پرداخت یارانه نقدی باعث کوچک‌تر شدن سفره کارگران شد/ مردم دیگر تحمل گرانی و تورم را ندارند



پرداخت یارانه نقدی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
افزایش ناگهانی چند برابری قیمت ها و در مقابل بالا رفتن ناچیز دستمزد بازنشستگان در سال جاری باعث شده تا سفره کارگران و بازنشستگان کوچکتر از قبل شود. این در حالی است که دغدغه‌های هزینه‌ درمان این قشر از افراد جامعه را هم باید به آن افزود. 

به گزارش ایلنا از شیراز متاسفانه رنج مردم تمامی ندارد و گویا دولت سیزدهم هم قصد ندارد تا حدودی آرامش و ثبات قیمت را به خانواده‌ها بازگرداند. آن طور که راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر فارس می گوید: پرداخت یارانه نقدی اقدام نامناسبی است که دولت‌ها بدون پشتوانه پول را چاپ می کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند که در نهایت سبب تورم، گرانی و لاغر شدن سفره کارگران می شود.

 

وی با بیان اینکه دولت اذعان کرده که یارانه را در یک مقطع زمانی به صورت نقدی پرداخت کند و در ادامه به صورت کالا برگ در اختیار مردم قرار دهد می گوید: تبدیل شدن یارانه به کالا موضوعی متفاوت است و در صورتی که این یارانه به کالا تبدیل نشود قصه یارانه دولت نهم و دهم پیش می آید که در نهایت منجر به نقدینگی و افزایش نرخ تورم و تعطیلی بسیاری از تعاونی های توزیع شد.

 

علی راستگو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هنوز یارانه به حساب تعدادی از کارگران در استان فارس واریز نشده است می گوید: متاسفانه هنوز یارانه به حساب بعضی از افراد واریز نشده است.

 

این فعال کارگری با اشاره به اینکه سرنوشت 4 میلیون بازنشسته در دستان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد بیان می کند: در حال حاضر بسیاری از بازنشستگان بارها با ما تماس می گیرند و از عدم افزایش حقوق ها ناراضی اند.

 

لزوم حمایت بیشتر دولت از دهک های پائین جامعه

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر یک خانواده 4 نفره ماهیانه نمی تواند با در آمدی بالغ بر 15 میلیون تومان زندگی و اموراتش را بگذراند، می گوید: افزایش قیمت قوطی روغن 4 کیلویی به حدود 400 هزار تومان باعث می شود تا تمام افراد با هر درآمدی با مشکل مواجه می شوند و دولت باید دهک های پائین جامعه را بیشتر حمایت کند.

 

این فعال کارگری با اشاره به اینکه دولت باید کالابرگ بیشتری را به دهک های پائین و ضعیف جامعه اختصاص دهد ادامه می دهد: اگرچه دولت اعلام کرده که قیمت تنها چند قلم کالا را گران کرده است اما نبود نظارت کافی در بازار سبب شده تا نرخ بسیاری از محصولات افزایش یابد و گران شود.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه وجود و فعالیت های تعاونی مصرف می تواند کالا را به صورت دقیق تر در اختیار مردم قرار دهد می افزاید: قطعا این مهم سبب اشتغالزایی بسیاری از افراد می شود.

 

راستگو با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر نظارت ها بر قیمت ها به صورت دقیق انجام نمی شود می گوید: متاسفانه شاهدیم مغازه داران محصولاتشان را به قیمت دلخواه به مردم می فروشند.

 

دستور مسئولان در  صدا و سیما تاثیری در ارزانی قیمت ها ندارد

وی با بیان اینکه با دستور مسئولان در رسانه ها و صدا و سیما قیمت ها ارزان نمی شود می افزاید: مسئولان در شرایط فعلی باید در مرحله نخست قیمت ها را کاهش دهند و بعد اقدام به فرمایشات دستوری در تلویزیون و رسانه ها کنند.

 

دبیر اجرائی خانه کارگر فارس با بیان اینکه با در نظر گرفتن یارانه ها به مردم متوجه می شویم که این مبلغ تاثیری در سفره مردم و یک خانواده 4 نفری ندارد می گوید: متاسفانه این مهم باعث ایجاد مشکل برای مردم می شود و مغازه داران قیمت دیگر محصولات هم در کنار این 4 قلم جنس گران می شود.

 

راستگو در ادامه با بیان اینکه پرداخت یارانه باعث شده تا گوشه‌ای از تورم افزایش یابد می افزاید: هنوز شهد افزایش نرخ دستمزد ها بر کام کارگران ننشسته بود که قیمت محصولات چند برابر گران شد.

