آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

درخواست صنایع کنسرو برای افزایش قیمت رب گوجه و تن ماهی



 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
سندیکای صنایع کنسرو در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار حذف قیمت‌گذاری پیشینی رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تن یا افزایش قیمت منطقی این کالاها شدند. 

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سندیکای صنایع کنسرو در این نامه، بر اساس تصمیمات جلسه ۸ آبان ۱۴۰۰  ستاد تنظیم بازار کشور، دو محصول کنسرو ماهی تون و کنسرو رب گوجه فرنگی مشمول قیمت گذاری پیشینی شده، این در حالی است که دولت هیچ کنترل و نظارتی بر روی مواد اولیه این دو محصول نداشته و اساساً امکان چنین نظارتی نیز وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت ماهی تون صید داخل طی یکماه گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده برای کنسرو ماهی تون ۱۸۰ گرمی ساده را ۳۵ هزار تومان تعیین کرده است.

 

این تشکل بخش خصوصی معتقد است چنانچه قرار باشد ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها برای عوامل زنجیره توزیع و عرضه رعایت شود، قیمت تولید کننده کنسرو ماهی تون باید ۲۷ هزار و ۶۶۰ تومان در نظر گرفته شود. حال آنکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نهاده‌ها و هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده این محصول در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

 در این نامه به قیمت کنسرو رب گوجه فرنگی نیز  اشاره شده که طبق اعلام سندیکای صنایع کنسرو، با در نظر گرفتن قیمت کنونی مواد اولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید قیمت تولید کننده ۴۳ هزار تومان و قیمت مصرف کننده  ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان درج شود، که با نرخ کنونی تولید کننده ۳۱ هزار و ۵۰۰ و مصرف کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان قابل قیاس نیست و این موضوع، تولید کننده را متحمل زیان کرده است.

 

این تشکل هشدار داده که نتیجه این امر، کمبود کالا و آشفتگی بازار و عرضه کالای غیر استاندارد خواهد بود.

 

سندیکای صنایع کنسرو در پایان از رئیس ستاد تنظیم بازار کشور خواسته این دو محصول از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج شود یا دست کم در کوتاه ترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آنها صادر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------