سود ناشی از اختلاط خاک در گندم به جیب دلالان می‌رود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,اختلاط خاک و شن در گندم
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: سود ناشی از اختلاط خاک و شن در گندم به جیب دلالان و واسطه‌گران می رود. 

«سید محمدرضا مرتضوی » روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که مشکل مخلوط سازی خاک در گندم مربوط به سالهای گذشته نیز می‌باشد، افزود: بروز چنین مشکلاتی در خرید گندم مخلوط شده با خاک، شن و ماسه نشات گرفته از سیاست‌گذاری های اشتباه تصمیم‌گیران درخصوص افزایش قیمت گندم است که باعث می‌شود دلالان از این موضوع سود ببرند.

 

به گفته وی، با افزایش قیمت گندم توسط دولت، برخی سودجویان با نبستن دریچه‌های هوای کمباین‌ها باعث می‌شوند خاک، خاشاک و شن با گندم مخلوط شود تا با قیمت‌های بالاتری آنها را به فروش برسانند، زیرا این حجم اختلاط خاک در گندم منطقی نیست.

 

وی اظهارداشت: آنچه مشخص است، یک ریال از این پول به جیب کشاورزان و گندم کاران نمی رود و آنان از این موضوع منتفع نمی‌شوند.

 

مرتضوی تصریح کرد: درحالی کارخانجات آرد سازی حق افزایش قیمت محصول خود را ندارند که بررسی‌ها در سالهای اخیر نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از گندم مخلوط شده با خاک است که جز ضایعات در صنعت آرد و نان به شمار می‌رود که تمامی خسارت ناشی از این ضایعات توسط صنعت آرد پرداخت می شود.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران براین باور است که  گندم تولیدی کشور از کیفیت بالایی برخوردار است اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، اختلاط خاک در گندم صنایع آرد سازی را با مشکل جدی روبرو کرده زیرا بخش عمده فعالیت کارخانه‌های تولید آرد کشور، پاکسازی خاک و ضایعات از گندم شده است.

 

به گزارش ایرنا، طبق آمار سال ۹۶ میزان اختلاط خاک در گندم هفت درصد بود که با تلاش های وزارت جهاد کشاورزی این میزان به پنج درصد رسیده بود؛ این درحالیست که در اکثر کشورهای دنیا میزان وجود خاک در گندم برداشت شده حدود دو دهم درصد است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------