 

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد افزایش 50 الی 100 نرخ اجاره بها در شیراز هستیم می گوید: متاسفانه تمام این موارد سبب ایجاد مشکلات برای مردم می شود.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه مسئولان باید با بررسی تمام جوانب نرخ دستمزد و حقوق ها را افزایش دهند می گوید: افزایش نرخ تورم دیگر اجازه قوت گرفتن به کارگران را نمی دهد.

 

مردم دیگر تحمل گرانی ها و تورم را ندارند

زهرا درویشی بازرس کانون تأمین اجتماعی شیراز و رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه افزایش ناگهانی قیمت ها  باعث وارد شدن شوک ناگهانی به اقشار ضعیف جامعه شد، می‌گوید: اقشار  ضعیف مردم و بسیاری از کارگران و بازنشستگان دیگر تحمل تورم افسارگسیخته و ضربه شدید افزایش قیمت ها را ندارند .

 

وی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه هر چند که با این طرح دولت قصد کاهش قیمت و رفاه بهتر مردم را دارد، اما بدون ساختار و برنامه و اقناع سازی این اقدام میسر نیست می افزاید: بی شک شروع این برنامه از طریق  آزاد سازی قیمت‌ها با اقلام ضروری و مصرفی مردم به هیچ وجه منطقی و جوابگوی زندگی بحران زده و غیر متعارف مردم نخواهد بود و موجب از بین رفتن آرامش روحی و روانی این قشر از جامعه شده است.

 

بازرس کانون تأمین اجتماعی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه حذف ارز و اختصاص آن به قشر آسیب پذیر باید از سال‌های گذشته انجام می شد ادامه می دهد: متاسفانه این اقدام نباید به صورت آزمون و خطا از جیب ملت و مردم آغاز می شد.

 

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با اشاره به اینکه لغو سوبسیدها و خرج کردن بجا و درست آن هم از طرف دولت و مردم نیاز به یک شجاعت اخلاقی و هزینه بسیار استثنایی دارد، می گوید: قطعا این مهم نیازمند عزم واقعی تمام مردم است و این در حالی است که سود این بخش باید به جیب تمام اقشار جامعه بخصوص قشر ضعیف بود.

 

جراحی اقتصادی بدون ساختار آسیب زیادی به فرودستان وارد می کند

درویشی اعقتاد دارد که این جراحی اقتصادی بدون ساختار با این روش به  قشر فرو دست جامعه آسیب های زیادی وارد می کند.

 

بازرس کانون تامین اجتماعی شیراز با اشاره به اینکه به رغم اینکه شعارهای انتخاباتی توجه به معیشت اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه بود ، اما کارگران و بازنشستگان روز به روز کمرشان زیر فشار اقتصادی و افزایش جهشی قیمت های کالای ضروری خرد شده است می گوید: متاسفانه در این شرایط صبر این دو قشر دیگر لبریز شده که امیدواریم بر روی قیمت ها کنترل و نرخ ها ی اقلام مصرفی را کاهش دهند و برنامه های آنها نتایج مثبت داشته باشد و ملت را به رفاهی که حق آنهاست برسانند .

 

بازرس کانون بازنشستگان با تاکید بر اجرای مصوبات شورایعالی کار و سرعت بخشیدن به اجرا و ابلاغ به سازمان جهت صدور افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران هشدار داد و افزود: قطعا این گروه از بازنشستگان عرصه کار و تولید هیچ نقشی در آشفتگی اقتصادی جامعه ندارند و همواره هم مورد بی عدالتی و بی توجهی قرار گرفته اند .

 

درویشی تصریح کرد: افزایش حقوق بازنشستگان قانونی بوده  و هیچ  فشاری بر منابع دولت ایجاد نمی کند زیرا بازنشستگان همواره مهمان سفره خود و از دسترنج سوابق بیمه‌ای که دارند بهره‌مند می شوند و تاخیر دو ماهه در ممانعت افزایش حقوق موجب تحقیر و بی مهری به بازنشستگان تأ‌مین اجتماعی و گناه نابخشودنی نسبت به جایگاه و منزلت بازنشستگان بوده است.

 

درویشی با بیان اینکه اگرچه کارگر‌ان شاغل وبازنشسته همراهان دیروز و امروز جامعه هستند اما قرار دادن این دو قشر در انتظار و بلاتکلیفی یک حرکت ضد اخلاقی و مخالف با قانون است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------