بانک برای ارائه ۲۲۰ میلیون درهم تسهیلات کپی شناسنامه هم نگرفته است



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,بانک
رئیس شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی گفت: بانک ملت برای ارائه ۲۲۰ میلیون درهم تسهیلات حتی کپی شناسنامه از متهم فلاحتیان نگرفته است. 

حجت الاسلام محمد موحدی آزاد روز سه شنبه در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم اقتصادی از مهدی فلاحتیان متهم ردیف دوم پرسید "آیا هنگام دریافت تسهیلات از شما کپی شناسنامه گرفتند؟" که متهم گفت "نمی دانم ولی حتما شناختی از من داشتند."

 

قاضی با کنایه به متهم گفت: شما از دیواندری و سعادتی تشکر کردی که حتی کپی شناسنامه نخواستند و مشکلت را حل کردند؟!

 

وی افزود: شما به قدری آدم خوبی می شوید که چنین مبلغ کلانی را سخاوتمندانه از بیت المال در اختیار شما قرار می دهند و حتی کپی شناسنامه نمی خواهند!

 

نام متهم در فهرست سیاه قرار دارد

فلاحتیان با اشاره به فعالیت‌های تجاری خود گفت که هشت شرکت دارد و در پاسخ به قاضی دادگاه که چه میزان از سهام این شرکت ها متعلق به اوست، اظهار داشت که بیشترین سهام این شرکت ها را دارد.

 

قاضی از متهم پرسید "شما که بدهکار بانکی بودی چگونه به خود اجازه دادی از بانکی دیگر تسهیلات بگیری؟" که متهم پاسخ داد: من بدهکار هستم ولی معوقه بانکی ندارم.

 

رئیس دادگاه اعلام کرد "در گزارش ها آمده است که شما جزو بدهکارانی هستید که موعد پرداخت بدهی اش گذشته و نام شما و سه برادرت را در فهرست سیاه قرار داده اند" ولی متهم پاسخ داد: من به بانک های صادرات و ملت بدهی معوق داشتم و به بانک پارسیان نیز پنج میلیون بابت سود بدهکارم.

 

قاضی از فلاحتیان پرسید که به چه میزان از بانک ملت تسهیلات گرفته و متهم مبلغ ۳۴۳ میلیون درهم را اعلام کرد ولی رئیس دادگاه سوال کرد که آیا درخواست خود را به صورت کتبی داده یا شفاهی و متهم گفت به صورت کتبی ارائه کرده ‌است.

 

رئیس دادگاه از متهم خواست تا درباره علت درخواست تسهیلات سخن بگوید و متهم اظهار داشت که تسهیلات را برای زیرساخت‌ها گرفته است و با وارد کردن تیرآهن از کشورهای هند، چین و ترکیه تلاش می کرده است تا این زیرساخت ها را ایجاد کند.

 

قاضی موحد سوالاتی درباره کیفیت دریافت تسهیلات پرسید و متهم پاسخ داد: ما واردات را از طریق دبی خریداری می‌کنیم و این ارزها به حساب دبی وارد شده است.

 

متهم همچنین درباره قراردادهای خود با بانک گفت: من با بانک ملت قرارداد داشتم و موضوع آن نیز تسهیلات مشارکت بوده تا آن را بگیریم و ۱۲ درصد سود نیز به بانک بدهیم.

 

قاضی پرسید چرا متهم تسهیلات را به موقع بازنگردانده و فلاحتیان پاسخ داد: چون ما از وزارت نیرو طلب داشتیم، نتوانستیم بدهی مان را به موقع پرداخت کنیم و در واقع ۱۵ میلیون درهم از سال ۹۴ مانده است. رئیس دادگاه سخنان متهم را رد کرد و گفت: شما فقط ۲۵ میلیون درهم داده ای و در واقع اصل پول را واریز کرده ای. 

 

بانک پارسیان ۲ برابر تقاضای متهم تسهیلات داده است

قاضی از فلاحتیان سوال کرد که از بانک پارسیان چقدر تسهیلات گرفته و متهم اظهار داشت: ۱۱۰ میلیون درهم از بانک پارسیان گرفتم که البته به دستور دیواندری از آقای ابوالحسنی دریافت کردم.

 

رئیس دادگاه درباره نحوه دریافت این تسهیلات پرسید و متهم اعلام کرد: دیواندری به صورت حضوری دستور داد و با ابوالحسنی نیز تماس گرفت و به من گفت که پیش ابوالحسنی بروم.

موحد خاطرنشان کرد: شما در حالی این تسهیلات را گرفتی که به بانک ملت بدهکار بودی و مسئله اصلی در پرونده شما تسهیلاتی است که از بانک ملت و پارسیان گرفته ای.

 

فلاحتیان در جواب قاضی که چقدر تسهیلات از بانک پارسیان تقاضا کرده، اظهار داشت: من تقاضای ۱۱۰ میلیون درهم داشتم.

