آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

مرکز آمار: تورم در بهار امسال ۳۷.۶ درصد/ خوراکی‌ها ۵۶ درصد تورم داشتند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,
طبق اعلام مرکز آمار، در فصل بهار امسال نرخ تورم ۳۷.۶ درصد و تورم خوراکی‌ها ۵۶.۴ درصد بوده است که در میان خوراکی‌ها سیب‌زمینی با ۹۰.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت و تخم‌مرغ با منفی ۱۸.۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش فصلی اقتصاد ایران توسط مرکز آمار در فصل بهار ۱۳۹۸ شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی کل کشور (بر مبنای سال ۱۳۹۵) رقم ۱۷۳.۱ را نشان می‌دهد؛ به طوری که درصد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به ۱۲ ماه مشابه قبل برای این شاخص ۳۷.۶ درصد بوده است.

 

همچنین در این فصل نرخ تورم برای خانوار‌های شهری ۳۶.۹ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۴۱ درصد بوده است. نرخ تورم گروه‌های «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۵۶.۴ و ۳۰.۱ درصد بوده است.

 

در فصل بهار امسال درصد تغییرات شاخص کل قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی مربوط به دهک دهم به میزان ۴۰.۲ درصد بوده است. همچنین شاخص نرخ تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» برای این دهک ۵۶ درصد و نرخ تورم «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» ۳۶.۳ درصد ثبت شده است.

 

کمترین میزان تغییرات شاخص کل قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی هم مربوط به دهک اول با ۳۷.۱ درصد بوده و همچنین شاخص نرخ تورم گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» برای این دهک ۵۲.۲ درصد و نرخ تورم «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» ۲۵.۲ درصد برآورد شده است.

 

شاخص کل قیمت تولیدکننده (بر مبنای سال ۱۳۹۰) رقم ۴۷۱.۴ را نشان می‌دهد؛ به طوریکه درصـد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به دوازده ماه مشابه قبل برای این شاخص ۵۸.۶ درصد بوده است. در این فصل گروه اصلی صنعت با ۷۷.۲ درصد بالاترین نرخ تورم را داشته است.

 

شاخص کل قیمت کالا‌های صادراتی برحسب ریالی رقم ۴۴۱.۴ و دلاری رقم ۱۴۰.۲ را نشان می‌دهد؛ به طوریکه درصـد تغییرات ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۸ نسبت به ۱۲ ماه مشابه قبل بر حسب ریالی ۷۸.۴ و دلاری ۱۹.۳ درصد بوده است. نرخ تورم ریالی و دلاری کالا‌های وارداتی نیز به ترتیب ۱۴۹.۷ و ۲۵.۱ درصد بوده است.

 

بررسی درصد تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری کل کشور نسبت به دوره قبل نیز بیانگر آن است که در بهار سال جاری سیب زمینی با ۹۰.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت و تخم مرغ با منفی ۱۸.۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------