سویا به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین جوجه یک روزه نیز هم اکنون با قیمتی در حدود ۲۸ الی ۳۰ تومان قابل تهیه است. 

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ به ادعای تولید کنندگان، دلیل گرانی مرغ افزایش مولفه‌های تولید این محصول است که دولت در کنترل آن بی تفاوت است از این رو مردم به جای پرداخت هزینه واقعی مرغ باید هزینه افزایش تولید مرغ را از جیب بپردازند.

 

نوسان قیمت مرغ در ماه‌ها و سال‌های گذشته وجود داشته تا حدی که قیمت این محصول از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم گذر کرده است هرچند که در زمان‌هایی به قیمت مصوب دولتی بازگشت، اما این جریان باعث افزایش رکود و یا تورم در بازار مرغ شده است.

 

البته فعالان صنعت مرغداری کشور مشکلات توزیع و گرانی نهاده را عامل گران شدن مرغ می‌دانند و همین بهانه‌ای برای به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت قیمت‌ها در بازار مرغ است.

 

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، این روز‌ها با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا باز قیمت مرغ خیز برداشته و از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان عبور کرده است.

 

شاید دولت با توزیع قطره چکانی مرغ در میادین میوه و تره بار سعی در کنترل قیمت مرغ داشته، اما این میزان حجم، پاسخگوی نیاز مصرف در بازار نیست. از این رو صف‌های متقاضیان این محصول هر روز طولانی‌تر و محدودیت عرضه مرغ با قیمت مصوب در میادین نیز بیشتر می‌شود.

 

نکته قابل تأمل این است، دولتی که ادعای توزیع عدالت در سطح اجتماع را دارد چطور نمی‌تواند از تنظیم یک بازار پُر تقاضا بربیاید و تمام تمرکز دولت بر میادین میوه و تره بار شده و بازار غیر از این مراکز رها شده است!

 

امروز مردم برای خرید یک مرغ متوسط باید حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنند آن وقت یک کارگر با حقوق ۱۰ میلیون تومان در ماه چطور می‌تواند نیاز سفره خانواده را تأمین کند!

 

قیمت مرغ از مبدا تولید قابل کنترل است

البته غلامحسین جافر، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در خصوص افزایش اخیر قیمت مرغ در بازار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: قیمت مرغ در برخی از شهرستان‌ها افزایش و در برخی دیگر بدون تغییر بوده است. اما شایان ذکر است که روزانه حدودا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در کشور تولید می‌شود و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم. همچنین در حال حاضر قیمت مرغ زنده برای هر کیلوگرم در بازه بین ۶۳ تا ۶۸ هزار تومان تعیین شده است.

 

وی در واکنش به ارائه مرغ با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان در بازار در حالی که قیمت مصوب حدود ۷۳ هزار تومان است، گفت: قیمت مصوب ۷۳ هزارتومانی با جوجه یک روزه ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومانی و کنجاله سویا ۱۶ هزار تومانی بود. در حال حاضر قیمت مصوب کنجاله سویا به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین جوجه یک روزه نیز هم اکنون با قیمتی در حدود ۲۸ الی ۳۰ تومان قابل تهیه است و کنجاله سویا و جوجه یک روزه مولفه‌های تولید مرغ گوشتی هستند.

 

وی ادامه داد: زمانی که با توجه گرانی مولفه تولید مرغ زنده با قیمتی در بازه ۶۳ تا ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رود، نباید قیمت گوشت مرغ از ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان فراتر رود.

 

کنترل قیمت مرغ از مبدا تولید در آستانه مراسمات مذهبی و شب یلدا

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در ادامه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: تمهیدات لازم برای مدیریت بازار در مناسبت‌های پیش رو طی مکاتبات انجام شده با وزارت‌ صمت اندیشیده شده است. لازم به ذکر است که نسبت به واردات جوجه اقدام شده است، همچنین ۶ میلیون قطعه جوجه یک روزه نیز توزیع شده است.

 

وی ادامه داد: برای کنترل قیمت ها، تلاش می‌شود که ماهیانه ۱۰ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه وارد و بین تولید کنندگان مرغ گوشتی توزیع شود. از رو تلاش‌ها برای حفظ قیمت‌ها تا عید نوروز ادامه خواهد داشت.

 

نیاز به کمک دولت برای تأمین کنجاله سویا

جافر گفت: از دولت درخواست داریم کمک کند کنجاله سویا با سرعت بیشتری به دست تولید کنندگان برسد تا بتوانیم مرغ‌هایی با وزن بالاتر در هر قطعه تولید و به دست مشتری برسانیم. در حال حاضر کنجاله خریداری شده با تاخیری حدود دو ماهه به دست تولید کنندگان می‌رسد.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اتحادیه ما ۷۰۰ هزار تن کنجاله سویا با قیمت مصوب از بازرگان خرید کرده است، اما پس از ۴۰ روز همچنان به دست ما نرسیده است. حالا تولیدکننده مجبور است علاوه بر مبلغی که برای این خرید هزینه کرده است و به حساب بازرگان واریز شده، مبلغ دیگری نیز برای تأمین نیاز حال واحد خود با خرید از بازار آزاد هزینه کند و این موضوع موجب خروج زود هنگام مرغ از واحد تولیدی خواهد شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------