بازار گوشی های دست دوم، داغ شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,گوشی تلفن همراه

 

 گوشی تلفن همراه امروز یکی از اساسی‌ترین نیازهای ارتباطی است که انجام شدن بسیاری از فعالیت‌های روزانه انسان‌ها به وجود‌ آن بستگی دارد.

 

بازار گوشی در ایران هم همانند سایر بازارها به ارز وابسته است، نوسانات ارزی اخیر تغییرات قیمتی زیادی را به‌وجود آورد و باعث شد تا متقاضیان خرید گوشی‌های نو از این تقاضای خود به دلیل همین رشد قیمت‌های فزاینده عقب‌نشینی کنند. این عقب‌نشینی در همه دهک‌ها منهای آنهایی که پول‌شان از پارو بالا می‌رود بسیار بیشتر بود و برای تامین نیاز خود با دست کشیدن از گوشی نو به سمت خرید گوشی‌های کارکرده رفتند.

 

حالا مشتریان گوشی‌های تلفن همراه به دو دسته خریداران لوکس و دست دوم تقسیم شده‌اند البته عده‌ دیگری هم هستند که با این وضعیت حقوق و دستمزدها حتی فکر خرید گوشی را هم نمی‌توانند داشته باشند. به هر حال با افزایش قیمت ارز و همچنین بازگشایی مدارس و رونق آموزش آنلاین و جامعه مشتریان بالقوه ۱۴ میلیونی دانش‌آموزان، اولیا و مربیان قیمت گوشی در هر دو بخش افزایش داشته است و مشتریان ناچار امروز به دنبال گوشی‌هایی هستند که با توجه به توانایی مالی آنها قابل خرید باشد. رشد قیمت در این بازار پر مخاطب پیامدهای مختلفی را می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها کاهش دسترسی است.

 

در شرايطي که قيمت برخي از گوشي‌هاي پرچمدار از مرز 1000 دلار گذشته و با توجه به قيمت دلار امروز که حدود 22 هزار و 600 تومان قيمت‌گذاري شده است براي خريد يک گوشي پرچمدار حداقل بايد 22 ميليون تومان هزينه کرد که با توجه به ميزان درآمدهاي امروز دهک‌هاي پايين جامعه که به طور ميانگين دو تا چهار ميليون در ماه است و هزينه‌هايي که به گفته مراکز رسمي چيزي حدود 5/4 ميليون تومان براي يک خانواده چهار نفره است، اين امکان براي همه وجود ندارد. با بروز اين وضعيت و همچنين نوسانات لحظه‌اي و افزايشي نرخ ارز در بازار آزاد به تدريج شاهد رونق گرفتن هر چه بيشتر بازار موبايل‌هاي دست دوم و بازيابي شده در کشورمان و دهک‌هاي مختلف جامعه هستيم.

 

اين اتفاق جديدي نيست ولي مي‌تواند اينطور به موضوع نگاه کرد که مردم از دسترسي به گوشي‌هاي نو محروم شده و چاره‌اي جز استفاده از اين نوع گوشي‌ها ندارند. براساس اظهار فعالان بازار موبايل قيمت‌ها در بازار گوشي طي چند هفته گذشته 15 تا 30 درصد کاهش يافته است و گزارش‌ها در اين ميان حاکي از آن است که ميزان تقاضا براي گوشي‌هاي تلفن‌همراه بالاي 300 يورو در کشور کاهش پيدا کرده است به‌نحوي که ميزان تقاضا در سال 98 حدود 5/8 درصد بود، اما امسال به پنج درصد رسيد. برهمين اساس، 95 درصد واردات به گوشي‌هاي تلفن‌همراه زير 300 يورو اختصاص دارد که بازهم خريد آن براي عده‌اي سخت است.

