آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

عدم عضویت در FATF عامل اصلی نداشتن ارتباط بانکی با ارمنستان



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,FATF
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: دلیل اصلی پایین بودن رابطه تجاری، نبود ارتباط بانکی بین دو کشور است. به خصوص در بحث FATF و مبارزه با پولشویی و قاچاق، دولت ارمنستان بسیار سخت‌گیر و حساس است. 

هرویک یاریجانیان در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص مبادلات تجاری ایران و ارمنستان و تاثیر قرارداد اوراسیا بر حجم معاملات گفت: با وجود سابقه دیرینه ارتباط دو کشور و نزدیکی اجتماعی و فرهنگی که بین دو ملت برقرار است اما متاسفانه در حوزه اقتصادی نتوانستیم به طور شایسته با یکدیگر ارتباط داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور بین 350 تا 400 میلیون دلار در سال است که پس از پیوستن به اتحادیه اوراسیا روند صعودی مناسبی به خود گرفته است. اما دلیل اصلی پایین بودن رابطه تجاری، نبود ارتباط بانکی بین دو کشور است. به خصوص در بحث FATF و مبارزه با پولشویی و قاچاق دولت ارمنستان بسیار سخت‌گیر و حساس است، اگر ما عضو این پیمان بودیم به طور حتم مبادلات مالی ما بسیار روان‌تر بود.

 

یاریجانیان افزود: از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا نیز اثرگذاری خاص خود را داشته است، این موضوع به همراه FATF باعث شده که تقریبا هیچ رابطه بانکی بین دو کشور وجود نداشته باشد. در ایروان یک شعبه بانک ملت فعال است اما این شعبه زیر نظر بانک مرکزی ارمنستان فعالیت ‌می‌کند و عملا یک بانک ارمنی با اسم ایرانی است.

 

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص میزان اثر گذاری اوراسیا بر حجم مبادلات دو کشور افزود: از زمانیکه که به این اتحادیه پیوستیم اتاق مشترک ایران و ارمنستان 6 هزار گواهی بازرگانی صادر کرده است. ضمن آنکه به واسطه همین قرار داد بود که امسال رکورد جدیدی در حجم تجارت خارجی دو کشور رقم خواهد خورد و انتظار داریم تراز کاملا مثبت به سمت ایران، تغییر پیدا کند و تا حدودی تعادل برقرار شود زیرا با حذف تعرفه‌ها، واردات برخی کالاهای اساسی و خوراک دام و سویا که تا پیش از این از آمریکای جنوبی صورت می‌گرفت اکنون از ارمنستان صورت بگیرد.

 

وی با انتقاد به برخی سیاستگذاری‌ها و نگاه‌های یک طرفه به تجارت بین المللی گفت: سیاستگذاران ما اعتقادی به تجارت دو جانبه ندارند و به دنبال این هستند که در تولید هر کالایی خودکفا شوند در حالیکه در دنیا امروز چنین چیزی امکان پذیر نیست و هیچ کشوری نیز نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. از سوی دیگر رقبای منطقه‌ای ما با استفاده از همین موضوع قراردادهای دو جانبه‌ای با این همسایه شمالی ما انعقاد می‌‌کنند به طور مثال در قبال حذف تعرفه 200 قلم کالای تولید آنها، 100 قلم کالا از این کشور وارد می‌کنند همین اقدامات باعث می‌شود که کشور گرجستان با جمعیت 5 میلیون نفر با ارمنستان که 3 میلیون نفر جمعیت دارد حجم تجارت 5 میلیارد دلاری داشته باشد.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان افزود: ارمنستان کشور کوچکی است و جمعیت کمی دارد ما می‌توانیم با دادن حداقل امتیاز مثلا واردات 10 قلم کالا به صورت انبوه از این کشور سهم اصلی از بازار این کشور را داشته باشیم ضمن آنکه این کشور منبعی دارد که ما در آن فقیر هستیم و آن هم آب است.

 

وی افزود: ارمنستان کشور پر آبی است و خاک حاصلخیزی دارد با توجه به مرز مشترک ما می‌توانیم برای کشت فرا سرزمینی از طریق تاسیس شرکت‌های مشترک حضور خود را در این کشور تقویت کنیم. مطابق قانون ارمنستان زمین و ملک قابل واگذاری به اتباع خارجی است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

 

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص اصلی‌ترین مبادلات دو کشور گفت: ما در حوزه انرژی به صورت تهاتری با این کشور مبادله داریم به طوریکه در فصل سرما از آنها برق وارد می‌کنیم و در فصل گرما به آنها گاز می‌دهیم. محصولات شیمیایی، پتروشیمی و کودهای صنعتی عمده صادرات ما به این کشور است و میوه، گوشت و برخی محصولات کشاورزی از این کشور وارد می‌کنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------