آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

حذف یارانه‌ پُردرآمدها توسط استانداران و فرمانداران در حال انجام است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , یارانه‌ پُردرآمدها
وزیر کار درخصوص حذف یارانه برخی دهک‌های پردرآمد گفت: حذف یارانه پُردرآمدها بر اساس مصوبه کارگروهی مرکب از وزارت کار و توسط استانداران و فرمانداران در حال انجام است.

 به گزارش تسنیم، محمد شریعمداری در حاشیه مراسم تجلیل از مهارت آموختگان برتر نیروهای مسلح در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مرکز آمار ایران مرکز اصلی اعلام آمارهای رسمی کشور است و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند آمار جداگانه‌ای اعلام کنند.

 

وی افزود: براساس آمار اعلام شده توسط این مرکز، در سه ماهه ابتدای امسال نسبت بیکاران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. دلایل کاهش نرخ بیکاری می‌تواند، کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و استفاده از وام‌های ارزان 4 و 6 درصدی در شهرهای زیر 10 هزار نفر و روستاهای کشور باشد که سهم این نوع اشتغال (روستایی) در سبد اشتغال کشور از کمتر از سه درصد به 25.3 درصد افزایش یافته است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجود محدودیت‌ها علیه کشور و کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، جایگزین‌هایی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده، بر این اساس بخشی از نیازها در این حوزه مرتفع شده و نرخ بیکاری افزایش نیافته است.

 

شریعتمداری با اشاره به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر اظهار داشت: طبیعی است به دلایل برخی محدودیت‌ها علیه کشور، در مجموع سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در کشور روند کاهشی داشته باشد اما با جایگزینی‌هایی که انجام شده همچون پرداخت منابع ارزان قیمت برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر، استفاده از مکانیزم مهارت آموزی برای فعالان علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی، دانش آموختگان دانشگاه‌ها، آموزش واقعی در محل کار و مشاغل خانگی به صورت جایگزین عمل کرده و بخشی از نیاز اشتغال را مرتفع کرده است.

 

وزیر کار در ادامه در خصوص حذف یارانه برخی دهک‌ها گفت: براساس مصوبه هیات وزیران کارگروهی مرکب از وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه‌ و بودجه، وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نحوه همکاری و اقدام استانداران و فرمانداران را در شناسایی دهک‌های بالای درآمدی که استفاده آنها از یارانه امر ممدوحی نیست، مشخص می کند.  

 

وی افزود: امیدواریم در چارچوب این برنامه با محوریت استانداران و فرمانداران بتوانیم اگر منابعی در این زمینه پس انداز شد، صرف فعالیت‌های محرومیت زدایی و حل مشکلات اشتغال استان‌هایی که در این زمینه قدم برداشتند براساس چارچوب آیین نامه‌ای که به تصویب این صندوق رسید، بکنیم.

 

وزیر کار درباره طرح مهارت آموزی سربازان گفت: امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده است و نهضت مهارت افزایی به عنوان یکی از مهمترین نیازهای مهم جامعه توسط همه نهادهای انقلاب اسلامی به خصوص نیروهای مسلح و شرکای اجتماعی آن به رسمیت شناخته شده است و همه با همکاری مشترک قابل ملاحظه ای جامعه اقتصادی را یاری می‌کنند.

 

وی افزود: امروز جوانان نیاز دارند در کنار توانایی‌هایی که دارند به سرمایه مهارت مجهز شوند و این دو در کنار هم همچون دو بال یک پرنده زمینه ایجاد اشتغال مولد پایدار برای آنها فراهم کند. یکی از نقایص امروز نیروهای آموزشی کشور، عدم توفیق کافی در مجهز کردن دانش آموختگان در عرصه‌های مختلف تحصیل به آموزش‌های فنی و حرفه ای است.

 

وی افزود: در همکاری‌ ارزشمند با ستاد کل نیروهای مسلح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای در چارچوب توافق‌نامه‌ای با مربیان و اساتید این سازمان با حضور در مراکز مختلف نظامی و انتظامی که در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح است این امکان فراهم شده که 500 هزار نفر نیروی ورودی به مجموعه فعالیت‌های آموزشی نیروهای مسلح برای دوره مقدماتی سربازی که معادل همان هم در سال خروجی نیروهای مسلح برای ورود به بازار است در دوره خدمت مهارت فنی و حرفه‌ای را در یکی از رشته‌ها آموزش ببینند.

 

وزیر کار گفت: در دوران طی شده با تشکیل بیش از6500 دوره آموزشی در سطح کشور، نزدیک به 130 هزار نفر از در دوران سربازی در دوره‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر آموزش دیدند.بیشترین اشتیاق در دوره تعمیر و نگهداری خودرو، برقکاری ساختمان و عیب‌یابی در این عرصه بوده است و آموزش‌های کامپیوتری و یارانه‌ای هم مورد توجه متقاضیان قرار گرفته است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------