 

ارتباط بازگشايي مدارس و افزايش قيمت

شيوع کرونا در جهان باعث شد تا کشورها به جاي آموزش حضوري از آموزش‌هاي آنلاين و از راه دور استفاده کنند. در کشور ما نيز به‌رغم اينکه مدارس به صورت حضوري بازگشايي شد، اما باز هم عده‌ بسيار زيادي از دانش‌آموزان هستند که دسترسي به مدرسه ندارند يا به لحاظ موضوعات بهداشتي و درماني نمي‌توانند در مدرسه حضور پيدا کنند و نياز به آموزش غيرحضوري و آنلاين دارند که با توجه به جمعيت بسيار بالاي دانش‌آموزان بازار بسيار خوبي براي فروشندگان گوشي تلفن همراه ايجاد شده است.

 

اين موضوع خود دليلي شد تا قيمت‌ها در بازار افزايش داشته باشد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت گوشي‌هاي کمتر از 300 يورو هم که مورد توجه خريداران در بازار بود با اندکي افزايش همراه است و همين موضوع باعث شده تا تقاضا براي خريد آن کاهش يابد. شکل‌گيري بازار گوشي‌هاي دست دوم و کارکرده آن هم به صورت جدي يکي از تبعات اين اتفاق است، ‌البته سرقت گوشي و عرضه آن در اين بازار نيز براساس اعلام مقامات انتظامي در اين شرايط شدت يافته است. به طور کلي تا زماني‌که افسار مديريت بازارهاي کشور در دست نرخ ارز باشد نمي‌تواند انتظار ديگري از اين بازار داشت.

 

احتمالات کاهش قيمت

با محدود شدن واردات و همچنين تداوم سايه تحريم؛ افزايش دوباره قيمت گوشي تلفن همراه دور از انتظار نيست،‌ هرچند که برخي از کارشناسان بازار اقتصادي معتقدند در صورت کشف واکسن کرونا و رشد مبادلات تجاري ايران با ساير کشورها و افزايش درآمدهاي ارزي و کاهش پايه پولي و افزايش تراز تجاري، قيمت ارز هم چند هزار توماني کاهش خواهد يافت و در اين بين مسئولان اقتصادي کشور بايد با اتخاذ تصميماتي در راستاي افزايش ارزش پول ملي گام بردارند که اگر اين اتفاقات بيفتد حتما شاهد کاهش قيمت در بين همه کالاها و به‌ويژه گوشي خواهيم بود.

 

اما تا آن زمان بايد براي مديريت تقاضا در بازار گوشي فکري شود که از بيشتر شدن فاصله بين تقاضا و عرضه جلوگيري شود تا بتوان از افزايش بيشتر قيمت جلوگيري کرد. با اين‌‌حال بازارهاي عرضه گوشي تلفن همراه هميشه شلوغ و پر رفت و ‌آمد است چراکه تا زمانيکه نياز وجود دارد افراد مجبورند اين نياز را به شکلي برطرف کنند. شايد وزارت صمت که البته فعلا وزير ندارد در آينده بتواند تمهيداتي را واردات مديريت شده گوشي تلفن همراه براي متعادل‌سازي بازار داشته باشد که مردم هم بتوانند با حداقل‌ها خريد کنند. محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفته است: «سالانه 10 تا 12 ميليون گوشي مي‌خواهيم و طبيعتا وزارت صمت بايد تدبير کرده و بازار را کنترل کند.»

 

بازار باثبات

مصرف‌کنندگان امروز در محدوديت‌هاي زيادي قرار دارند و با توجه به نيازي که دارند بايد به هر شکل به گوشي تلفن همراه دسترسي داشته باشند از اين رو دولت بايد با توجه به ناتواني توليدکنندگان داخلي در تامين نياز بازار، براي واردات مديريت‌شده اين کالا تمهيداتي را بيانديشد تا فشار از روي مردم برداشته شود آن هم با توجه به اينکه در شرايط حاضر آموزش آنلاين جزو لاينفک سيستم آموزشي شده است. البته که با مديريت بازار ارز و کنترل قيمت آن با افزايش درآمدهاي ارزي ميزان اثرگذاري آن را در ساير کالاها تا حد امکان کاهش دهد تا شايد شاهد ثبات قيمت در اين بازار باشيم.

 

آرمان‌ملی‌/ محمدسیاح 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------