آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

ورشکستگی کبابی‌ها



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,کبابی‌ها
 

کرونا چه تاثیری روی بازار اتحادیه گذاشته است؟

صنف ما عملا ورشکسته شده است. نه اینکه کمر خم کند یا بگویم فشار آمده بلکه به معنی واقعی ورشکسته شدیم. میزان افت فروش واحدهای ما نسبت به پارسال ۹۰درصد است و شرایط به گونه‌ای خراب است که ۷۶۰ واحد صنفی تعطیل شده‌اند. بسیاری از همکاران بنده از پس هزینه‌های کرایه مغازه و مواد اولیه برنیامدند و مغازه را بستند. 

 

 چند درصد از فروش شما بابت شیوع این بیماری کمتر شده است؟

برخی از همکاران من بابت چک‌هایی که نتوانسته‌اند پاس کنند زندانی شده‌اند. اگر بگویم دخل یکی از همکاران خوب است دروغ گفته‌ام. مراسم‌ها و محافل مردم تعطیل شده و به خاطر شیوع کرونا خانواده‌ها شام بیرون نمی‌روند. واحدهای کبابی و آش و حلیم به قدری ضرر کرده‌اند که تنها کسانی که صاحب مغازه هستند یا توان پرداخت هزینه‌ها در شرایط کنونی را دارند سرپا مانده‌اند، وگرنه فروش ما بالای 90 درصد کمتر شده است. 

 

 قیمت مواد اولیه چه میزان گران شده است؟

مواد اولیه واحدهای ما مشخص است، همان گوشت و پیاز و حبوباتی که مردم استفاده می‌کنند. افزایش قیمت این اقلام برای همه محسوس و روشن است و مردم با گوشت و پوستشان این گرانی‌ها را حس می‌کنند. 

 

 با وجود این افزایش قیمت‌ها اعضای اتحادیه شما چند درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند؟

گرانی‌ها به قدری شدید بوده که امثال من که کاسب هستیم دیگر نمی‌توانیم ادامه بدهیم، چه برسد به کارمندی که ماهی دو سه بار دست زن و بچه‌اش را می‌گرفت که شام را بیرون بخورند. از طرفی نمی‌توانیم نرخ‌نامه را گران‌تر کنیم چراکه مردم قدرت همراهی با افزایش قیمت را ندارند و فروش هم به قدری پایین آمده که هیچ کاسبی جرات نمی‌کند قیمت‌ها را گران کند. 

 

 اعضای اتحادیه از طرح‌های حمایتی دولت برای اصناف متضرر استفاده کردند؟

متاسفانه وام‌هایی که دولت برای اعضای اتحادیه به‌عنوان حمایت از نیروی انسانی تدوین کرد، بی‌تاثیر است. همان‌طور که گفتم شرایط اعضای اتحادیه ما به گونه‌ای است که 760 عضو کرکره مغازه‌هایشان را بالاجبار بسته‌اند و برای کاسب وام 20 میلیونی با سود 12درصد به درد نمی‌خورد.

 

 آیا تخفیف یا تسهیلاتی در حوزه مالیات برای صنف شما قائل شده اند؟

 دولت قول‌هایی بابت تخفیف‌های مالیاتی داده که امیدی به تحقق آن نداریم. وقتی در چنین شرایطی مالیات 12 درصد افزایش پیدا می‌کند دیگر امیدی به کمک نداریم ضمن آنکه شرایط همکاران من از وام و تخفیف عبور کرده و با این مسائل اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند. برخی از همکاران بابت چک‌هایی که نتوانستند پاس کنند و تعهداتی که نتوانستند از پس آن بربیایند الان در زندان هستند. در چنین مواقعی وام 20 میلیون تومانی به چه درد می‌خورد؟

 

 در لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی صنف شما جزو صنف‌های بحرانی معرفی شده است؟

ما جلسات زیادی با اتاق اصناف تهران و ایران داشتیم و بدون اغراق می‌گویم که آنها کاملا وضعیت ما را درک می‌کنند و در این چند ماه تلاش‌های زیادی برای بهبود اوضاع اصناف آسیب دیده انجام دادند اما آنها تصمیم گیر نیستند و در نهایت دولت است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. نتیجه جلسات متعدد ما با نمایندگان دولت این شد که صنف کباب، آش و حلیم هم جزو 3 صنف بحرانی آمد و قرار شد بانک مرکزی آن را رسما اعلام کند تا سازمان‌های ذی‌ربط دولتی از جمله مالیات، تسهیلات و کمک‌های لازم را در نظر بگیرند اما متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداد و ماموران مالیات هیچ توجهی به بخشنامه‌ها نمی‌کنند. از ممیز مالیاتی پرسیدم بعد از کرونا چند بار دست خانواده را گرفتی آمدی بیرون کباب خوردی، گفت هیچی، گفتم خدا پدرت را رحمت کند، پس چه جوری من الان باید حتی بیشتر از سال گذشته مالیات بدهم، گفت من نمی‌دانم مامور هستم و معذور، دستورالعمل آمده 12 درصد باید بیشتر پرداخت کنید.

 

 آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

با شرایطی که من می‌بینم آینده بازار اتحادیه کباب و آش و حلیم اصلا خوب نیست، مگر اینکه واکسیناسیون هر چه زودتر انجام شود که آن هم دست دولت نیست. با دستور و بخشنامه و عادی نشان دادن شرایط، اقتصاد به حالت قبلی بر نمی‌گردد، باید مردم اعتماد کنند تا دوباره از بیرون غذا بگیرند، از طرفی کاهش قدرت خرید مردم و کسادی سایر بازارها و گران شدن هر روزه کالاها باعث شده که مردم در تفریح و سایر هزینه‌ها محتاط بشوند یعنی اگر هم فردا کرونا از بین برود باز هم انتظار نداریم که بازار حداقل مثل سال قبل شود. خدا آخر و عاقبت همه ما را به خیر کند. 

 

حسین محمدی رئیس اتحادیه کباب، آش و حلیم 

 

دنیای اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------