 

قاضی از متهم خواست تا بگوید این تسهیلات را در چه راهی خرج کرده و فلاحتیان اعلام کرد "۳۰ میلیون درهم را بابت بدهی بانک ملت پرداختم." ولی قاضی تاکید کرد: گزارش شده که ۲۲۰ میلیون درهم گرفته‌ای.

 

قاضی: اسامی دریافت کنندگان تسهیلات را افشا خواهم کرد

رئیس دادگاه از متهم خواست تا بگوید چرا دو برابر تسهیلات درخواستی را دریافت کرده و فلاحتیان گفت: بعد از اینکه پول به حساب من آمد، چک صادر کرده و این تسهیلات را به نام اشخاص می نوشتم.

 

قاضی موحد از متهم خواست تا اسامی دریافت کنندگان چک ها را اعلام کند ولی فلاحتیان با بیان جملاتی مانند "از بانک بپرسید"، "به یاد ندارم" یا "در دادسرا گفتم" پاسخ رئیس دادگاه را می داد و قاضی موحدی تاکید کرد: ۱۱۰ میلیون درهم به حساب بانک برنگشته است و بر اساس گزارش‌ها شما پول‌هایی را خرج کرده ای که در صورت لزوم اعلام خواهم کرد و در جلسه علنی افشا می کنم.

 

متهم بنای صداقت در پاسخگویی ندارد

رئیس دادگاه اضافه کرد: شما ۱۱۰ میلیون درهم به صورت چک در وجه اشخاص مختلف صادر کردی و از جلسه اول مشخص شد که شما بنا نداری صادقانه پاسخ دهی. شما جواب نسیه به دادگاه می‌دهی که به درد محکمه نمی خورد. این جواب ها دفاع نیست.

 

وی افزود: اگر شما نکته ای را به خاطر نداری، می‌توانید بگویید تا سوال ها را از وکیل بپرسیم. برگزاری دادگاه برای شنیدن دفاع متهم است و پاسخ های کلی و نسیه شما فایده ای ندارد.

 

البته متهم اعلام کرد که دستور صدور چک ها با سعادتی بوده است. 

 

مدیرعامل شرکت نیروگاهی با مدرک سیکل

رئیس دادگاه خطاب به متهم اظهار داشت: مدرک تحصیلی شما سیکل است و چگونه مدیرعامل یک شرکت نیروگاهی شدی؟

متهم پاسخ داد: من کاسب بازار هستم و سال ها در زمینه تجارت تجربه دارم.

 

قاضی سوال کرد: تاکنون به کدام کشورها سفر کرده ای؟

متهم پاسخ داد: به کشورهای آلمان، فرانسه، کره و دبی.

 

موحد پرسید: چرا بدون مصوبه هیئت مدیره به شما تسهیلات دادند؟

متهم در جواب گفت: این موضوع را از بانک بپرسید. در سال ۷۵ تا ۱۰۰ برابر این مبلغ را ذوب آهن به من می داد.

 

موحد سوال کرد: چگونه با (آقای) آرام آشنا شدی؟

فلاحتیان پاسخ داد: هنگامی که برای تمدید قراردادها صحبت می کردیم با او آشنا شدم.

 

قاضی پرسید: از دیواندری مجوز چه میزان تسهیلات را گرفتی؟

متهم جواب داد: تسهیلات بانک پارسیان را از دیواندری می گرفتم و بقیه را از سعادتی.

 

رئیس دادگاه سوال کرد: چگونه توانستی سه درصد از سهام بانک صادرات را خریداری کنی؟

متهم گفت: در سال ۸۸ این میزان از سهام را خریدم.

 

قاضی پرسید: بابت این میزان از سهام، ماهانه چقدر سود می گیرید؟

فلاحتیان گفت: این مساله را از بانک بپرسید.

 

رئیس دادگاه همچنین پرسید: شما ۶ میلیون درهم سود را به چه کسی دادی؟

متهم گفت: ۱۲ درصد سود به سعادتی دادم که البته چک را در وجه شخص دیگری که نماینده سعادتی بود، صادر می کردم. 

 

قاضی از متهم خواست تا نام نماینده سعادتی را اعلام کند و فلاحتیان از سمانه حضرتی یاد کرد. 

 

قاضی موحد گفت: شما که تاجر هستید، با قانون تجارت هم آشنایی داری؟

متهم پاسخ مثبت داد و قاضی پرسید "دفتر روزانه چیست؟" که فلاحتیان توضیحاتی داد و گفت که حسابرس رسمی هم دارد. در این هنگام رئیس دادگاه از این متهم خواست تا دفاتر روزانه شرکت های خود را در جلسه بعد به همراه بیاورد.

 

رئیس دادگاه درباره میزان دارایی و املاک متهم در خارج از کشور پرسید و فلاحتیان پاسخ داد: در سال ۸۰ یک ویلای ۵۰۰ متری در دبی به مبلغ سه میلیون درهم خریدم و یک آپارتمان نیز در سال ۷۸ خریداری کردم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------