آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

مالیات سنگین در انتظار خانه های خالی/ ۳ برابر آمار جهانی خانه‌ خالی در ایران است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش کوتاه مدت ما اینست که با وضع مالیات سنگین بر واحد‌های خالی، حوزه مسکن را از موضوع سرمایه گذاری خارج کنیم. 

به گزارش تسنیم، محمود محمودزاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت وزارت راه و شهرسازی افزود: براساس آمار حدود 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی داریم که هدف گذاری ما اینست که با وضع مالیات و موارد تشویقی بتوانیم حداقل 40 درصد این واحد‌ها را وارد بازار کنیم.

 

محمودزاده شرایط حاکم بر بازار مسکن یعنی گرانی و تورم را ناشی از به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این بخش عنوان کرد و تصریح کرد: نخست ما باید واحد‌های خالی را شناسایی کنیم و این کار با هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌های ذیربط مثل شهرداری ها، سازمان و ادارات ثبت، سازمان امور مالیاتی، ادارات برق و آب و گاز شده با سرعت مناسبی در حال انجام و با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان و فراهم شدن اطلاعات آن، این کار شدنی است.

 

وی گفت: بعد از جمع آوری اطلاعات و هم پوشانی و راستی آزمایی‌ها که ممکن است حضوری هم انجام شود اقدام به وضع مالیات خواهد شد به نحوی که دیگر برای سوداگران صرف نکند خانه‌ای را خالی نگهدارند.

 

محمودزاده با بیان این که با امکانات امروز 70 تا 80 درصد خانه‌های خالی به راحتی قابل شناسایی است تصریح کرد: همان طور که عرض کردم این برنامه کوتاه مدت ماست و برنامه اصلی و میان مدت ما همان سیاست تولید مدام و پیوسته مسکن است، و آن هم یک سیاست جهانی تجربه شده است. الان ما بیش از 3 برابر آمار جهانی خانه‌های خالی داریم در حالی که در همه کشور‌ها چیزی حدود 3 درصد خانه‌ها به دلایلی موجه خالی است و آن‌ها هم این را با وضع مالیات سنگین ایجاد کرده اند.

 

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان این که در تهران هم اکنون 500 هزار واحد خالی داریم افزود: برنامه ریزی میان مدت ما تولید مستمر مسکن و اتمام باقمانده واحد‌های مسکن مهر و اجرای طرح ملی مسکن است و وقتی عملکرد بازار طبیعی شود دولت دیگر نیازی نمی‌بیند که دخالت کند.

 

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: ما اعتقادمان اینست که سیاست‌ها باید طوری باشد که بدون اجبار و دستور کار، تولید و عرضه مسکن انجام شود و سازندگان نیازی به احتکار نداشته باشند و راغب باشند خود به خود مسکن هایشان را عرضه کنند.

 

وی افزود: در دنیا هم درصد متعارفی از خانه‌ها بین 3 یا 4 درصد خالی است و در این شرایط که ما قرار داریم باید از فرصت‌هایی که داریم برای تولید و عرضه بیشتر مسکن تلاش کنیم و باید مشخص شود چقدر آپارتمان‌ها نیمه کاره مانده و چرا نیمه کاره مانده اند.

 

رهبر تصریح کزد: شناسایی همه واحد‌های خالی ممکن نیست و خیلی از آن‌ها قابلیت عرضه به بازار ندارد، یکی برای زیارت خریده در شهر زیارتی، یکی در محلی تفریحی خریده و ... یک زمانی هم خود سازمان مالیاتی اعلام کرد مالیات گرفتن از خانه‌های خالی به هزینه اش نمی‌ارزد.

 

 روانشادنیا کارشناس مسکن نیز با اشاره به این که دولت در ساخت مسکن ملی باید از تجربه‌های قبل استفاده کند و واحد‌ها را مطابق اصول استاندارد و با فناوری‌های نو بسازد و به موقع تحویل دهد گفت: ما در بخش مسکن مشکلات سخت افزاری جدی داریم مثل کمبود عرضه یا در فناوری ساخت با عقب افتادگی جدی روبرو هستیم که عمر مفید ساختمان را پایین می‌آورد.

 

وی افزود: مشکلات نرم افزاری هم داریم مثل این که بیش از 70 درصد تقاضای مصرفی خانه برای واحد‌های زیر 100 متر است، اما واحد‌های عرضه شده میانگین حدود 150 متری اند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------