آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

طالبان می‌خواهد در چابهار نمایندگی اقتصادی داشته باشند



 رابطه طالبان با ایران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
در ادامه تلاش‌های طالبان برای دسترسی و استفاده از بندر چابهار در جنوب شرقی ایران، وزارت تجارت و صنعت رژیم طالبان اعلام کرد که هیئت فنی و تخصصی این وزارتخانه در سفر به ایران درخواست کرده است که به این گروه مجوز دهند در منطقه آزاد چابهار نمایندگی اقتصادی ایجاد کند. 

 ایندپندنت در گزارشی نوشت: رسانه‌های ایران نیز این خبر را بازتاب داده و نوشته‌اند که هیئت فنی وزارت تجارت و صنعت طالبان با حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد جمهوری اسلامی، ملاقات کرده است.

 

وزارت تجارت و صنعت طالبان اعلام کرد که محمد الله بختیار، رئیس بخش ترانزیت بین‌المللی این وزارت، در راس هیئتی به چابهار سفر کرد تا درباره عملی کردن زنجیره ترانزیتی چابهار که افغانستان و آسیای میانه را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، صحبت کنند.

 

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که هیئت طالبان خواستار ایجاد یک دفتر نمایندگی افغانستان در منطقه آزاد چابهار شده است. در اطلاعیه وزارت تجارت و صنعت طالبان آمده است: «اختصاص زمین موردنیاز برای فعالیت‌ تجار افغان، اولویت دادن به کالاهای ترانزیتی از این مسیر و فراهم آوردن تسهیلات برای تجار و سرمایه‌گذاران افغان از سرفصل‌های اصلی مذاکرات در این سفر بود.»

 

وزارت تجارت و صنعت طالبان اضافه کرده که حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از این پروژه حمایت کرده و در مورد عملی شدن آن به هیئت طالبان اطمینان داده است. اما رسانه‌های ایران به این نکته اشاره نکرده‌اند.

 

این درخواست اختصاص زمین و ایجاد دفتر نمایندگی طالبان در چابهار درست یک هفته پس از آن صورت گرفت که طالبان از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در یک پروژه بزرگ ساخت‌وساز در منطقه آزاد چابهار خبر دادند.

 

عبدالحکیم آصفی، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار، به رسانه‌ها گفت که سرمایه‌گذارانی از افغانستان در پروژه‌ای که «بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین» برج جنوب‌ شرق ایران توصیف شده است، ۳۵ میلیون دلار هزینه می‌کنند.

 

هرچند سرمایه‌گذاران از بخش خصوصی افغانستان‌اند، بدون تردید تحت حمایت رژیم طالبان و موردتایید آنان‌اند. زیرا در دو سال و شش ماه گذشته، جمهوری اسلامی ایران کلیه امور مربوط به افغانستان را با هماهنگی طالبان انجام داده و پس از تایید این گروه، به آن مجوز داده است. تحویل دادن سفارت و کنسولگری‌های افغانستان به طالبان و اخراج دیپلمات‌ها و کارکنان دولت پیشین افغانستان از نمایندگی‌های این کشور در ایران و حتی ایجاد سازوکاری برای تحویل دادن برخی افراد موردنظر طالبان به این گروه مواردی‌اند که این ادعا را ثابت می‌کنند.

 

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، هم که هیئت اعزامی طالبان را در سفر به چابهار همراهی می‌کرد، موضوع سرمایه‌گذاری تاجران افغان در پروژه ساختمان‌سازی را یک اقدام مهم نامید و گفت: «حضور هیئت طالبان در چابهار به همکاری‌های ترانزیتی محدود نیست و هدف اصلی بهره‌برداری افغانستان و جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل‌های اقتصادی یکدیگر است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------