آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

ساخت و ساز عجیب در منطقه یک تهران بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵



 شهرسازی و معماری شهردار تهران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
شهرداری مجوز ساخت ۱۷ طبقه با سطح اشغال۳۰درصد (۵۲۰درصد) با پروانه‌ سال ۱۳۸۲ را به یکی از ساختمان‌های منطقه یک صادر کرده است.
 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شهرداری مجوز ساخت ۱۷ طبقه با سطح اشغال۳۰درصد (۵۲۰درصد) با پروانه‌ سال ۱۳۸۲ را به یکی از ساختمان‌های منطقه یک صادر کرده است.

 

این تخلف و انحراف آشکار بدون اخذ کمیسیون ماده ۵، مالک را راضی نکرد و با هماهنگی ناحیه ۲ و منطقه یک مبادرت به احداث ساختمان ۱۷ طبقه با سطح اشغال ۵۰درصد (۸۵۰ درصد) روی همکف کرده است، یعنی ۲۰درصد سطح اشغال بیشتر نسبت به سطح اشغال پروانه صادر شده، آنهم پس از گذشت ۲۰ سال از صدور پروانه ساخت.این در حالی است که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای دستور توقف پروژه را صادر کرده است.

 

پس از ساخت هتل معروف ولنجک آنهم با وجود حکم دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر توقف آن حالا چشم شهروندان پایتخت‌نشین به سر به فلک کشیدن ساختمانی ۱۷ طبقه در همان محله ولنجک این بار در کوچه پانزدهم روشن شده است.

 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران روز ۲۱ آبان امسال در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: «در منطقه ۲ ملکی با چهار طبقه اضافه ساخت در حال اجرا بود. این فضا در سال ۱۳۷۷ پروانه گرفته و ۲۵ سال بعد اقدام به ساخت چهار طبقه دیگر کرده است. با توجه به گذشت این زمان و تغییر سه باره ضوابط شهرسازی، از شهردار منطقه تقاضا کردم پیگیری جدی کند. از سازمان نظام مهندسی نیز باید استعلام انجام می‌شد. گفتند که کاشانی مخالف است، بنده به لحاظ قانونی موضوع را پیگیری کردم. بنده درخواست کردم که بررسی مجدد صورت بگیرد و اینگونه نباشد که برداشت شود می‌توان پروانه گرفت و ۲۵ سال بعد به ساخت اقدام کرد.»

 

اینطور به نظر می‌رسد که معاونت شهرسازی و معماری شهردار تهران روند جدیدی را در پیش گرفته و پرونده پروانه‌هایی که متعلق به سالیان قبل است را دوباره به جریان انداخته است. در حالی که در این سالها طرح تفصیلی تغییرات بسیاری داشته و احتمال دارد پروانه‌های ساختمانی در طرح تفصیلی کنونی جای نگیرد.

 

صدور مجوز ۱۲ طبقه اضافه‌تر نسبت به طرح تفصیلی

ساختمانی در خیابان پانزدهم ولنجک در حال افزایش طبقات خود با پروانه ساختمانی صادر شده در سال ۱۳۸۲ است. در توضیحات بر و کف این پرونده نوشته شده: «با عنایت به پروانه مورخ ۱۲ شهریور ۸۲ سند تک برگ و درخواست تغییر نقشه اقدام شد. ملاک تراکم به دلیل اصلاح سند با توجه به نامه مورخ ۱۴۰۰.۱۰.۷ اداره کل تدوین و ضوابط و صدور پروانه طبق پروانه فوق‌الذکر (منظور پروانه سال ۸۲) اعلام گردید. در صورت درخواست هرگونه افزایش سطح اشغال تعیین و تکلیف باغات پیش از صدور پروانه الزامی است.»

 

جمعا ۶۱ واحد در این ساختمان ساخته خواهد شد. ساخت و ساز این ملک در طبقات مختلف به این شرح است: طبقه منفی ۵؛ انبار، تاسیسات، راه‌پله، آسانسور، سرویس بهداشتی، مرکز اجتماعات ساختمان و مشاعات. طبقه منفی ۴؛ انبار، پارکینگ، راه‌پله و آسانسور مسکونی، سرویس بهداشتی و مرکز اجتماعات ساختمان. طبقه منفی ۳؛ انبار، پارکینگ، راه‌پله و آسانسور مسکونی و ورزشی. طبقه منفی ۲؛ انبار، پارکینگ، راه‌پله و آسانسور مسکونی و فضای بازی بچه‌ها. طبقه منفی ۱؛ سرایداری، راه‌پله، آسانسور و استخر مسکونی، لابی و راه‌روی عمومی مسکونی. از همکف تا هفدهم: مسکونی، راه‌پله مسکونی، آسانسور مسکونی، لابی.

 

این ساختمان قرار است ۱۸ طبقه روی همکف ساخته شود آن‌هم در گران‌ترین منطقه تهران و با مجوزی که متعلق به سال ۸۲ بوده است. این در حالی است که پروانه‌ها پس از چند سال به خودی خود ابطال می‌شود. این ملک در خیابان پانزدهم ولنجک متعلق به یکی از سازنده‌های معروف منطقه یک است. این پروانه در حالی صادر شده که قبل از آن باید به دبیر کمیسیون ماده ۵ ارجاع شود. ضمن آن که مطابق بخشنامه بلند مرتبه‌سازی ابلاغ شده توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بیش از ۱۱ طبقه روی همکف ممنوع است.

 

 سرنوشت عجیب ملک خیابان پانزدهم ولنجک

این ملک در سال ۱۳۷۱ متعلق به دولت به نمایندگی اداره کل زمین شهری استان تهران بوده و طی قراردادی واگذاری سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران به دانشکده روابط بین‌الملل و مرکز آموزش‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه منتقل می‌شود. در سال ۱۳۷۶ به بنیاد ۱۵ خرداد منتقل می‌شود و طبق صفحه نقل و انتقالات سند مالکیت در سال ۱۳۸۰ به شرکت تعاونی مسکن شماره ۲ دانشگاه تهران و در نهایت در ۲۳ آبان ۱۴۰۰ به یکی از سازندگان منطقه یک آقای «ر. د» منتقل می‌شود.

 

با توجه به اینکه مالک طبق سند آقای «ر.د» است در حالی که پروانه صادر شده ۱۴۰۱ به اسم تعاونی مسکن شماره ۲ دانشگاه تهران است. این ملک در سال ۸۲ پروانه ساختمانی مشتمل بر ۲ طبقه زیرزمین، همکف و ۱۷ طبقه روی همکف داشته است. اما مهم این است که کلیه عملیات ملک از سنوات قبل تا سال ۹۷ در مرحله ستون‌گذاری طبقه ۵ متوقف و رها شده است. در سال ۹۸ دستور نقشه‌ای با تراکم ۴۲۰ درصد در ۷ طبقه و در سال ۹۹ دستور نقشه‌ای با تراکم ۳۶۰درصد با حداکثر ۶ طبقه برای این ملک صادر شده است. در سال ۱۴۰۰ دوباره دستور نقشه سال ۹۸ – با تراکم ۴۲۰ درصد و در ۷ طبقه – صادر شده است.

 


 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------