آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

70 درصد تهرانی‌ها‌ 2 ماه تاب‌آوری خواهند داشت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,تهران
بر اساس نتایج سومین نظرسنجی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که با همکاری ایسپا به صورت تلفنی در شهر تهران صورت گرفته است (با حجم نمونه هزار‌و 23 نفر)، 70 درصد جامعه نمونه تاب‌آوری اقتصادی کمتر از دو ماه را بیان کرده‌اند. 

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به اینکه مهم‌ترین راهبرد دولت در راستای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران در جامعه و کنترل روند شیوع آن، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، توصیه به ماندن در خانه و تعطیلی بخش عمده‌‌ای از کسب‌و‌کارها در هفته‌های اخیر بوده است، افزایش مشکلات اقتصادی خانوارها و کاهش حجم درآمد آنها در زمان کنونی و ماه‌های آینده، این موضوع را به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل خواهد کرد.

 

در این شرایط، بسیاری از خانواده‌هایی که به مشاغل خدماتی اشتغال داشته یا در بنگاه‌های بسیار کوچک یا به صورت روزمزد مشغول به فعالیت بوده‌اند یا فاقد بیمه هستند، بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. بنابراین دولت در راستای کاهش نگرانی‌های اقتصادی، اقدام به اتخاذ مصوباتی کرده که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

 

* مصوبه شورای پول و اعتبار درباره تعویق اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه و عدم شمول جریمه دیرکرد برای آنها در برخی از گروه‌ها.

* تصمیم برای اعطای مبلغ 200 تا600 هزار تومان برای سه میلیون خانوار کم‌بضاعت به‌عنوان بسته معیشتی مربوط به کرونا.

* تصمیم در راستای اعطای وام یک تا دو میلیون تومانی چهار درصد بدون ضامن به کارگران فصلی با تنفس یک‌ماهه.

* تصمیم جهت اعطای اعتبار خرید یک میلیون تومانی به حدود 23 میلیون خانوار با دوره بازپرداخت 24‌ماهه و تنفس چهار‌ماهه.

* امهال حق بیمه سهم کارفرما به مدت سه ماه.

* تقسیط هزینه قبوض آب، برق و گاز برخی از تأسیسات.

 

با‌این‌حال به نظر نمی‌رسد این اقداماتی که تاکنون حتی اگر فرض را بگیریم که بی‌کم‌و‌کاست اجرا شده باشند، توانسته‌اند نگرانی‌های اقتصادی و واقعیت معیشتی آنها را رفع کند. از طرفی به‌ واسطه اشتغال بسیاری از خانوارهای دهک‌های پایین اقتصادی در بخش غیررسمی یا ناقص و فاقد پوشش بیمه‌ای لازم، امکان شناسایی و تحت پوشش قرارگرفتن همه آنها در طرح‌های حمایتی دولت دشوار است.

 

بر اساس نتایج سومین نظرسنجی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که با همکاری ایسپا به ‌صورت تلفنی در شهر تهران انجام شده، 70 درصد جامعه نمونه تاب‌آوری اقتصادی کمتر از دو ماه را بیان کرده‌اند و 34 درصد جامعه نمونه، در پاسخ به این پرسش که اگر به‌ خاطر کرونا تعطیلی شهر ادامه پیدا کند تا چه زمانی از نظر اقتصادی مشکلی نخواهید داشت، این‌گونه پاسخ داده‌اند که هم‌اکنون نیز نمی‌توانند و 35 درصد نیز پاسخ «یکی، دو ماه» را انتخاب کرده‌اند.

 

علاوه بر این، برخی از خانواده‌ها به واسطه شرایط خاص اجتماعی‌ خود، از‌جمله خانواده‌های دارای فرد مبتلا به بیماری‌های خاص یا معلول، خانواده‌های زن‌سرپرست، خانواده‌های سالمندی که حقوق بازنشستگی ندارند و خانواده‌هایی که در سال گذشته به واسطه درگیری با بلایای طبیعی ماند سیل و زلزله به‌شدت آسیب‌پذیر شده‌اند، با چالش‌های مضاعفی نسبت به سایرین مواجه بوده و نیازمند حمایت ویژه دولت به لحاظ اقتصادی هستند.

 

  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------